Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

5853
Afbeelding
Afbeelding

Broodje met droge gist (1 gram)
50/50 (meel versgemalen met de mockmill + bloem van de Jumbo. Pompoenpitten erdoor.

Gisteravond gemixt, 71%vocht, vanochtend opgebold en om 10 uur in de oven in de gietijzeren pan met deksel, na 20 a 25 min deksel eraf gehaald en verder gebakken in de oven.

Ik meem zelf een dun plakje en de rest is voor mijn gezin.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

5855
Dirk Jan schreef:Grappig gedaan en mooi!

edit, Wat en hoe maakt het bakken in de Creuset het brood anders?
De gietijzeren pan zorgt voor gelijkmatige hitte rondom maar vooral houdt het vocht uit het deeg vast. Daardoor duurt het langer voor de korst hard wordt en kan het brood dus iets langer rijzen. Zoiets.

De constructie van vanochtend heb ik nooit eerder gebruikt maar het pakte leuk uit. Doe ik volgende keer weer.

En dankjewel!

5856
bobbee schreef:
Afbeelding
Afbeelding

50/50 (meel versgemalen met de mockmill + bloem van de Jumbo. Pompoenpitten erdoor.

Gisteravond gemixt, 71%vocht, vanochtend opgebold en om 10 uur in de oven in de gietijzeren pan met deksel, na 20 a 25 min deksel eraf gehaald en verder gebakken in de oven.

Prachtig! En top dat je het % noemt! Geeft mij meteen een beeld van de haalbaarheid voor mij. Mijn broodje is 65%. Veel natter kan ik qua handenarbeid niet aan. Die plakkerige toestand….

5857
omeCo schreef:
bobbee schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Prachtig! En top dat je het % noemt! Geeft mij meteen een beeld van de haalbaarheid voor mij. Mijn broodje is 65%. Veel natter kan ik qua handenarbeid niet aan. Die plakkerige toestand….
65% is ook prima. Als je de handen nat maakt onder de kraan blijft het deeg niet plakken
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

5859
Die zien er weer mooi uit hoor, ik zweer momenteel bij mijn Emile Henry, Heb nu via een bakker PUUR meel mix (spelt met zonnebloempitten en niet nader genoemde kruiden wat enorm lekker smaakt. Krijg als het goed is dit weekeinde weer 500 gr verse gist en 10KG meel binnen. Meel word verdeeld met vriend van mij elk 5 KG.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven