Re: De kosten die de pan uitrijzen

92

gilleko B. schreef:
Interessant stuk, zegt hij ook nog wat over het inflatiemandje? Kwaaddenkenden hoor je wel eens zeggen door daar zaken juist in of juist uit te laten er geen goed beeld gegeven wordt hoe hoog of laag die inflatie is.
Dit was het.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

93
https://group.vattenfall.com/nl/newsroo ... jk-bericht

[img]https://up.picr.de/44447931dc.jpg[/img]

Ja hoor, daar is ie weer!
Afbeelding
Die "10x zo duur"! Sommige dweepten ermee om een boodschap over te brengen maar dat waren gebruikers, een stomme bakker bijvoorbeeld en dat gelooft dan weer niet iedereen want ja, 10x...10x wat dan?
Maar...nu kunnen we niet meer om de 10 heen want het komt van een leverancier zelf! Echt! Als een geschenk uit de hemel is de 10 bevestigd door onze bron van energie : Vattenfall! Applause
Afbeelding

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

94
En dan zou je denken van ja, de mensen hebben het al zwaar met alle veranderingen en inflatie en oorlog en virussen, en gender verwarring etc. Dus we doen even rustig aan met doelstellingen maar nee, er wordt nog afgesproken om ook stroom te gaan besparen. Extra naast gasbesparing ! Zit je dan met je eigen zonnepanelen.

"Europese landen hebben afgesproken om 15 procent minder elektriciteit te gaan gebruiken, waarvan 5 procent tijdens de piekuren.*

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... nd-winsten

"Op die reductie van het elektriciteitsgebruik moeten in Nederland nog wel stappen gezet worden want, in tegenstelling tot de gasbeparing die hier erg goed gaat, is er aan elektriciteitsbesparing nog niet veel gedaan."

Nou, dat is weer hartstikke goed geregeld zo! Laten we lekker veel tegelijk doen, dan wordt het overzichtelijk en komt alles goed en voelt iedereen zich prettig bij zulke zekerheid. De koffiemachine en brander kan aanblijven maar niet in de piekuren.
Afbeelding

Op naar 2030! Geld moet rollen.
Afbeelding

95
fransg schreef: vr 30 sep 2022, 12:07
Ruben- schreef: vr 30 sep 2022, 11:14Elektriciteitsprijs is gekoppeld aan de gasprijs. Dit kan ik begrijpen voor elektriciteit wat wordt opgewerkt door gas.
Alleen voor groene energie begrijp ik deze koppeling niet.
Voorheen klaagde niemand erover ;-)

Maar nu alles duurder wordt tengevolge van gas-schaarste gaat men het ineens vervelend vinden.

Zo zag je tijdens de koerswinsten en rentedaling dat gepensioneerden boos waren en andere berekening wilden zodat ze mee profiteerden van koerswinsten.

Nu rente stijgt en aandelen kelderen vinden ze het ineens juist géén goed idee ;-)

Ruben- schreef: vr 30 sep 2022, 11:14 Als consument kan je niet overstappen, omdat iedereen de tarieven verhoogt. Hoe dan ook ben je dus gewoon de lul.
Als jij ervoor kunt zorgen dat er geen schaarste is aan spotgoedkoop gas, juist een overschot, dan kun je ervoor zorgen dat de prijs ervan daalt.

Maar niemand kan dat.
Ik denk dat niemand klaagde omdat niemand wist dat het zo werkte. Nu men inziet dat groene stroom tóch gekoppeld is aan gas worden dergelijke besluiten ineens tegen het daglicht aan gehouden. Voor je koerswinsten/rentedaling kan ik je begrijpen, echter groene stroom koppelen aan gas... Het was juist heel het idee om met dat groene stroom niet meer afhankelijk te zijn van gas.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

97
fransg schreef: vr 30 sep 2022, 13:55 Tsja, het mes snijdt aan twee kanten.

Het fijnste zou zijn als je kon bepalen dat de energiemaatschappij nooit winst zou maken en dan elk voordeel alleen voor de burger / consument zou zijn, terwijl de energiemaatschappij intussen wel zou opdraaien voor eventuele tegenvallers, of dat anders de overheid elke burger die een tegenvaller heeft zou compenseren.

