Re: Koffie branden voor beginners

41
bartv70 schreef:
bobbee schreef: di 22 feb 2022, 00:44 Het is het makkelijkst om te branden tot zeker 1st crack ja, anders komt er geen koffie smaak vrij. Dan vanaf start 1st crack hou je de temperatuur, vooral de eind temperatuur niet te hoog om olie te voorkomen, zie je na paar dagen olie op je bonen dan weet je dat je eind temperatuur te hoog is geweest. Geen idee hoe jouw brander het doet maar afhankelijk van gewicht zit je vaak rond 190 a 200c als 1st crack begint. Vanaf daar ga je kijken als 1st crack voorbij is hoeveel minuten je door brand. 1, 2 tot max 3 minuten,, meestal is second crack al begonnen dan.
Zo even simpele richtlijn om mee te beginnen, misschien hebben andere hier op forum nog extra tips.
Mooi topic dit, maar heb een vraag aan Bobbee, je schrijft 2de crack na ca 3 min. Nu brand ik in de Gene 6 min 150gr, daarna verhogen naar 230gr dan begint de FC na 9min, dan verlaag ik hem naar 210gr. Dan is de 2de crack meestel na 9 min. Die is echt hoorbaar.
Hoe brand jij dan? Ik weet dat de temperatuur bij de Gene niet echt precies is en de ingestelde temperatuur niet veel zegt, maar zoals jij zegt na 3 min heb ik in 15 jaar nooit gehad met de Gene.

Ohja, ik brand altijd 250 gram groene bonen, misschien verklaart dat de tijd bij mij?
Oh ja, zit goed hoor met je vraag. Snap dat het wat anders over kan komen. Wat ik bedoel is 3 min vanaf start rollende first crack. Dus tot die langzaam weg ebt of over gaat in 2e krak afhankelijk van de boon. Die start zit bij mij vaak rond minuut of ~10 minuut en probeer ik zo'n 3 min door te trekken en de temp niet te hoog te laten komen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!