Leesvoer voor de fervente koffiebrander.

1
Anne Cooper en Rob Hoos geven antwoord op de vraag of je het verschil van gebrande koffie kunt proeven tussen verschillende machines. Ze zeggen van niet maar de roasters die ze voor hun onderzoek gebruiken zijn goed en precies in te stellen en ik denk dat daar juist het verschil inzit tussen verschillende systemen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Leesvoer voor de fervente koffiebrander.

4
Ik kwam hierop omdat ik met een Gene Cafe, Behmor en nu Quest heb gebrand en die zijn allemaal zonder precisie.
Resultaat is altijd verschillende soort roast. De ene keer beter dan de andere. Tuurlijk kun je dat leren aansturen maar dat kost veel tijd en moeite terwijl dat met software aansturing veel sneller en precieser gaat met als resultaat dat wat ik wil.
Ik twijfel nu om mij erbij neer te leggen en gewoon simpel en goedkoop door te branden of te upgraden naar een hottop met mogelijkheid tot profiel branden via Artisan. Kost alleen wel flink geld.
Andere mogelijkheid is de Quest op de 1 of andere manier te tweeken zodat hij kan worden aangestuurd via Artisan.

Denk voorlopig maar door te branden op de Quest of Gene Cafe.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
Ik betwijfel of de Hottop je probleem helemaal zal oplossen. Ik brand nu sinds een jaar of 5 op een Aillio Bullet. Daar kan alles geregeld worden, ingesteld en geautomatiseerd. Desondanks blijft het resultaat (in mindere mate) variabel. De omgevingstemperatuur heeft invloed, het vochtgehalte van de boon. Consistentie bereik je door veel te branden, vijf batches achter elkaar bijvoorbeeld en verschillende profielen uit te proberen. Allemaal goed haalbaar voor de professionele brander. Maar als je alleen voor eigen gebruik brandt, dan ga je geen tig batches branden om een goed profiel voor die specifieke boon te ontwikkelen.
Wat ik tegenwoordig doe is een standaard brandprofiel laden dat door de Bullet uitgevoerd wordt, waarbij ik erbij blijf om afwijkingen van het geprogrammeerde profiel te corrigeren. Ik kies hoeveel % ontwikkeling er na de eerste krak plaats mag vinden. Na branding een week bewaren en dan beoordelen.
Alle profielen van Bullet gebruikers wereldwijd worden in the cloud opgeslagen en zijn voor Bullet gebruikers downloadable en daarmee te gebruiken voor de eigen brandingen. Al heb je natuurlijk niet dezelfde boon als bij het oorspronkelijke profiel.
Ik heb dat een paar keer gedaan, maar was niet altijd enthousiast over het resultaat. Smaken verschillen, dat is duidelijk.
Branden vind ik wel het leukste en uitdagendste deel van de koffie hobby.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

6
Dat klinkt ook weer zeer logisch. Dus ik denk gewoon lekker branden met wat ik heb en spelen. De ene keer beter dan de andere. Dat is het leven van een thuis koffiebrander.

Op zich wel blij met het antwoord, het scheelt een lieve duit!

Ik heb de Quest en Gene Cafe staan. Dat is net zo leuk als wisselen tussen Londinium en Pavoni.

7
En indien je excellente groene bonen koopt kun je daar maar heel weinig een verprutsen.

In het begin gooide ik menig kilo gebrande bonen weg maar nu al heel lang niet meer.

Van een natural Ethiopië heb ik hele blije tevreden reacties van mensen terwijl de een een kg kreeg van naar mijn idee wel erg lichte branding en een ander een kg waarvan ik zelf vreesde dat die weleens te donker kon wezen.

Ik begin met een 'nieuwe' boon doorgaans met een brandprofiel dat al goed bleek te werken op een verwante boon (verwant door herkomst of door vrijwel identieke vochtigheid/hardheid.)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

9
fransg schreef: wo 29 dec 2021, 16:16 En indien je excellente groene bonen koopt kun je daar maar heel weinig een verprutsen.

In het begin gooide ik menig kilo gebrande bonen weg maar nu al heel lang niet meer.

Van een natural Ethiopië heb ik hele blije tevreden reacties van mensen terwijl de een een kg kreeg van naar mijn idee wel erg lichte branding en een ander een kg waarvan ik zelf vreesde dat die weleens te donker kon wezen.

Ik begin met een 'nieuwe' boon doorgaans met een brandprofiel dat al goed bleek te werken op een verwante boon (verwant door herkomst of door vrijwel identieke vochtigheid/hardheid.)
Herkenbaar. Ik moet ook zelden gebrande bonen weggooien.De kwaliteit van de groene boon zelf bepaalt voornamelijk het resultaat. En soms, als ik denk dat de branding helemaal niks is, alle regels van Scott Rao geschonden zeg maar, blijken de bonen juist uitstekend te smaken. Ik heb zo mijn bedenkingen bij al die regels voor recepten en voorschriften voor het branden. 20 jaar geleden, voor de intrede van de PC werd er gebrand op kleur, reuk temperatuur en tijd. En de professionele brander kon het op die manier. Er zijn Bullet gebruikers die uit principe de laptop niet gebruiken en “ ouderwets” op gevoel branden. Zou met de Quest ook moeten kunnen. De Pavoni onder de branders.
De meeste koffie die ik drink brand ik zelf. Soms koop ik ook van professionele branders als benchmark. Die smaken wel eens beter maar vaak ook niet.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

10
Ik heb nu 2 batches Java gebrand in de Gene Cafe en die heb ik lekker opgestookt tijdens branden tot einde drying phase, toen vlak na 1e krak getemperd en 1m30 laten rollen in 1e krak en gedumpt. Smaakt heerlijk. Lekkere koffie!

Volgende keer beetje op gevoel hetzelfde doen in de Quest. Kijken wat dat brengt. Moet zeggen dat ik dit met 2 branders spelen erg leuk vind!

Ik heb alleen maar goede groene bonen, komen of van hoofdkwartier of van Koepoort.