fransg schreef: wo 29 dec 2021, 16:16
En indien je excellente groene bonen koopt kun je daar maar heel weinig een verprutsen.
In het begin gooide ik menig kilo gebrande bonen weg maar nu al heel lang niet meer.
Van een natural Ethiopië heb ik hele blije tevreden reacties van mensen terwijl de een een kg kreeg van naar mijn idee wel erg lichte branding en een ander een kg waarvan ik zelf vreesde dat die weleens te donker kon wezen.
Ik begin met een 'nieuwe' boon doorgaans met een brandprofiel dat al goed bleek te werken op een verwante boon (verwant door herkomst of door vrijwel identieke vochtigheid/hardheid.)
Herkenbaar. Ik moet ook zelden gebrande bonen weggooien.De kwaliteit van de groene boon zelf bepaalt voornamelijk het resultaat. En soms, als ik denk dat de branding helemaal niks is, alle regels van Scott Rao geschonden zeg maar, blijken de bonen juist uitstekend te smaken. Ik heb zo mijn bedenkingen bij al die regels voor recepten en voorschriften voor het branden. 20 jaar geleden, voor de intrede van de PC werd er gebrand op kleur, reuk temperatuur en tijd. En de professionele brander kon het op die manier. Er zijn Bullet gebruikers die uit principe de laptop niet gebruiken en “ ouderwets” op gevoel branden. Zou met de Quest ook moeten kunnen. De Pavoni onder de branders.
De meeste koffie die ik drink brand ik zelf. Soms koop ik ook van professionele branders als benchmark. Die smaken wel eens beter maar vaak ook niet.