Hallo koffie-lovers, even voorstellen: ik ben Joris, drink graag koffie maar was tot enkele weken geleden vooral van het gemak. Jarenlang zo'n Illy cupjes apparaat gehad met een stoompijpje (illy FrancisFrancis X7) waar eigenlijk best drinkbare 'espresso' uit kwam en waar ik dankzij het stoompijpje ook best drinkbare cappuccino mee kon maken.
Later overgestapt naar een Philips volautomaat met als belangrijkste motivatie kosten per kopje en milieu (geen cupjes meer). En gemak natuurlijk. Daar eigenlijk nooit blij mee geweest. Vooral dankzij de interne vervuiling (die je niet kan verwijderen zonder letterlijk je apparaat uit elkaar te schroeven) blijft er een vieze bijsmaak aanwezig. Het is dat ik een cafeïne verslaving heb, anders was ik overgestapt op thee
Omdat die Philips op zijn einde loopt, de stap naar een halfautomaat gezet. Motivatie: makkelijker schoon te houden want geen koffieprut in het automaat. Gekozen voor de Sage Barista Express omdat het me fijn leek om een maler en espresso apparaat ineen te hebben, omdat ik het apparaat er niet onaardig vind uitzien en omdat ik de prijs nog net ok vond.
Twee weken geleden ontvangen en vol enthousiasme aan de slag gegaan. Om eerst te werken aan mijn skills en om de variabele 'bonen' contant te houden, verder gegaan met de supermarkt espressobonen die ik al jaren gebruik (Perla Superiore nummer 6, medium branding). Die vind ik uit de zak lekker ruiken en vind ik het lekkerst van de bonen die je bij AH kan kopen.
Lang verhaal kort: het resultaat na 2 kilo bonen en vele instellingen is ronduit teleurstellend. Flink geëxperimenteerd met maling, hoeveelheid koffie en mate van aandrukken. In het begin liep de koffie er in 12 seconden doorheen. Inmiddels zit ik rond de 25 a 30 seconden. Maar.....de espresso blijft niet lekker (of te zuur, of veeeel te bitter). Alleen de cappuccino's zijn soms acceptabel (lees: drinkbaar).
Inmiddels ben ik terug bij maalstand 7, gebruik ik meer koffie en druk ik vooral harder aan. Ik maak (nog) geen gebruik van een weegschaal.
Wat mij vooral opvalt: als ik een aantal keer dezelfde instellingen gebruik, is het resultaat niet hetzelfde. En....het stoompijpje heeft alleen een aan/uit stand en geen draaiknop. Schuimt best ok maar.....als je de knop uitzet, blaast hij alsnog allemaal bellen in de netjes geschuimde (haver)melk....
Wat ik mij nu afvraag: ligt dit volledig aan mij of......is het met dit apparaat niet mogelijk om consistent een acceptabele espresso te maken? Eigenlijk is het me tot nu toe geen enkele keer gelukt om een lekkere espresso te maken.
Je weet wel, zo'n espresso die heerlijk ruikt, een smaakexplosie biedt zonder te zuur of te bitter te zijn, zelfs wat zoetig is en een lekkere nasmaak heeft...
Ik heb uiteraard al wat gelezen op het forum en realiseer me dat ik me bij de absolute elite van Neerlands koffie-lovers heb gemeld EN dat er hier veelal zeer goede of zelfs professionele machines worden gebruikt. Ik leer graag van de besten dus top
Dat het apparaat beter kan, realiseer ik me (al het waar naar zijn geld). Maar.....zou ik uit deze Sage Barista Express consistent een espresso met een voldoende als schoolcijfer moeten kunnen krijgen? Een mager zesje zodat mijn Senseo drinkende schoonmoeder het iig lekker vindt zeg maar.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!!
PS Ik sta ook open voor tips voor een ander apparaat als dat echt de enige oplossing is.
Sage Barista Express | kan het of niet...?
1
Laatst gewijzigd door jevendik op za 02 jan 2021, 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.