Re: Keuze voor nieuw espresso machine

41
Frup schreef:
M@rcel schreef: ma 11 nov 2024, 08:04 Dan valt een apparaat met een boiler af. Quickmill heeft bij mij een lichte voorkeur omdat hij bij mijn bonenleverancier wordt verkocht. Dat maakt het allemaal gemakkelijker.
Ik zou de keuze voor een machine absoluut niet van de bonenleverancier af laten hangen.
Je geeft een hoop geld uit en dan laat je je toch niet beperken tot wat je bonenleverancier verkoopt? Ik kan die gedachte niet volgen.
Ik heb voor mijn eerdere machines vaak véle kilometers gereden. Maar heb steeds een machine gekocht die volledig bij mijn wensen van dat moment paste. Dat moet je m.i. over hebben voor je hobby en lekker koffie.
Ik vermoed dat je van begin af aan je keuze eigenlijk al hebt gemaakt en steeds bevestiging daarvoor zoekt. Dus veel succes daarmee.
Frup, het is niet zijn hobby.
Bij mij is een printer geen hobby. Ik heb een tweedehands hp gekocht en heb net een abonnementje genomen voor inkt. Er zijn veel betere printers maar het gemak van het inkt abonnement sprak me aan en dan wordt het dus een hp. Zo kunnen de dames hier in huis hun verzend labels van Vinted etc printen. Meer vraag ik niet van de printer.
Soms werkt het met koffie ook zo.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

42
Frup schreef: ma 11 nov 2024, 09:42 Ik zou de keuze voor een machine absoluut niet van de bonenleverancier af laten hangen.
Misschien als de bonenleverancier ook onderhoud doet. Mijn vriend brengt zijn machine voor onderhoud naar een Kaldi. Daar verkopen ze ook koffiebonen, Quickmill en Sage. Prima toch?
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

44
fob schreef: ma 11 nov 2024, 10:58
Frup schreef: ma 11 nov 2024, 09:42 Ik zou de keuze voor een machine absoluut niet van de bonenleverancier af laten hangen.
Misschien als de bonenleverancier ook onderhoud doet. Mijn vriend brengt zijn machine voor onderhoud naar een Kaldi. Daar verkopen ze ook koffiebonen, Quickmill en Sage. Prima toch?
Waar het mij om ging, is dat je je in de keuze niet onnodig laat beperken. Als die leverancier levert wat je precies zoekt is het toch ook goed?
Mijn zus heeft een Jura. Daar is ze erg blij mee. Om de haverklap is het ding echter stuk en moet ze hem wegbrengen. Ze vind de koffie zelf erg lekker. Voor mij komt het niet in de buurt van al mijn vorige machines. Kortom; het is maar net waarmee je tevreden bent, hoe hoog je de lat wilt leggen, hoeveel je wilt uitgeven en hoeveel ruimte je op je aanrecht beschikbaar hebt.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

45
Ik zeg nergens dat het een hobby moet worden. Maar gezien het budget mag wat meer meer gemak/consistentie wat kosten.
TS komt daarom om advies vragen op dit forum. In de praktijk blijkt het geen vraag om advies, maar de vraag welke thermoblokmachine moet ik kopen.

Verder doorvragen levert op dat het gevraagde advies er niet toe doet.
Ik vraag mij af of een forum als dit daar voor bedoeld is. Voor zelfbevestiging hebben de meeste mensen een spiegel. Ook heeft bij veel bedrijven de marketingafdeling bedacht dat je de eerste zin van de gebruiksaanwijzing er me begint:"gefeliciteerd met uw aankoop".
Dit ter bestrijding van mogelijke cognitieve dissonantie.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

46
Ik voel me niet aangesproken Han. Het staat je vrij om dit te zeggen, maar het is niet zoals ik het bedoel en ook niet hoe ik met de reacties om ga. Het is alleen niet zo heel zinvol om te blijven roepen dat er alleen maar goede koffie ontstaat op het moment dat je een losse maler hebt, terwijl ik aangeef dat de nadelen die daar aan verbonden zijn niet zo zwaar wegen voor mij. Daarnaast denk ik ook dat er allerlei manieren zijn om goede koffie te maken en dat de prijs van de malen/koffiemachine daar wellicht iets, maar toch ook weer niet te veel mee heeft te maken. Ze maken al ruim 100 jaar lekkere koffie in Italië. Terwijl de eerste machines toch niet zo sophisticated waren als de huidige.

47
Frup schreef: ma 11 nov 2024, 09:42
M@rcel schreef: ma 11 nov 2024, 08:04 Dan valt een apparaat met een boiler af. Quickmill heeft bij mij een lichte voorkeur omdat hij bij mijn bonenleverancier wordt verkocht. Dat maakt het allemaal gemakkelijker.
Ik zou de keuze voor een machine absoluut niet van de bonenleverancier af laten hangen.
Je geeft een hoop geld uit en dan laat je je toch niet beperken tot wat je bonenleverancier verkoopt? Ik kan die gedachte niet volgen.
Ik heb voor mijn eerdere machines vaak véle kilometers gereden. Maar heb steeds een machine gekocht die volledig bij mijn wensen van dat moment paste. Dat moet je m.i. over hebben voor je hobby en lekker koffie.
Ik vermoed dat je van begin af aan je keuze eigenlijk al hebt gemaakt en steeds bevestiging daarvoor zoekt. Dus veel succes daarmee.
Dat is gemakkelijk in verband met onderhoud/vragen, dat soort zaken. Als ik ergens anders een beter apparaat kan kopen is dat ook prima. Als ik zeg lichte voorkeur, bedoel ik ook lichte voorkeur.
En voor de mopperaars: ik sta open voor alternatieven . . . . Alleen een boiler valt klaarblijkelijk af. Heb ik toch weer geleerd dankzij dit fantastische forum. En Ascaso valt ook af. Te duur voor een apparaat waar je later erg moeilijk onderhoud aan kan laten plegen. Wederom allemaal kudo's voor dit forum!!! Zo beter?

48
M@rcel schreef: ma 11 nov 2024, 12:23
Dat is gemakkelijk in verband met onderhoud/vragen, dat soort zaken. Als ik ergens anders een beter apparaat kan kopen is dat ook prima. Als ik zeg lichte voorkeur, bedoel ik ook lichte voorkeur.
En voor de mopperaars: ik sta open voor alternatieven . . . . Alleen een boiler valt klaarblijkelijk af. Heb ik toch weer geleerd dankzij dit fantastische forum. En Ascaso valt ook af. Te duur voor een apparaat waar je later erg moeilijk onderhoud aan kan laten plegen. Wederom allemaal kudo's voor dit forum!!! Zo beter?
Het is ook bijzonder lastig om een keuze te maken geef ik toe. Dat hebben we allemaal. Wikken en wegen. Je wilt tenslotte de, voor jou, beste keuze maken.
Zie het allemaal ook niet als mopperen. Iedereen hier probeert naar beste kunnen advies te geven waar jij iets aan hebt. Alleen maakt dat het misschien onbedoeld allemaal ingewikkelder. Wát je ook kiest, als jij er achter staat is het goed.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

50
Misschien nog een kleine andere input met veel voordelen.
De Gaggia Classic Pro

Voordelen:
Door de kleine boiler erg snel op temperatuur max 10 min en ook het stomen kun je erg snel gebruiken. Na het zetten van je koffie.
Hij is klein waardoor je misschien plaats hebt voor je losse maler.

Gemakkelijk te onderhouden en evt reparaties uit te voeren en ook goedkoop.

Nadelen:
Geen dosering van water, of andere instellingen gewoon een basic apparaat dus, maar wel een goeie.
(Ik heb hem zelf)
Afbeelding

En anders is misschien de Bezzera BZ13 een betere optie dan de Ascaso.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk