Re: Wat drink je nu?

4195
De boontjes zijn nog behoorlijk vochtig. Doorgaans heb ik 1% -- 1.3% vochtigheid over van boontjes rond 10-12% voor het branden:
Hoe ze zo 'nat' kunnen zijn weet ik niet, of zeer kort gebrand of 'geblust' met waterspray?

Ook zijn ze nog steenhard.

Density 561 g/L terwijl ter vergelijking mijn recente branding van Gesha boontjes 396 g/L aan dichtheid opleverde
(uitgaande van 720g/L aan groene bonen)

Deze boontjes dus slechts 22% 'gegroeid' in omvang, minder dan de helft.

Mijn gebrande bonen zitten meestal rond de 400 g/L, de -45% is dan redelijk normaal:
Morgen eens espresso van maken ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4196
gilleko B. schreef: ma 04 sep 2023, 08:50Stuur vanmiddag een pondje naar Goddijn-san. Kijken in hoeverre ik ofwel een delicate koffie niet heb begrepen, ofwel de brander tijdens het branden zijn bril niet heeft opgehad.
Dankjewel! Ik ben benieuwd (en bevreesd) naar wat er morgen uit komt ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4199
fransg schreef:De boontjes zijn nog behoorlijk vochtig. Doorgaans heb ik 1% -- 1.3% vochtigheid over van boontjes rond 10-12% voor het branden:
IMG_6303.JPG
Hoe ze zo 'nat' kunnen zijn weet ik niet, of zeer kort gebrand of 'geblust' met waterspray?

Ook zijn ze nog steenhard.

Density 561 g/L terwijl ter vergelijking mijn recente branding van Gesha boontjes 396 g/L aan dichtheid opleverde
(uitgaande van 720g/L aan groene bonen)

Deze boontjes dus slechts 22% 'gegroeid' in omvang, minder dan de helft.

Mijn gebrande bonen zitten meestal rond de 400 g/L, de -45% is dan redelijk normaal:
Scherm­afbeelding 2023-09-05 om 17.59.53.png
Morgen eens espresso van maken ;-)
Wist niet dat er apparatuur bestaat om dat allemaal te meten. Wat leuk. Wat heb je allemaal voor meetapparatuur gebruikt hier?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker