Dirk Jan schreef:cremalover schreef: wo 13 apr 2022, 17:06
Dat koud douchen had gelijk resultaat.Toch apart.
Ook mooi verhaal en inderdaad, heel apart. En dat bedoel ik nou met uitproberen wat bij je past. Mijn vrouw zal never nooit koud douchen uitproberen. Past gewoon niet bij haar. En ik doe dat wel en jij dus ook.
Om maar weer bij het brood uit te komen. Zo ga ik uitproberen hoe ik mijn brood zonder echt te kneden of 'trekken en duwen' kan maken. Dat zoek ik ook graag uit.
Al eens ‘no knead bread’ geprobeerd? De naam zegt het al: je hoeft niet te kneden.
Receptje:
Ingrediënten voor 1 brood:
4 bekers bloem (beker circa 250 cc)
2 bekers warm water (Max 50 graden)
1,5 tl zout
1 zakje gist (7 gr)
Eventueel een handje pompoenpitten, zonnebloempitten, etc.
Benodigdheden:
bakpapier en gietijzeren pan van 24cm (let op: de knop moet geschikt zijn voor in de oven).
Stappen:
1. Voeg bloem, zout en gist bij elkaar in een grote kom (het deeg gaat flink rijzen)en roer goed door elkaar. Voeg voorzichtig het warme water toe en roer tot een deeg. Dek af met huishoudfolie en laat minimaal 3 uur staan. Ik laat het vaak een nacht op het aanrecht staan en bak het brood dan ‘s ochtends.
2. Sla de lucht uit het deeg. Dit kun je doen door het deeg even om te scheppen met een spatel.
3. Leg een stuk bakpapier in de braadpan en strooi er wat bloem op.
4. Stort het deeg in de pan. Strooi wat bloem of zaden/pitten op het deeg voor de looks.
5. Laat even rusten, 20-30 minuten.
6. Verwarm de oven voor op 220 graden
7. Plaats de deksel op de pan en zet 45-50 minuten in de oven. Verwijder de deksel en zet nog eens 15-20 minuten in de oven.
8. Verwijder het bakpapier en laat het brood iets afkoelen op een rooster voordat je het brood aansnijdt.