Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

4794
Dirk Jan schreef:Ongeveer 10 jaar geleden ben ik eens uitgenodigd door een kennis om bij een 'lezing' te komen van Coen de Jong, voormalig wielrenner en bedenker van SportRusten. Hij propageerde dat je met minder, lees rustiger trainen en bij een rustiger ademhalingsritme een goede halve marathon kon lopen. Als hardloper trok dat me wel. Ademhaling kreeg veel aandacht in zijn presentatie. Waarop iemand zei: "Maar dat is meditatie!" Waarop Coen antwoorde: "Klopt, maar je moet een hardloper niet vertellen dat hij moet gaan mediteren!"

En we deden een oefening: 2 minuten: inademen en dan uitademen door een dun spleetje tussen je lippen. Met als doel dat je 4 - 6 seconden langer uitademt dan je inademt: 2 sec in, 4 sec uit en 2 even rust. Dan weer 2 sec. in ademen, etc. Dat 2 minuten lang. Nou liep ik in die tijd vaak met een knoop in mijn darmen, maar na die twee minuten voelde ik de knoop loskomen. Je begrijpt, ik raakte geïnteresseerd in zijn methode.

Nu loop ik ook niet zo maar achter iemand aan, dus tot nu toe ontvang ik alleen maar zijn wekelijkse mail met daarin korte verhaaltjes met waar hij zich mee bezig houdt. Dat dat zijn onderwerpen die met sport te maken hebben. Maar zo ben ik in contact gekomen met andere manieren van voeding, bijvoorbeeld periodiek vasten en autofagie, ademhaling, met de IJsman Wim Hof en zijn methode van koud douchen en ademhaling.

Sinds ik reuma heb en een aantal bijkomende klachten ben ik me in die onderwerpen die Coen aandraagt aan het verdiepen en haal eruit waarvan ik denk dat dat bij mij past. Merk ik dat het me helpt, dan ga ik daar mee verder. Deze aanpak omschrijf ik als dat ik naast de gang naar de reumatoloog zelf aanvullende methodes zoek die de bijkomende klachten sterk doen verminderen.

Zelf de touwtjes in handen houden.
Mooi verhaal Dirk Jan, waarin ik me herken. Ook mijn gezondheid nam een afslag die ik liever niet had genomen. Naast de reguliere behandeling zorg ik dat ik, deels onder begeleiding, veel beweeg. Daarmee oefen ik een positieve invloed uit op de klachten en beperkingen. Het is aangetoond dat het in beweging blijven een vergelijkbaar effect op mijn gezondheid heeft als de medicatie.
Zo hou ook ik de touwtjes zelf in handen.

Goed bezig Dirk Jan! Ik heb veel bewondering voor mensen die zo in het leven staan. Ik zie ook anders.

4797
cremalover schreef: wo 13 apr 2022, 17:06 Dat koud douchen had gelijk resultaat.Toch apart.
Ook mooi verhaal en inderdaad, heel apart. En dat bedoel ik nou met uitproberen wat bij je past. Mijn vrouw zal never nooit koud douchen uitproberen. Past gewoon niet bij haar. En ik doe dat wel en jij dus ook.

Om maar weer bij het brood uit te komen. Zo ga ik uitproberen hoe ik mijn brood zonder echt te kneden of 'trekken en duwen' kan maken. Dat zoek ik ook graag uit.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4798
Dirk Jan schreef:
cremalover schreef: wo 13 apr 2022, 17:06 Dat koud douchen had gelijk resultaat.Toch apart.
Ook mooi verhaal en inderdaad, heel apart. En dat bedoel ik nou met uitproberen wat bij je past. Mijn vrouw zal never nooit koud douchen uitproberen. Past gewoon niet bij haar. En ik doe dat wel en jij dus ook.

Om maar weer bij het brood uit te komen. Zo ga ik uitproberen hoe ik mijn brood zonder echt te kneden of 'trekken en duwen' kan maken. Dat zoek ik ook graag uit.
Al eens ‘no knead bread’ geprobeerd? De naam zegt het al: je hoeft niet te kneden.

Receptje:

Ingrediënten voor 1 brood:
4 bekers bloem (beker circa 250 cc)
2 bekers warm water (Max 50 graden)
1,5 tl zout
1 zakje gist (7 gr)
Eventueel een handje pompoenpitten, zonnebloempitten, etc.

Benodigdheden:
bakpapier en gietijzeren pan van 24cm (let op: de knop moet geschikt zijn voor in de oven).

Stappen:
1. Voeg bloem, zout en gist bij elkaar in een grote kom (het deeg gaat flink rijzen)en roer goed door elkaar. Voeg voorzichtig het warme water toe en roer tot een deeg. Dek af met huishoudfolie en laat minimaal 3 uur staan. Ik laat het vaak een nacht op het aanrecht staan en bak het brood dan ‘s ochtends.
2. Sla de lucht uit het deeg. Dit kun je doen door het deeg even om te scheppen met een spatel.
3. Leg een stuk bakpapier in de braadpan en strooi er wat bloem op.
4. Stort het deeg in de pan. Strooi wat bloem of zaden/pitten op het deeg voor de looks.
5. Laat even rusten, 20-30 minuten.
6. Verwarm de oven voor op 220 graden
7. Plaats de deksel op de pan en zet 45-50 minuten in de oven. Verwijder de deksel en zet nog eens 15-20 minuten in de oven.
8. Verwijder het bakpapier en laat het brood iets afkoelen op een rooster voordat je het brood aansnijdt.

4799
@omeCo, leuk ga ik uitproberen, maar had ik al verteld dat ik slecht tegen gluten kan? Dus ik gebruik zo veel mogelijk glutenvrij meel. Momenteel gebruik ik in mijn brood met gist 150 tarwemeel en 450 gram glutenvrij mengsel (op dit moment havermeel, rijstmeel, boekweitmeel). En alles volkoren. Dus ik ga kijken hoe ik met jouw recept om ga.
Wordt vervolgd ;)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4800
Dirk Jan schreef:@omeCo, leuk ga ik uitproberen, maar had ik al verteld dat ik slecht tegen gluten kan? Dus ik gebruik zo veel mogelijk glutenvrij meel. Momenteel gebruik ik in mijn brood met gist 150 tarwemeel en 450 gram glutenvrij mengsel (op dit moment havermeel, rijstmeel, boekweitmeel). En alles volkoren. Dus ik ga kijken hoe ik met jouw recept om ga.
Wordt vervolgd ;)
Leuk! Ik ben benieuwd!