Compacte machine voor espresso

maverik
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 19:06

Compacte machine voor espresso

Berichtdoor maverik » ma 25 okt 2021, 11:46

Hallo allemaal,

Ik wil graag jullie input vragen tav een voorgenomen upgrade. Ik drink zo'n 4 macchiato's per dag, die ik zet met een oude Quickmill 820 en een melkopschuimer (vind ik gewoon makkelijker). Ik heb een bonenmaler (merk onbekend) van een vriend gekregen, maar die kan niet fijn genoeg malen voor de Quickmill (loopt te snel door).

Als ik zeer fijn gemalen koffie koop, loopt ie niet door de Quickmill. Misschien is de pomp niet helemaal goed meer en is die nog te repareren, maar gezien de leeftijd wordt het wel een keer tijd voor wat anders. Ik start met een andere bonenmaler en heb een DF64/G-Iota besteld (nog niet binnen). Eerst kijken of ik zelf in staat ben toch iets beters uit de Quickmill te halen, maar verwacht van niet.

De Quickmill wil ik vervangen door:
* iets kleins op een 45 cm diep aanrechtblad kom te staan; breedte maakt eigenlijk niet uit;
* melk opschuimen hoeft ie niet te kunnen, espresso only
* een reguliere machine, geen hendel;
* met een e61-groep (aanname: beter resultaat dan met andere groep);
* met temperatuur regeling.

Hieruit kom ik op de volgende opties met hun resp voor- en nadelen zoals ik ze zie:

1) Quickmilll Carola / 39 cm diep / eur 1100
+ Shottimer
+ Bekende naam, goede review gelezen
o Geen melkopschuimer, maar gebruik ik toch niet. Maakt de machine eenvoudiger/eleganter. Misschien lastig bij doorverkoop in de toekomst
- Minder krachtige boiler 800W
- Wordt in NL niet geleverd, mogelijk issue bij reparaties
- Duurste met eur 1100

2) 969.coffee Elba Mini Solo / 40 cm diep / eur 1000
+ Shot timer
o Geen melkopschuimer, maar gebruik ik toch niet. Maakt de machine eenvoudiger/eleganter. Misschien lastig bij doorverkoop in de toekomst
- Kan geen ervaringen/reviews vinden. Wel van een andere Elba zonder PID, waar ze kritisch zijn over de temperatuurstabiliteit.

3) Lelit MaraX / 41 cm diep / eur 1000
+ Bekend merk, goede reviews
+ Relatief groot waterreservoir (2,5L)
+ Relatief grote boiler (aanname: stabielere temperatuur)
o RVS ipv koperen boiler, maar is dat echt een nadeel of een gevolg van het HX ipv Single Boiler ontwerp?- Temperatuurregeling laag/midden/hoog
- Temperatuur alleen in L/M/H in te stellen, minder fijnmazig


4) Bezzera Unica PID / 42,5 cm diep / eur 1060
+ Bekend merk, goede reviews
+ Relatief groot waterreservoir (3L)
+ Druk instelbaar*
- Relatief kleine boiler (0,6L) (aanname: minder stabiele temperatuur)
- Vrouw vind iets van het grote logo op de voorkant

5) Vibiemme Domobar Standaard / 43 cm diep / eur 880
+ Bekend merk
+ Goedkoopst (eur 880)
o Strijdige reviews (aanrader in beginnerstopic, kritische noot over temperatuurstabiliteit gelezen)
- Relatief kleine boiler (0,5L) (aanname: minder stabiele temperatuur)
- Temperatuurregeling primitief

* Bij de andere wellicht ook, maar heb ik zo snel niet gelezen.

Met alles op een rijtje, kom ik er nog niet echt uit. Zou ik de aan/afwezigheid van een drukmeter mee moeten nemen? Lijkt me vooral een indicator als er iets stuk is/verkeerd gaat, maar verder vooral sier (of mis ik dan iets?). Andere aanvullingen/aanvullingen over deze modellen, alternatieve modellen of challenge waarom ik dingen anders zou kunnen wegen zijn zeeeeer welkom...?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Compacte machine voor espresso

Berichtdoor fransg » ma 25 okt 2021, 11:49

Ik heb een bonenmaler (merk onbekend) van een vriend gekregen, maar die kan niet fijn genoeg malen voor de Quickmill (loopt te snel door).

Als ik zeer fijn gemalen koffie koop, loopt ie niet door de Quickmill.
Kun je een foto posten van de maler? Staat er helemaal niets van merknaam op of onder?

Welke bonen gebruik, je wanneer door wie gebrand?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

maverik
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 19:06

Re: Compacte machine voor espresso

Berichtdoor maverik » ma 25 okt 2021, 11:58

De maler is een Moka Express M203.

Ik gebruik nu Brazil Capricorno bonen, espresso branding van Texelse branding. Gebrand in juni.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Compacte machine voor espresso

Berichtdoor fransg » ma 25 okt 2021, 12:05

Ik heb een bonenmaler (merk onbekend)
De maler is een Moka Express M203.
Dus toch niet onbekend?

https://maalwerkkoffie.nl/product/demok ... ffiemolen/

Lijkt me een instappertje, niet te veel van te verwachten. Maar hoeft niet slecht te zijn
Ik gebruik nu Brazil Capricorno bonen, espresso branding van Texelse branding. Gebrand in juni.
Die kun je gewoon weggooien.

