Mijn eerste koffiebrandervaring

1
Enige tijd geleden had ik mijn eerste koffiebrandervaring bij Amsterdam Roasters - Coffee Collective. Dit was zo goed bevallen dat ik bijgaand heb ik een stukje geschreven en wat foto's gemaakt.

Ik had de kans gekregen met Stefano, de brander van de koffiezaak bij mij in de wijk (Coffeeshots) mee te gaan branden in de co-roast branderij in Amsterdam Noord waar verschillende mensen hun koffie branden door een brander te huren. Ook zijn er koffiegerelateerde bedrijven gevestigd. Zeer leuk concept.
Amsterdam Roasters - Coffee Collective Amsterdam Roasters - Coffee Collective
Stefano de brander is afkomstig uit Italië en heeft lange tijd in Australie gewerkt en Berlijn waar hij het vak heeft geleerd. Een erg aardige kerel die ik van alles kon vragen tijdens het branden, zonder dat hij zich teveel liet afleiden. Op het programma stond 30 kilo Guatamala te branden in batches van 10 kilo. Top!
10 kilo afwegen 10 kilo afwegen
De brander waar we gebruik van maakten is een Probat uit de jaren 60 heb ik me laten vertellen met een capaciteit van 12 kilo. Ondanks de leeftijd doet de machine nog goed zijn werk. Na het opwarmen wordt de eerste 10 kilo in de brander gebracht.
De eerste batch van 10 kilo De eerste batch van 10 kilo
Via Artisan wordt het brandprofiel nauwkeurig bijgehouden en gelogd. Voor het eerst hoor ik over de de belangrijkste parameters zoals temperatuur en lucht om bij te sturen. Ook rate of rise, development en first crack komen voorbij en nog wat termen die ik niet meer heb onthouden. In zeer korte tijd van de eerste sessie wordt letterlijk een stoomcursus afgegeven wat koffie branden nu in de praktijk inhoudt. Erg fascinerend.
Brandprofiel via Artisan Brandprofiel via Artisan
Ondertussen wordt gecheckt of de kleur en geur van de bonen overeenkomt met wat het moet zijn en niet veel later volgt het einde van de brandsessie en worden de vers gebrande bonen gekoeld.

Al met al was dit een vergetelijke middag! Sinds deze dag ben ik anders naar koffie branden gaan kijken nu ik zelf heb gezien wat er voor nodig is. Het is echt een ambacht die zowel leunt op allerlei wetmatigheden alswel op smaak en de kunst hier middels een goed gevoel het optimale brandresultaat te behalen. Keer op keer opnieuw. Dat biedt een bron van inspiratie en energie.
Alhoewel ik het misschien wat romatiseer, heeft het me wel degelijk geraakt en heb ik besloten om zelf een klein branderte kopen (Cafe Gene zit ik aan te denken) om ook zelf die ervaring op te doen en te genieten van versgebrande bonen.
Bijlagen
Cooling down Cooling down

Re: Mijn eerste koffiebrandervaring

4
Leuk en prettig om deze inhoud en jouw enthousiasme te lezen
Ik zelf heb al enkele jaren een Gene Café Roast. Als je steeds verder gaat etc. loop je wel tegen de beperkingen het masjientje aan. Maar ik zou het vooral doen. Niks leuker dan dat je de ontwikkeling van een boon leert herkennen. Heb even de (financiële) ruimte niet, maar de Aillio Bullit staat wel op mijn verlanglijstje. Afhankelijk van je portemonnai of portemetniks, die zou je ook nog mee kunnen nemen in je overwegingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

6
Hé, volgens mij brandt Wakuli hun koffie daar ook! Leuk verhaal zeg, lijkt me geweldig om zelf ook eens een soortgelijke introductie tot het koffie branden te ondergaan. Ik denk dat het interessante materie is, maar voor nu kan ik het nergens plaatsen daar ik 0.0 aanraking heb gehad met de praktijk.

Een eerste ervaring veranderd alles. Zoals met espresso en filterkoffie. Zo ben je eerst enthousiast, dan zie je door de variabelen het bos niet meer en opeens heb je een veel te dure hobby met bijbehorende kennis waar alléén jij iets mee kan en anderen vooral van kunnen genieten.

Ja, het lijkt me wel wat, dat branden van koffiebonen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

9
Josephus schreef:Dank allen voor de reacties.

Ja, Wakuli brandt er volgens mij ook inderdaad.

Gisteren heb ik in mijn enthousiasme de Café Gene besteld bij Ongebrand, wordt morgen bezorgd.
Nu op zoek naar groene bonen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groene bonen zijn te koop bij hoofdkwartier, ook koffiestation verkoopt groen en de meeste branders ook wel als je ze mailt.
Zelf koop ik ze bij hoofdkwartier. Goede prijs en ook transparent in de communicatie over de prijs.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
Josephus schreef:Dank allen voor de reacties.

Ja, Wakuli brandt er volgens mij ook inderdaad.

Gisteren heb ik in mijn enthousiasme de Café Gene besteld bij Ongebrand, wordt morgen bezorgd.
Nu op zoek naar groene bonen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als.je de Gene thuis krijgt en gaat branden. Als ik buiten in de tuin brand, dan haal ik de chaff collector er af. Je hoort de first crack (FC) dan volgens mij een stuk beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk