Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

5841
bobbee schreef: zo 10 sep 2023, 09:41 Waarom vertel ik dit, weet ik niet. Jullie berichten triggerde om het onder woorden te brengen denk ik.
Afbeelding
bobbee, Herkenbaar, een niet goed functionerend onderdeel van mijn lijf heeft mij er ook toegebracht anders om te gaan met onder andere brood: Minder maar beter over nagedacht. Het spreekt mij aan als ik zoiets ook van een ander lees. En dat zit ook vaak in de berichtjes van jou. Overigens ook bij meerdere op dit forum en dat maakt het een interessant forum.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

5843
bobbee schreef:Leuk, dat is echte verbinding denk ik. Hoewel het zich online afspeelt toch waardevol.
Jouw baksels zijn interessant, ze wijken af van de norm zeg maar. Leuk!
Als het alleen maar over koffie (en brood) ging, was ik hier nooit blijven hangen. Juist de persoonlijke dingen die we soms ook delen maken het een mooie plek om te zijn en actief mee te doen. Zonder verplichtingen maar gewoon omdat het goed voelt.

5845
Ik ben op de goede weg denk ik maar met ieder brood is wel wat mis. Het brood van vanochtend leg ik graag even aan jullie voor.

Ik begon met een zeer actieve starter.
Afbeelding

Met deze starter ben ik aan de hand van Frans’ recept aan de slag gegaan. Het ongebakken broodje heeft een nachtje in de koelkast gestaan.
Vanochtend uit de koelkast, even laten acclimatiseren en toen de oven in.

Resultaat is een schattig broodje. Schattig want klein en niet zo goed gerezen. Maar bovendien van binnen niet helemaal gaar.
Ik vermoed dat ik te ongeduldig ben geweest en het brood in de oven heb gezet terwijl het nog te koud was. Wat denken jullie?

Afbeelding

5846
Te koud brood maakt niet uit. Je kunt deeg uit de koelkast in een koude oven doen en de oven aanzetten. Indien het deeg goed is gerezen en op het juiste moment de oven ingaat zal het een mooi brood worden.
Er kan van alles zijn, de hoeveelheid, desem, de rijs dus, te lang laten rijzen, te kort, een niet genoeg actieve desem, niet goed opgebold.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

5848
fransg schreef:Ik doe nooit wat aan 'opbollen'.

Misschien was de oven niet heet genoeg of zat het broodje niet lang genoeg in de oven?
Dan is daar nog wat winst te behalen mbt tot luchtigheid en vorm.
Afbeelding

Zoals gezegd, je kunt zelfs met een koude oven starten en een goed brood bakken. Zelf vaak genoeg gedaan. Bakpapiertje eronder en in een gietijzeren pan. Prachtig brood.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

5850
bobbee schreef:
fransg schreef:Ik doe nooit wat aan 'opbollen'.

Misschien was de oven niet heet genoeg of zat het broodje niet lang genoeg in de oven?
Dan is daar nog wat winst te behalen mbt tot luchtigheid en vorm.
Afbeelding

Zoals gezegd, je kunt zelfs met een koude oven starten en een goed brood bakken. Zelf vaak genoeg gedaan. Bakpapiertje eronder en in een gietijzeren pan. Prachtig brood.
Vanochtend andere aanpak. Ik had het deeg gisteravond gevormd en in een springvorm gedaan, afgedekt en de hele nacht op het aanrecht laten staan. Vanochtend was het gerezen en zat het vast in de vorm. Ik wilde wel graag bakken in de Creuset en heb toen een laagje water in de pan gedaan (voor stoom) en daar de bakvorm op gezet.
Deksel erop en koud in de koude oven gezet.

Nou, best tevreden (mits hij lekker smaakt natuurlijk)!

Afbeelding

Afbeelding