En eerst goede bonen kopen van een goede brander, een week tot 10 dagen gelee gebrand, tot maximaal 5 weken daarna te gebruiken, en zien hoever je daarmee komt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1972
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Compacte machine voor espresso

Berichtdoor HanR » ma 25 okt 2021, 12:44

Ik heb afgelopen vrijdag uitstekende koffie uit een Quickmill 820 gedronken.
Stonemountain boontjes Brasil/Guatemala van ongeveer een week oud. Gemalen met een Eureka Specialia en XL.
Dit is weer iets dat de volgorde bonen, maler, machine bevestigt.

Jouw Demoka is niet slecht. Heb je trouwens de begrenzingsschroefjes er al uitgedraaid?
Anders kom je nooit in het espressobereik qua fijnheid.

Als je toch geen melk gaat opschuimen met je machine, is de Bezzera de meest passende keus. Het is alleen jammer om €1.000,- aan een machine uit te geven als je geen betere molen koopt.

Als er onvoldoende rek in het budget zit, is een tweedehands machine naast een nieuwe molen nog een optie?


Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk



jorgen83
Berichten: 101
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 19:06

Re: Compacte machine voor espresso

Berichtdoor jorgen83 » ma 25 okt 2021, 12:48

Ik zie wel wat puntjes waar ik het niet helemaal mee eens ben/anders over denk:
- Je drinkt alleen macchiato's maar vindt melk opschuimen niet belangrijk? Is dat omdat je melk opschuimen nog moet leren?
- e61 omdat het betere resultaten oplevert is onzin. Ziet er mooi uit hoor, maar het is inmiddels al oude technologie, en wat ook niet helpt is dat al dat metaal allemaal moet opwarmen wat erg lang kan duren.
- Temp regeling van alle e61 machines is weinig fijnmazig, zelfs als je ze kunt instellen op graden nauwkeurig (hier is vast een e61 eigenaar het mee oneens)
- RVS is beter dan koper IMHO

Wat is je budget?

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Compacte machine voor espresso

Berichtdoor RoosW » ma 25 okt 2021, 12:49

Hallo allemaal,

Als ik zeer fijn gemalen koffie koop, loopt ie niet door de Quickmill. Misschien is de pomp niet helemaal goed meer en is die nog te repareren, maar gezien de leeftijd wordt het wel een keer tijd voor wat anders. Ik start met een andere bonenmaler en heb een DF64/G-Iota besteld (nog niet binnen). Eerst kijken of ik zelf in staat ben toch iets beters uit de Quickmill te halen, maar verwacht van niet.
Als ik zo vrij mag zijn, waar en wanneer heb je de G-Iota besteld? Ik heb donderdag in Belgie besteld en behalve de bevestiging dat ik besteld heb nog geen piep gehoord :(

De Quickmill wil ik vervangen door:
* iets kleins op een 45 cm diep aanrechtblad kom te staan; breedte maakt eigenlijk niet uit;
* melk opschuimen hoeft ie niet te kunnen, espresso only
* een reguliere machine, geen hendel;
* met een e61-groep (aanname: beter resultaat dan met andere groep);
* met temperatuur regeling.
der krachtige boiler 800W
- Wordt in NL niet geleverd, mogelijk issue bij reparaties
- Duurste met eur 1100
Is dit niet ongeveer wat je dan zoekt? https://www.ecm.de/en/products/details/ ... /puristika

HanR
Berichten: 1972
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Compacte machine voor espresso

Berichtdoor HanR » ma 25 okt 2021, 14:17

@jorgen83

Welke machine van rond €1.000,- heeft wél een "fijnmazige" temperatuurregeling?
De Lelit MaraX is een heel eind op weg.
Machines met een verzadigde groep zijn wat dat betreft ideaal. De ECM casa is een gemiste kans vanwege het ontbreken van een pid. Zelfs voor espresso-only is een Profitec 300 ideaal. Verzadigde groep en pid.



Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


maverik
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 19:06

Re: Compacte machine voor espresso

Berichtdoor maverik » ma 25 okt 2021, 14:53

En eerst goede bonen kopen van een goede brander, een week tot 10 dagen gelee gebrand, tot maximaal 5 weken daarna te gebruiken, en zien hoever je daarmee komt.
Dank je wel, goede tip voor een betere koffie. Wil/moet wel eerst zien dat ik de doorlooptijd verbeter tov nu. Stap 1 lijkt me dan maling verbeteren (dus molen).

maverik
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 19:06

Re: Compacte machine voor espresso

Berichtdoor maverik » ma 25 okt 2021, 14:54

Jouw Demoka is niet slecht. Heb je trouwens de begrenzingsschroefjes er al uitgedraaid?
Anders kom je nooit in het espressobereik qua fijnheid.
Nee, goede tip. Ik wist niet dat ie die had (staat ook niet in de handleiding). Ga ik proberen!


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ben70 en 30 gasten

cron