Re: Eureka Oro Mignon single dose

274
Ik heb geen idee. Het is een Eureka bak voor de Mignon serie. Heb er zelf geen maar kwam het tegen en dacht wellicht een optie. TS mag zelf de studie doen of het past of niet zeg maar
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Eureka Oro Mignon single dose

279
All right, hier nog wat korte bevindingen over de Oro na een aantal weken gebruik. Natuurlijk vooraf veel dingen over gelezen/gezien, de meeste mensen waren wel vrij positief. Ik moet zeggen dat ik initieel wat teleurgesteld was, maar kon niet helemaal mijn vinger leggen op wat ik dan zo minder vond. Nou sowieso de retentie, ik heb momenten gehad dat ik maar 17gr uit 18gr boontjes kreeg. Alle getik op de blazer en machine ten spijt. Soms moest ik echt meer boontjes (18.5 gr bijv.) erin stoppen om 18gr te krijgen. Naarmate ik hem meer gebruik ging dat wel wat beter, maar hebben mensen hier ook last van gehad? Nu heb ik nog steeds dat ik soms 17.8 of iets dergelijks eruit krijg, vind ik alsnog wel een beetje irritant maar neem het voor lief.
Dan de burrs, ik had het gevoel dat ze niet helemaal recht boven elkaar zaten, dus vandaag maar geïnspecteerd. De onderste burr was prima, maar de bovenste was echt wel scheef. Het is niet ontzettend goed te zien, maar heb met een markeerstift bekeken waar de burrs elkaar raken, je kon duidelijk zien dat de stift daar nog geheel op de burr zat, waar het aan de andere kant vrijwel weg was. Met een stuk aluminiumfolie (2x gevouwen) heb ik de burr proberen te verhogen, aan beide kanten van de schroefgat. Nu maar weer een weekje of twee bekijken of ik beter resultaat krijg.
Verder is de workflow wel gewoon super. In principe is het hetzelfde als elk ander single dose apparaat, maar vind het wel fijn dat het bekertje mooi in de portafilter past. Maakt het allemaal wel wat makkelijker te gebruiken.
Goed, kort verslagje, binnenkort meer!
Pro 800 / 078S
Bijlagen

Re: Eureka Oro Mignon single dose

280
Gisteren toevallig met de Specialita met sd hopper en balg een poging tot single dosing gedaan. Na het schoonmaken van de molen was er bij de eerste maling een retentie van 2,5 gram. Bleek dat dit veroorzaakt werd door het ACE System van Eureka (Anti-Clumps & Electrostaticity). In het stukje hals tussen de maalkamer en het ACE vorkje hoopt zich maalsel op. Denk dat het ook afhankelijk is welk boontje er doorheen gooit, in mijn geval de Malabar.
Is daar bij de Mignon SD misschien ook spraken van? Zou de wisselende retentie kunnen verklaren.
Lelit MaraX _ Eureka Mignon XL