Re: Etzmax

73

Mooie en het grote verschil met de Eureka Olympus HS is de statische clump vorming. De clump crusher in de Eureka fungeert meer als maalselstroomgeleider - voorkomen van Sprayen - dan als klontenvermorzelaar.

Het maalsel uit de EtzMax is weergaloos fluffy, iedere keer weer. Dus die kleine fluffy Mount Fuji in het mandje behandelen met de Duomo, OCD en tamper en Bob is your uncle.

Bij de Eureka moet je wat meer moeite doen met de puck preparation , je moet de klonten zelf doen verdwijnen. Dus meer handelingen, geeft wat rotzooi.

Over de kwaliteit in het kopje zijn beide molens goed, en ik neig lichte smaakverschillen te proeven, maar eerst nog even wat langer proeven en malen.

Beide molens zijn goed, maar de Etzmax werkt zeer consistent en makkelijk. Dus wat mij betreft keuze 1 en ben er zelf lyrisch over. Alleen een zwarte Eureka Olympus is te koop voor €900,-- de Etzmax MW kost €2.544.-- Bijna drie keer zo duur. Ik vind het well spent money, maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.

74
Gaaf Gilleko! Viel wel even steil achterover toen ik de prijzen zag, maar ben vooral nieuwsgierig in waar je de verschillen proeft. Het ziet er hoe dan ook uit als een luxe/machtige machine waar over nagedacht is. Veel plezier en ben benieuwd naar je ervaringen over enkele weken. Blijft de Eureka voorlopig nog in gebruik?
Laatst gewijzigd door Ypuh op za 18 sep 2021, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

75
Leuke filmpje. En ja erg goede maler. Blijft indrukwekkend dat het maalsel ondanks die petit schijfjes zo goed is.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

78
Ypuh schreef:Gaaf Gilleko! Viel wel even steil achterover toen ik de prijzen zag, maar ben vooral nieuwsgierig in waar je de verschillen proeft. Het ziet er hoe dan ook uit als een luxe/machtige machine waar over nagedacht is. Veel plezier en ben benieuwd naar je ervaringen over enkele weken. Blijft de Eureka voorlopig nog in gebruik?
Lees nu je vraag pas, excuus. Ja, die Olympus gebruik ik inmiddels voor latte's met een 22 gr mandje. Maal minder fijn en dan geen last van klontjes. De Etzmax voor espresso's met crotchless portafilter. Ben nog steeds erg enthousiast over die molen.

Afbeelding