Dat je dus zonder wachttijd/afkoop kan overstappen naar een goedkopere leverancier, maar dat je de leverancier kan dwingen goedkoop te blijven leveren als de kosten zouden stijgen.

Nu nog een partij vinden die dat kan realiseren in overleg met partijen die het tegenovergestelde willen en waar ook vreselijk veel mensen op stemmen.

;-)
Ik ben het zeker met je eens dat er een gelijkwaardige risicoverdeling moet zijn tussen consument en producent. Het is niet meer dan normaal dat enige kostprijsstijgingen worden doorbelast naar de klant. Echter, als blijkt dat in dit soort uitzonderlijke situaties kostprijzen dermate stijgen, dit wordt doorbelast naar de klant, maar vervolgens ook nog de winsten van de leveranciers stijgen... Dan ben je als bedrijf dus veel meer in rekening aan het brengen dan noodzakelijk is en gebruik je het excuus van inflatie om hier additioneel geld mee te verdienen. Het enige belang dat je dan nog dient is dat van de aandeelhouder. Het is begrijpelijk dat bedrijven geld moeten verdienen, anders heeft het geen bestaansrecht, alleen in dit soort situaties moet ook veel meer aan de mens worden gedacht in mijn optiek.

98
bobbee schreef: za 01 okt 2022, 07:33 https://group.vattenfall.com/nl/newsroo ... jk-bericht

Ja hoor, daar is ie weer!
Afbeelding
Die "10x zo duur"! Sommige dweepten ermee om een boodschap over te brengen maar dat waren gebruikers, een stomme bakker bijvoorbeeld en dat gelooft dan weer niet iedereen want ja, 10x...10x wat dan?
Maar...nu kunnen we niet meer om de 10 heen want het komt van een leverancier zelf! Echt! Als een geschenk uit de hemel is de 10 bevestigd door onze bron van energie : Vattenfall! Applause
Afbeelding
Ik kreeg gisteren ook mijn nieuwe tarieven, geldig 30-10-2022:

1 kWh =€0,26 -> €0,82
1 m3 gas = €1,31 -> €3,30

Dat was wel even schrikken.
Gelukkig hebben ze dat prijsplafond voor elkaar gekregen vanaf 1 januari.
Enigszins aan de late kant, maar ere wie ere toekomt.

99
Zia vanaf 19:30 in deze clip wat de viezigheid van methaangas (onze waanzinnig grote boerenscheetveestapel, de nordstreem lekken etc) doet voor de globale verwarming

https://youtu.be/F-uOj70IfeE?t=1168

Dat sommige landen nu pas aan de industriële viezigheidsrevolutie toekomen waar wij in de negentiende eeuw al mee bezig waren is geen goeie aanleiding voor ons om nu de wereld extra te vervuilen omdat dat lekker goedkoop is...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

100
Ruben- schreef: za 01 okt 2022, 09:07 Ik kreeg gisteren ook mijn nieuwe tarieven, geldig 30-10-2022:

1 kWh =€0,26 -> €0,82
1 m3 gas = €1,31 -> €3,30

Dat was wel even schrikken.
Gelukkig hebben ze dat prijsplafond voor elkaar gekregen vanaf 1 januari.
Enigszins aan de late kant, maar ere wie ere toekomt.
2-3x zo duur is nog geen 10x zo duur gelukkig!

Wie nu half zoveel stookt en tweemaal zoveel trui aantrekt kan nog de winter door. Het lijkt erg maar in de jaren '50-'60 was dit heel gewoon en toen waren de Nederlanders kerngezond, we reden elfstedentochten met een muts op, een lik vaseline op de neus en gaan met die banaan,.

En het nadeel van het prijsplafond is dat men wat daarboven komt als boete gaat zien ;-) dus het voelt alsof bovengemiddeld doorstoken extra duur wordt gemaakt, waardoor ontevredenheid 4x zo hoog wordt op dat niveau ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino