Re: Profitec 800

31
Ja, smaken. Was het in de jaren '70 dat er thee kwam met een smaakje? Thee met appel of sinasappel, en steeds gekker. Niet te zuipen vond ik. Thee is thee en dat is thee. Zelf vind ik bijvoorbeeld Driejarenthee heerlijk. Maar laten ze daar geen smaakje aan toevoegen.
Ook ik vind bitter heerlijk, maar dan in de pure cacao. Ik ben absoluut geen liefhebber van zoetigheid, maar een rijpe banaan, ananas, vijg of perzik: heerlijk. En alstublieft geen suiker in mijn koffie!
Zuur vind ik ook lekker, een zure appel is prima, maar zure koffie, liever niet. Misschien vind ik dat als smaken gemengd worden het me tegen gaat staan.
Ai, maar ik vond laatst de room in m'n espresso heerlijk!
(maar horen deze laatste posts niet eigenlijk in eigen draadje!)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

32
Frup schreef: di 23 aug 2022, 14:07 Een ander forum kent de afkorting UEKAZ. Oftewel: Uw Ervaring Kan Anders Zijn.
Of in het Engels Your Mileage May Vary.

Het beste zouden we iemand uit ons midden, eentje met een zuivere en verfijnde smaak en een goed stijlgevoel om hieraan uiting te geven, kunnen kiezen om te bepalen wat nu écht goed is, dan weet iedereen waar of tie aan toe is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

33
fransg schreef: di 23 aug 2022, 14:35 ... om te bepalen wat nu écht goed is...
Zodat onomstotelijk vast staat hoe een koffie heurt te zijn. :lol: :mrgreen:
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

34
Frup schreef: di 23 aug 2022, 14:07
cremalover schreef: Maar ook geen aanhanger van de doctrine-en bemoeimannetjes op youtube die me willen voorschrijven hoe ik mijn koffie lekker moet vinden.
Zo is het maar net, en over smaak valt niet te twisten. Gelukkig maar.
Een ander forum kent de afkorting UEKAZ. Oftewel: Uw Ervaring Kan Anders Zijn.
Ha, iemand van het scheer forum? ;)

35
RoosW schreef: di 23 aug 2022, 15:06
cremalover schreef: Maar ook geen aanhanger van de doctrine-en bemoeimannetjes op youtube die me willen voorschrijven hoe ik mijn koffie lekker moet vinden.
Yep.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

36
Frup schreef: di 23 aug 2022, 15:15

Yep.
Scheerforum?
Zo van "hoe stelp ik mijn slagaderlijke bloeding?" en zulks? :mrgreen:

37
cremalover schreef:
bobbee schreef: di 23 aug 2022, 12:55
cremalover schreef: Mijn smaak heeft een lichtelijk autistisch kantje. Ik ben wat dat betreft niet echt avontuurlijk ingesteld.
Ik hou na 30 jaar espresso drinken nog steeds niet van licht en zurig gebrande koffie.Mijn smaak is dus redelijk een-dimensionaal.Of dit ver of niet ver ontwikkeld is daar heb ik geen oordeel over.
Er is nog veel meer smerigs qua smaak naast "licht en zurig". Ik hou daar ook niet van maar ook niet van bitter, scherp, peperig, wrang en rokerig of verbrand.
Bitter is een van de smaaktonen die ik hooglijk waardeer . Een heerlijk bittere witlofsalade bijvoorbeeld.Peperig ben ik gek op .Ons koloniaal verleden heeft ook wat moois achter gelaten behalve alleen narigheid.Rokerig. Dan komen herinneringen boven drijven aan vakanties in Friesland 50 jaar geleden toen zelf gevangen paling boven hout in een afgedankt olievat me kennis deden maken met deze smaak.Zoals je ziet ben ik niet eenkennig. Maar ook geen aanhanger van de doctrine-en bemoeimannetjes op youtube die me willen voorschrijven hoe ik mijn koffie lekker moet vinden.

Zojuist deze twee gemaakt.Lekker royaal tot in de tweede crack gebrande Malagar boontjes.Uiteraard met een heel klein beetje suiker en een streepje cacaopoeder .
IMG_20220823_131127.jpg
Precies!
Afbeelding
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

38
cremalover schreef: di 23 aug 2022, 16:19
Frup schreef: di 23 aug 2022, 15:15
Yep.
Scheerforum?
Zo van "hoe stelp ik mijn slagaderlijke bloeding?" en zulks? :mrgreen:
Zoiets ja. Maar dan moet je het wel erg bont maken. Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Enfin, zie hier https://www.shavingsociety.com/.