Re: De kosten die de pan uitrijzen

341
bobbee schreef: wo 26 okt 2022, 16:37
Ruben- schreef:
bobbee schreef: wo 26 okt 2022, 14:55

Kosten! Nou, thuis branden, koffie zetten en goede melk gebruiken kan GEMAKKELIJK uit!
Afbeelding
Jij zit in Emmen bij het Barista Café?
Ja! Kun je dat zien aan de kaart?
Ja :D
Was toevallig twee weken geleden een weekend weg bij Landal in Exloo. Toen ook koffie gaan drinken daar. Zag die popcornkoffie en dacht dat er vast niet veel zaken zijn die dat hebben.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

343
https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... profiteren

Als ik een bedrijf ben en de overheid zegt: ‘voor de helft van de klanten krijg je de prijs die je maar in rekening brengt’, dan weet ik wel wat ik ga doen. Uiteindelijk laat de overheid de compensatieprijs aan de markt over terwijl ze tegelijkertijd heel erg in die markt ingrijpt.

Marco Haan (Hoogleraar Industrial Organisation)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heerlijke tijd!

Terug naar de staats Nutsbedrijven.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

344
Joe legt in deze video nog een keer uit hoe het komt dat "gasprijs omlaag op wereldmarkt" niet hetzelfde is als "huishoudens betalen minder voor gas":

https://www.youtube.com/watch?v=dlNT6ncSHRs

Hij voorspelt ook dat méér energiebedrijven komend jaar worden genationaliseerd.

Zou mooi zijn als heiligverklaring van "de marktwerking" wordt teruggedraaid.

Wel vervelend dat net als bij de bankencrisis de rijke jongens schatten hebben verdiend aan de gouden jaren maar dat de overheden (wij) de verliezen van de slechte jaren gaan opvangen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

345
Nu begrijp ik ook waarom "ECB hogere rente" niet betekent "ik krijg hogere rente" ;-)
De ECB maakte verder bekend de vergoeding aan te passen die banken krijgen voor geld dat ze jaren geleden van de centrale bank hebben geleend in de vorm van langetermijnkredieten, en dat ze vervolgens bij diezelfde ECB stallen tegen een hogere rente. Naar schatting maken banken uit de eurozone daar nu 28 miljard euro 'gratis winsten' op. Dat is een onbedoeld neveneffect van monetair beleid dat stamt uit de tijd dat er te weinig inflatie was, in plaats van te veel. De centrale bank gaat dat rentevoordeel vanaf 23 november grotendeels wegwerken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

348
gilleko B. schreef: vr 28 okt 2022, 12:08 Ja het morbide monetaire beleid van de ECB. Ik ben daarmee gestopt te volgen. Ik heb het erover gehad met familieleden die in Amerika wonen en financieel macroeconomisch deskundige zijn. Ik vertel en zij antwoorden uiteindelijk "Get yourself another government". Maar zo simpel is het niet.
Zo gelukkig zijn de Amerikanen ook niet met hun government ;-)

Laatst legde Maarten van Rossem mooi uit de de USA ook helemaal geen democratie zijn. Het is een land geleid door een rijke minderheid waar af en toe de arme sloebers naar de stembus mogen met zeer beperkte keuze, waar de armste sloebers zeer worden ontmoedigd om van hun stemrecht gebruik te maken.

Hier is het niet heel veel beter, met de 4 min of meer linkse partijen die niet in staat zijn om effectief samen te werken waardoor ze he-le-maal niks voorstellen en het land niet sociaal democratisch is.

349
In NL moet gewoon een kiesdrempel komen van 5 zetels en beter gewoon 25~ zetels. De (waarschijnlijk, want het blijft Nederland) 6 partijen die dan overblijven moeten vooraf kleur bekennen. Als jouw zijde wint kom je in de coalitie, punt.

Het zou zoveel gezeik schelen qua coalitieakkoorden en iedere afgeleide van de substroom een stemmetje te geven. Door dat eindeloze gezever komt niemand aan regeren toe. Op dit moment zijn het de meest politiek vaardige/populistische zieltjes die bovendrijven en is inhoudelijke kennis naar de achtergrond verdreven (voorbeeld; één iemand van onze 150 Kamerleden heeft een achtergrond in de IT en ze geven er jaarlijks ruim 5 miljard aan uit).

Het moment dat er gewerkt moet worden of inhoudelijke diepgang nodig is, wordt er weer een nieuwe crisis gefingeerd die als bliksemafleider ingezet wordt van het werkelijke probleem. Heel hard bezig zijn met een klein maar zichtbaar iets, alles om zich maar niet te hoeven bemoeien met de complexere materie.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

350
Geheel mee eens!

In Israël en in Italië is het nog erger.

In de USA is er het andere uiterste, slechts twee keuzemogelijkheden, of voor de zwakken met goeie bedoelingen of de sterken met kwaad in de zin.