Dacht ik, we moesten maar eens zelf gaan branden.
Beginnen bij het begin dus ik denk ik scoor gewoon een 25 euro ding van marktplaats een soort pan met een zwengel er aan uit 1925

En dan begint het... Je gaat filmpjes kijken en dingen lezen...
Op YouTube zijn er een aantal die bonen aanbranden in een pan ze afkoelen in een vergiet en daarna zwart bruin groen gemengd direct in de Jura klepperen.
Lekker bakkie ouwe, vers gebrand

Dan nog een of andere jup die vet overdreven loopt te doen met z'n thuisbrander, steeds met 4 handen zit te ruiken alsof ie een grammetje wit uit een enveloppe vacumeert.
Vervolgens roept ie wat over chinnamon roast, nog voor de first crack...
En nu snap ik er helemaal geen bal meer van

Koepoort zit bij mij om de hoek en levert ook groene bonen, en zeker gezien ze zelf alleen maar een soort city roast leveren dacht ik... Ik haal groene bonen en ga zelf proberen een light roast te branden...
Maar moet ik nou stoppen als ze enigszins bruin worden? Of echt pas na de first crack? Of zijn ze dan al voorbij de lichtere branding?
Kan iemand me textueel een beetje op weg helpen, met mijn oldschool koffie brandertje

Ik zou dus graag wat lichter branden dan wat koepoort std doet en zoek daar misschien ook wel gelijk een bijpassende boon bij?
En gezien er niet echt een beginners branders topic was, dacht ik, ik start er gewoon een!

Alvast bedankt