Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

84
Zo, de Eureka maler is besteld.

De Mara X heb ik voor nu uit mijn hoofd gezet. Mooi apparaat maar vind het wel heel erg veel geld...

Het wordt een PVL of een instapper van Lelit of Quickmill. De Ponte Vecchio vind ik zo gaaf dat ik er wel wat meer aan wil uitgeven.

Een Lelit Anna is bij Amazon onder de 300 euro te krijgen (nieuw!) en lijkt gewoon een prima apparaat. Er zal wel wat gesurft moeten worden voor de juiste temperatuur, zeker bij schakelen van stoom naar koffie.

Een QM 820 heeft als voordeel dat hij heel snel warm is. En degelijk. Bij een langzame doorloop wel kans op een te hoge temperatuur schijnt waardoor overextractie op de loer ligt.

Een Silvia blijft ook een optie maar vind ik eigenlijk te duur voor zo een basic apparaat (hoewel veel zwaarder dan de Lelit en QM en waarschijnlijk betere restwaarde).

Keuzes...
Laatst gewijzigd door jevendik op di 19 jan 2021, 07:23, 2 keer totaal gewijzigd.

85
Lekker tweedehands Silvia (met of zonder pid), Quickmill of Botticelli/Casa kopen,
Zijn erg waardevast. De instappers van Lelit zijn nieuw goedkoper dan een Silvia (de 41 van Lelit in allerlei varianten ligt voor de hand).
Als je een dergelijke machine tweedehands verkoopt na 2 jaar, kost dat je 50% van de nieuwwaarde. Jammer van je spaarpot.

86

HanR schreef:De instappers van Lelit zijn nieuw goedkoper dan een Silvia (de 41 van Lelit in allerlei varianten ligt voor de hand).
Als je een dergelijke machine tweedehands verkoopt na 2 jaar, kost dat je 50% van de nieuwwaarde. Jammer van je spaarpot.
Ik vind de 2e hands apparaten best duur nog... Mijn gedachte: een nieuwe Anna voor 300 euro zal in twee jaar niet meer dan 150 euro afschrijven en heeft niet/nauwelijks onderhoud nodig.

Een goede gebruikte Sylvia zal ongeveer evenveel kosten en dan is er een grotere kans op onderhoud (tenzij helemaal gereviseerd).

Een gebruikte kopen om een paar maanden mee te oefenen, dan met nauwelijks afschrijving doorverkopen en upgraden is wel een goede optie!

Maar ik ga eerst proberen of ik een PVL voor een mooie prijs kan krijgen. De temperatuur stabiliteit, stoomkracht, simpele techniek en het uiterlijk vind ik allemaal voordelen. En consistent lekkere bakjes!

87
Een goede en onderhoudbare machine behoudt namelijk zijn waarde. Zoals bijvoorbeeld de Silvia. Je betaald dan wel wat meer tweedehands, maar je verkoopt hem waar voor min of meer hetzelfde (of soms zelfs meer na wat TLC).

De meeste niet zo gangbare/populaire machines raken heel snel al heel veel van hun verkoopwaarde kwijt. Het lijkt dan wel voordeliger, maar is uiteindelijk dus duurder.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58