RoosW schreef: ma 11 apr 2022, 09:40
Het is al weer even geleden dat ik wat liet horen, voorlopig werk ik nog met dezelfde spullen, en ben ik (redelijk) tevreden.
Ik was heel erg in de verleiding een betaalbare Strega over te nemen, maar heb dit niet gedaan, ik heb geen enkele ervaring met hevel machines, en dan is het wel een hele diepe sprong om te wagen.
Eergisteren het douche scherm en de achterliggende (enorme) schroef losgemaakt, en in de week gelegd in de koffievet oplosser, dat zag er al snel een stuk frisser uit.
Een paar backflushes (enkel water) later durfde ik het weer aan om koffie te zetten.
OK, dit verklaarde dus het steeds meer naar bitter neigen van het smaak pallet, duidelijk meer (hele lichte) zuurtjes en vooral meer zoet bespeurbaar!
Toch wat vaker doen, een backflush met poeder geeft niet dezelfde resultaten.
Vanochtend weer een bak, erg lekker, maar toen werd mijn apparaat (of ik natuurlijk) erg recalcitrant:
Poging 1: Koffie malen, heet water in m'n mok, gemalen koffie in de opvangbeker omkeren in de portafilterhouder - oeps, met mijn lodderige hoofd de helft er naast gemikt, mijn trillende handen vragen extra concentratie, en even niet opletten is dan al snel een miskleun.
Poging 2 (GRRR): Koffie malen, gemalen koffie (met zorg) in het filterbakje kiepen, de puck-rake er doorheen, even aantikken, tampen, in de houder, mok eronder hevel om, en even geduld.
Hmm, lijkt die handel nu te bewegen?
Oo oh oh oh, (PLOP) ^^%$(%(% koffie, water, prut, overal.. (korte pauze om de hele zooi op te ruimen)
Poging 3: Koffie malen, omkeren in het portafilter bakje, dondert de hele portafilterhouder uit mijn handen (de zenuwen geven wel eens verkeerde signalen door, ik denk dan dat ik iets vast heb, maar dat is dan niet zo).
- Ok ik krijg de hint binnen, het blijft vanochtend bij 1 bakkie..
- OK Google, Turn off Coffee
Zucht.
Even een volledig ongerelateerde vraag, is een Niche Zero beter als de G-Ioto met titanium schijven?