Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

371
Ja,klopt Bobbee.
Eerste indruk is prima! Alles ziet er degelijk en netjes uit.
Manuals zijn super dik dus dat is ook goed verzorgd.
Deze machine ziet er eigenlijk bijna helemaal perfect uit.
De enige twee opmerkinkjes betreffen de groeven in de stoomdraaiknop waar wat stof in zit en de opstaande rand achter de kopjes-tray waar het chroom hele kleine wolkjes heeft. Deze vlekjes zijn echter helemaal glad zodat ik met een beetje chroompoets van de vroegere klassiekers het zo weer glanzend heb.
Het handvat van de portafilter-houders is zacht gezegd robuust en kan je haast niet vasthouden zo breed.
Apart dat met het plaatsen van deze houders in de kop de handel ook niet loodrecht op de voorkant uit komt.
Verder nog alles te ontdekken aan deze machine.

372
ErikW schreef: di 14 jun 2022, 20:47 Deze machine ziet er eigenlijk bijna helemaal perfect uit.
De enige twee opmerkinkjes betreffen de groeven in de stoomdraaiknop waar wat stof in zit en de opstaande rand achter de kopjes-tray waar het chroom hele kleine wolkjes heeft.
Dat is gewoon perfect. Zo'n machine is geen iPhone die er uit de doos als een spiegelend juweel uit moet zien, het is een machine ;-)
ErikW schreef: di 14 jun 2022, 20:47 Apart dat met het plaatsen van deze houders in de kop de handel ook niet loodrecht op de voorkant uit komt.
Verder nog alles te ontdekken aan deze machine.
Als ik je beschrijving (de detail-foto's van je machine kwamen op een of andere manier niet tevoorschijn in mijn browser) goed begrijp is het gewoon een kwestie van welke douchescherm-ring je hebt, en hoe dik en hoe nieuw die is.

Draai je het portafilter in de zetgroep dan is het de bedoeling dat die er stevig in zit en niet onder 9 bar druk los schiet. In welke stand het handvat dan staat is volkomen irrelevant.

Het is een handvat, niet de slinger van grootvaders klok die loodrecht/kaarsrecht moet hangen als de klok stil staat ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

373
ErikW schreef:28 augustus 1963
"I have a dream"
by Martin Luthr King

I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: "We hold these truths to be self-evident: that all men are created equal." I have a dream that one day on the red hills of Georgia the sons of former slaves and the sons of former slave owners will be able to sit down together at a table of brotherhood. I have a dream that one day even the state of Mississippi, a state sweltering with the heat of injustice and sweltering with the heat of oppression, will be transformed into an oasis of freedom and justice. I have a dream that one day my four little children will live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character. I have a dream today.

Helaas is er nog steeds niet heel veel ontwikkeld zoals MLK had gehoopt.
Nog steeds op heel veel plekken op de wereld een groepje dat een ander groepje meent te moeten en mogen uitroeien.
Vaak gebaseerd op vermeend superioriteitsgevoel en/of gebaseerd op allerlei historische ware of onware lijntjes.

Nu heb ik sinds vandaag ook een Dream. Hopelijk wordt ik van deze droom wel gelukkig!
Vandaag aangekomen en ik kan beginnen te leren hoe deze Droom aangespoord moet gaan worden tot lekkere espresso.
Het monster heet officieel: La Spaziale S1 Dream-T in de zwarte kleur.
Wat gaaf!! Gefeliciteerd!! Mooie machine hoor. Gaf me wel een licht hebberig gevoel. Veel plezier ermee!

374
Ohh leuk zeg gefeliciteerd! Ik zou zeggen open een topic voor de dream-t
Ik heb ondertussen ruim sleutel ervaring dus als je iets wil weten schroom niet.

Ook het rommelen met instellingen is me niet vreemd, de mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos. En het gemak waar je een koffietje mee zijn is ongekend, dat vind ik zo fijn he aan mijn dream 😍

Veel plezier er mee! Oh trouwens ik heb een aantal printjes staan, een tamperstation en een goed passende trechter met tekst la spaziale er in. En natuurlijk de puck rake. Laat maar weten als je interesse hebt.

376
@3aan schreef:Gisteren een mooie CEADO E37S opgehaald voor een lief prijsje in Amsterdam, zat een hele grote hopper op, had nog een Mazzer hoppertje liggen ben alleen het dekseltje even kwijt, deze hopper past met een beetje brute overtuiging precies in de rubber vatting, had geïnformeerd naar een orgineel 600 gram hoppertje en die is "slechts" €65 dat is me toch te gek.

De maler doet m'n geliefde Malabar 21 gram in 5,6 seconden zonder te sproeien, de smaak komt mooi naar voren, lekker dropje en wat Sinterklaas koekje, morgen even kijken in de kar hoe die zich daar thuis voelt bij de Gaggia Orione, de Compak k8 moest altijd een stuk grover gesteld worden om niet te choken.
Afbeelding
Dekseltje weer gevonden tesamen met nog drie dekseltjes en bijbehorende hoppertjes, lagen in een hele grote doos met de tekst HOPPERS daar moest ik dus overheen kijken, had die hoppertjes een keer bij Han vandaan voor o.a. m'n Versalab met 2 doseersledes van mooie hoppers te voorzien, heb toch niet lang geleden 2 nieuwe randloze brillen aangeschaft bij de "ogen liefde" prima brillen voor weinig poen das goed om te doen.

Met petje toch een beter gezicht.

Afbeelding

Laatst gewijzigd door @3aan op ma 20 jun 2022, 04:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

378
Een Niche Zero, pas vanochtend er aan toe gekomen om hem op zijn plek te zetten en in gebruik te nemen.
Op de gok rond de 10 gezet, en de eerste maling was een Lungo in plaats van een espresso, maar niet ver van het doel af (18gr -> 52,4gr: 25 seconden na eerste drup).
Proef ik veel verschil met de G-Iota? Ehh, (nog?) niet heel veel, iets meer bitters lijkt het, niet veel maar duidelijk te proeven, maar gelukkig ook wel een beter geaccentueerd zoetje van de boon die ik er door heen slingerde als dat ik op de G-Iota kreeg, en de (hele vage) as nasmaak die deze Cuba boon had op de G-Iota lijkt nu geheel afwezig (iets dat ik met Cuba bonen al vaker tegen gekomen ben, maar ja, uitprobeer pakket, dan heb je geen keuze over wat er in zit).

Negatieve notitie, een Foeking kort snoertje :(
Positieve notitie, lekker stil vergeleken met de G-Iota. :D
Nu de tijd nemen en de handleiding door bladeren, je weet maat nooit waar het goed voor is.

380
Dat dacht ik ook van dat snoertje. En je moet best wel hard trekken om hem langer te maken. Dat ik dacht: ik trek de boel kapot.
Maar dat gebeurde niet. Eigenlijk wel een heel handig systeem.
Hoewel nog niet ingemalen, meende ik ook meer smaak nuances te proeven.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.