Re: Fracino Roastilino

64
De meest recente brandingen (van de betere bonen) zijn eigenlijk steeds goed tot zeer goed en zelfs de "fabrieksinstelling" branding die we laatst voor de aardigheid deden bevalt prima, een van onze forum-leden heeft die ook geproefd bij Trakteren en vond 'm goed, z'n broer was er nog iets enthousiaster over als ik het goed heb begrepen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

65
Heb je dezelfde bonen wel eens direct na elkaar met deze 2 profielen gebrand om te vergelijken in de koffie?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

66
Nee, ik heb in het begin toen ik nog niet anders kon een succesvolle batch gehad met de turbo-stand en laatst gewoon voor de grap nog eentje gedaan. Ik vind het voorlopig genoeg te weten dat het 'gewoon' eigenlijk ook best goed is maar ik heb plezier in het uitzoeken van de 'lange' branding.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

68
fransg schreef:Ik vind het voorlopig genoeg te weten dat het 'gewoon' eigenlijk ook best goed is maar ik heb plezier in het uitzoeken van de 'lange' branding.
Oke, plezier is uiteraard altijd belangrijk! :)
Misschien had ik het gemist, maar was er verder nog een andere reden voor dit specifieke profiel?
(tov twee of meerstaps bijvoorbeeld?)

De meesten met een gene lijken meer een tweestaps te doen, eerst een droogstap daarna het "echte" branden op 1 tempinstelling.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

69
R&B schreef:Misschien had ik het gemist, maar was er verder nog een andere reden voor dit specifieke profiel?
(tov twee of meerstaps bijvoorbeeld?)
De meesten met een gene lijken meer een tweestaps te doen, eerst een droogstap daarna het "echte" branden op 1 tempinstelling.
Ik denk dat het op een trommel-brander anders gaat dan met een rechtopstaande "fluid bed roaster" dus die profielen zijn vermoedelijk niet echt vergelijkbaar, in tijdsduur al niet bijvoorbeeld.

Ik vroeg net bij LOT61 hoe onze branding daar was bevallen. Ze hadden de groep ietsje koeler gezet omdat ze deze bonen zelf iets lichter branden maar verder was-ie uitstekend, ze hebben 'm zelfs op Instagram geplaatst, daar moet ik nog even naar zoeken dus.

70
Vorige week vrijdag hebben we trouwens bij Trakteren twee verschillende Sidamo-brandingen van je geproefd. Nu weet ik niet wát de verschillen daartussen waren (lichter/donkerder of alleen een ander temperatuurverloop), maar er was zeker een verschil tussen te proeven. De eerste die we proefden was een Sidamo zoals ik ze ken - al behoorlijk fruitig (ik dacht eerst dat het een Unwashed was - wrong), maar de tweede was duidelijk nóg fruitiger (zo licht dat de smaak zelfs wat 'zoutig' aandoet, ik weet niet of je dat herkent?)