Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

201
Hé, dat ziet er prachtig uit! Vind het echt een heel mooie match.

Wat betreft die melk: het stretchen zelf kan in een seconde of 15 tot de melk handwarm is en +50% volume heeft, daarna alleen nog maar rond laten wervelen tot de melk 70C is (anders verandert de smaak ten nadele en breekt het schuim weer).

Voor twee personen is een kannetje van 0,5 l. goed. Dat vul je met zo'n 200ml melk dat je stretcht tot zo'n 300ml.
Ikzelf heb ook nog een 300ml kannetje voor 1 cappu, en een 700ml kannetje voor 3 personen.

Ik vind de Motta kannetjes erg goed. Ze zijn niet goedkoop, maar wel heel stevig en het buikje werkt mee om de melk goed te laten wervelen. En doordat het metaal zo dik is helpt dat de melk niet te snel te laten opwarmen (vooral als je de kan in de koelkast bewaart).

Oh, en wat betreft maalfijnheid: stel je maler alleen fijner af als je deze draait. Anders schijn je snel aankoeken van maalsel tussen de schijven te krijgen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

203
Ja cool hè,
ik vind het ook echt super mooi staan samen!
Alleen dat lavazzablik had ik even weg moeten halen :P

Mijn vriendin is zeker nog te pruimen, de WAF is goed uitgevallen moet ik zeggen..
Ze begint mijn enthousiasme zelfs een beetje over te nemen :oops:

Goh, schat, dat zwarte tampding op de molen is wel echt lelijk, die moet eraf!
En zei je nou dat je ook een glazen, mooie stolp erop kon zetten?
Dat moeten we dan maar doen hè vind je ook niet..

En bij van pommeren heb ik zo'n mooie uitklopbak gezien, is dat niet iets!
oh mijn god!
nu heb ik dadelijk geen rem meer !
kan ik er een bijbaantje bijnemen! Wellicht in een bar? :roll:

Thanx voor de tips mbt het schuimen en het malen..
ik ga er denk ik voor 1 gaatje op te vullen, dit had ik ook al ergens gelezen ja..
Heb het idee dat het net ff te hard gaat, hij komt dan ook echt mega snel omhoog en stroomt bijna over!
Zal het wel eens filmen anders :)

Oh nog 1 vraag; bij de zelfgemalen aldibonen prut, krijg ik geen fatsoenlijke "puk", bij de SL gemalen koffie, krijg ik een mooie ronde vaste puk die ik door kan breken.
Bij de zelfmaling krijg ik een drabpuk, vergelijkbaar met filterkoffiedrab!
ligt dat aan de maling?
of aan de bonen?

204
Kan aan beide liggen, maar maling klinkt me wel logisch: die SL bonen waren toch ook iets grover gemalen? Vaak wordt namelijk aangeraden ietsje minder fijn te malen als de drab je tegenstaat, dat zou je dus eens kunnen proberen. Dan wel weer iets harder tampen en/of wat meer doseren. Ook dit laatste alleen al kan helpen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

206
.... dus maal je een tikje grover, ben je meteen je prut kwijt!

En trouwens na het schuimen meteen je pijpje schoonvegen met een nat lapje (veel makkelijker dan opgedroogde melk wegpoetsen) en even doorspuiten. Het kan anders gebeuren dat er bij het afkoelen door de aanzuigende werking van de afkoelende boiler, steeds een beetje melk omhoog wordt gezogen en uiteindelijk beland dat dan in je boiler: vieze kaas :x !

209
Spironski schreef:.... dus maal je een tikje grover, ben je meteen je prut kwijt!

En trouwens na het schuimen meteen je pijpje schoonvegen met een nat lapje (veel makkelijker dan opgedroogde melk wegpoetsen) en even doorspuiten. Het kan anders gebeuren dat er bij het afkoelen door de aanzuigende werking van de afkoelende boiler, steeds een beetje melk omhoog wordt gezogen en uiteindelijk beland dat dan in je boiler: vieze kaas :x !
Erg gemakkelijke doekjes daarvoor koop je bij de Action, 5 stuks voor 69 cent,
ik gebruik ze al jaren, kieper ze om de dag weg in de vuilnisbak of eerder als het nodig is.

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

210
Die Aldibonen zijn prima om te bekijken hoe fijn hij maalt op de fijnste stand, hoe fijn op de grofste stand en alles daar tussenin, daarnaast is de prijs prima 500 gram voor 3,-
Weggooi prijzen en dat is dus precies wat ik doe, malen, kijken, zetten, beetje doorlooptijd timen en wegpleuren.
Nu heb ik een aardige baseline gecreeerd op mijn maler, zodat als ik morgen mijn €20,- per kg bonen krijg, slechts minimaal hoef bij te stellen voor de juiste maling.

Of zit ik daar nu echt zo mee mis? En kan ik met die verse bonen weer vanaf 0 beginnen?!
Die doekjes!
Top!!