Re: Timemore Sculptor 064 en 078

271
bobbee schreef: zo 07 mei 2023, 11:05 De 78s wordt dus vergeleken met de veel duurdere malers! Dat is niet niks maar wordt nu overheen gelezen omdat wordt gezegd dat je dan niet hoeft te upgraden als je zo'n maler hebt.
En dan smaak, meer van dit, meer van dat...het gaat nergens over! Focus voor smaak op de boon, een maler doet iets voor de smaak maar is marginaal vergeleken met de boon. Voor een maler gaat het om gebruiksgemak, retentie en consistentie van het maalsel.
Als de espresso mooi en netjes uit de portafilter loopt keer op keer een de smaak is ook nog geweldig dan is het gewoon een supergoede maler! Ik krijg nu de indruk dat Lagom etc kan inpakken.
En dan het grappigste, we heben de maler nog niet eens, niemand zo'n beetje dus als je twijfelt cancel de order, want reviews af en betaal wat meer voor de zekerheid.
Precies dit…
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

272
bobbee schreef: zo 07 mei 2023, 11:05 De 78s wordt dus vergeleken met de veel duurdere malers! Dat is niet niks maar wordt nu overheen gelezen omdat wordt gezegd dat je dan niet hoeft te upgraden als je zo'n maler hebt.
Waar lees je dat? In die Reddit-post vergelijkt hij de 78s met de Oro XL, DF64, Vario etc. en geeft hij de 'slight edge' aan de Eureka of DF met SSP burrs.

Die zitten allemaal in dezelfde prijsrange. Kun je als een pluspunt uitleggen voor de Timemore, maar de 78s is niet de maler die alle malers overbodig maakt.

Voor de rest mee eens; ik ben enthusiast over dit project, maar niet geintesseerd in single dosing. Zou sowieso wachten tot de reguliere productie en me niet op laten zwepen door de Kickstarter hype. Zoveel scheelt het nou ook weer niet en is me het risico van kinderziektes niet waard. Lang wachten moet je toch.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

273
Ypuh schreef: zo 07 mei 2023, 16:50
Waar lees je dat? In die Reddit-post vergelijkt hij de 78s met de Oro XL, DF64, Vario etc. en geeft hij de 'slight edge' aan de Eureka of DF met SSP burrs.

Die zitten allemaal in dezelfde prijsrange. Kun je als een pluspunt uitleggen voor de Timemore, maar de 78s is niet de maler die alle malers overbodig maakt.

Voor de rest mee eens; ik ben enthusiast over dit project, maar niet geintesseerd in single dosing. Zou sowieso wachten tot de reguliere productie en me niet op laten zwepen door de Kickstarter hype. Zoveel scheelt het nou ook weer niet en is me het risico van kinderziektes niet waard. Lang wachten moet je toch.
Eureka Oro SD, al ruim 1,5 jaar de best value for money grinder. Mooi dat nu ook Lance die impliciet boven de Niche Zero plaatst. Is ook nog eens 100 euro goedkoper dan XL.
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

275
DeCoffee schreef:Ik ben een alternatief tegengekomen die me ook erg aanspreekt in deze prijsklasse, namelijk de nieuwe DF64V. Eveneens met variable RPM. De statische problemen lijken een stuk minder dan bij de 'reguliere' DF64.
Jeetje, ja die ziet er wel erg goed uit...!
Maar ja, 64mm...

https://youtube.com/shorts/_M88N0WMcMU?feature=share
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

276
De review van Lance Hedrick bracht mij niet waar ik op hoopte. Of in ieder geval waarvan ik dacht dat ik op hoopte, namelijk het oordeel dat dit de maler is die je moet hebben.m, zonder enige twijfel.

Dus kwam mijn besluit om de 78s te backen op losse schroeven te staan. En vervolgens besefte ik me dat ik op een andere manier naar koffie kijk en van koffie geniet. Ik vind het vooral heel leuk om mee bezig te zijn en heel lekker om te drinken. Iets meer body, een tikje minder clarity, het houdt mij niet bezig zoals het Lance wel lijkt te doen.
Wat mij meer bezighoudt, bedacht ik me, is kwaliteit van het maalsel (mooi flight, geen klontjes), consistentie, retentie, gebruiksgemak, bouwkwaliteit en ja, de looks tellen ook mee. En dat lijkt er allemaal goed uit te zien als je de andere beschikbare video’s bekijkt.

Met dat in het achterhoofd besloot ik de 78s te blijven backen en tzt te gaan ervaren hoe hij in de praktijk bevalt en of het beter bevalt dan mijn huidige maler. Wie wint mag blijven.

277
bobbee schreef: zo 07 mei 2023, 18:13
DeCoffee schreef:Ik ben een alternatief tegengekomen die me ook erg aanspreekt in deze prijsklasse, namelijk de nieuwe DF64V. Eveneens met variable RPM. De statische problemen lijken een stuk minder dan bij de 'reguliere' DF64.
Maar ja, 64mm...

En niet onbelangrijk: 600 dollars. Daarvoor koop je twee keer een 64S tegen marktprijs, laat staan kickstarter. Of een 78S.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

278
Maar ja, 64mm...

Pfoe, dat lijkt wel heeeel erg op de P64 zeg...
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

279
maurice1 schreef:
Maar ja, 64mm...

Pfoe, dat lijkt wel heeeel erg op de P64 zeg...
Ja maar eigenlijk nog mooier met die verwijderbare chute etc. Die de Monolith ook heeft.

Het zijn producten en form vs function. Zo lijken auto's ook opelkaar, 4.wielen,koplampen, dak, stoelen, motor etc..

En dan, die DF 83! Wat een beest is dat! Trekt ook mijn aandacht nu...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

280
omeCo schreef: zo 07 mei 2023, 21:26 De review van Lance Hedrick bracht mij niet waar ik op hoopte. Of in ieder geval waarvan ik dacht dat ik op hoopte, namelijk het oordeel dat dit de maler is die je moet hebben.m, zonder enige twijfel.

Dus kwam mijn besluit om de 78s te backen op losse schroeven te staan. En vervolgens besefte ik me dat ik op een andere manier naar koffie kijk en van koffie geniet. Ik vind het vooral heel leuk om mee bezig te zijn en heel lekker om te drinken. Iets meer body, een tikje minder clarity, het houdt mij niet bezig zoals het Lance wel lijkt te doen.
Kyle Roswell prijst de 078S juist om zijn zoetheid, body en clarity. Weet je, ik ga het waarschijnlijk niet proeven en ik zou ook waarschijnlijk een grote stap nog kunnen maken waar het gaat om kwaliteit bonen en de versheid ervan. Ik bestel elke maand bij brandzaak...

En toch wil je dat iemand zegt dat dit het beste is in de <€2000 range. Gewoon voor het gevoel. KR is van mening dat dit het geval is. LH niet. Een groot gedeelte is toch cognitieve dissonantie.

Dus heb je de 078s besteld, dan zit je super qua retentie, mooie verticaal geplaatste grote platte schijven. Stop te optimaliseren en start met genieten. Wil je beter? Kijk dan naar de bonen eerst.