omeCoffee schreef: do 19 dec 2024, 23:39
Rosanne schreef:omeCoffee schreef:
De koffie waar we het over hebben is er één uit de competition serie. Die andere koffie die je van Manhattan hebt, welke lijn is dat? Specially wellicht?
Rare en exceptional lijn
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik sprak iemand die de koffie van Manhattan ook wel kent. Zij gaf aan dat het aannemelijk is dat de bonen steeds lichter gebrand zijn naarmate je een koffie kiest uit een meer exclusieve lijn. Je wilt tenslotte die bijzondere smaken naar voren laten komen.
Haar vermoeden wordt in ieder geval ondersteund door jouw antwoord op mijn vraag. Je hebt nu een koffie gekocht die lichter wordt gebrand dan de koffie die je normaal bij Manhattan koopt. En dus moet je fijner malen.
Denk niet dat dat klopt.
Ik ben nu bezig met een paar zakjes van de world class lijn en ik hoef zeker niet fijner te gaan dan de rest. De exceptional zat ook bijna gelijk. Het zit zelfs maar 3-4 trapjes onder een relatief donkere branding van een Italiaanse blend, heel fijn malen hoeft dus niet. Zal meer te maken hebben met de variëteit boon.
Voor de Peruaanse bonen van Sprout roaster moest ik zelfs fijner malen dan de bonen van Manhattan.