Poging tot shortcut: advies?

1
Hallo mede koffie gekkies,

Afgelopen Feestdagen heb ik diverse familie leden op bezoek gehad en allemaal (voor het eerst) behoorlijk kunnen imponeren met de half automaat en koffie zetten (Black Betty bedankt ).

Nu het volgende: Mijn vader is een echte koffieleut, maar beperkt zich voor gemak nu tot een Senseo apparaat (ja, ze bestaan nog). Na de koffie die hij bij ons proefde, heb ik hem wel aan het denken gezet. Echter, hij zal nooit de half automaat kant op gaan vanwege de tijd en energie die hiermee gemoeid is.

Wat ik voor hem wel zoeken:

Een volautomaat waar die met zowel verse als niet verse bonen aan de slag kan. Niveau koffie wat er uit moet komen wil ik toch minimaal wel niveau Dolce Gusto achtig krijgen (Dit vond hij vorig jaar ook erg lekker namelijk) en liefst wat beter.

Heb niet echt een budget in het hoofd, maar moet geen vermogen worden.

Kunnen jullie mij een beetje de goede richting insturen?

De man houdt wel van af en toe een Latte op zijn tijd, maar is over algemeen een echte Americano/Lungo achtige drinker (en dan zijn 20 koppen per dag geloof ik🤭)

Hoop dat de ervaringsdeskundigen onder ons mij hiermee een stukje eindeloos research kunnen besparen, haha.

Cheers!
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

Re: Poging tot shortcut: advies?

2
Mijn achterbuurman kwam en komt regelmatig bij mij op vrijdag koffiedrinken. En hij vond de koffie zo lekker, maar een halfautomaat vond hij allemaal te veel moeite. Hij heef toen een Jura in Vlaardingen gekocht en is er dol blij mij. Maar als dat te duur wordt zou een goed filtermachine ook dienst kunnen doen alleen verschilt dat weer erg van smaak met die uit een halfautomaat (zelfs met enige simpele tweakhandelingen die ik bij mijn moccamaster doe). Hij heeft de knoop doorgehakt en heeft € 1.200 uitgegeven en heeft daarbij nog gratis allerlei zaken bijgekregen. Delonghi etc. maken ook steeds betere machines, maar die volautomaten wereld weet ik niet zo veel van. Oh ja, hij heeft die Jura al 1,5 jaar en hij wordt er nog steeds blij van.

3
Ik heb op kantoor ook een Jura en dan de simpelste: Jura Ena Micro 1. Daarvoor iets wat er op leek, een Bosch of een Siemens, ik weet het niet meer. Mijn bezoekers waren en zijn altijd zeer te spreken over de koffie, ook toen ik nog Hema koffie gebruikte. Zelf vond ik die koffie niet lekker en hield het bij mijn espresso's uit de QuickMill. Mijn vrouw vind de koffie uit de Jura nog steeds erg lekker. Nu met de budget Mild bonen van Fascino.
Een goede kennis van mij heeft een uitgebreide Jura op de zaak en koffiebonen van een goede bonenleverancier hier in het noorden. Hij heeft de machine laten afstellen / instellen door de bonenleverancier en zelfs ik vind zijn koffie erg goed te drinken.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4
Thanks voor de tips, beide!

Ik hoop dat er nog meer mensen hun visie / ervaringen kunnen delen, maar ik proef (zowel hier als op andere sites) een voorkeur voor de Jura machines :ugeek:
Current gear:

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

5
Ik zou een Delonghi kiezen omdat je de zetgroep er zo uit kunt pakken en schoonmaken. Dat kan bij een Jura niet en ik krijg dan last van trekjes want ik kan niet beoordelen of het ding wel schoon is en dat moet ik kunnen. Bij de Delonghi is de zetgroep ook een mooi degelijk blok, Saeco kan ook maar is een heel ander soort zetgroep, vind ik wat fragieler over komen. Krups kan er ook niet uit, die adverteren dat de zetgroep schoongespoeld wordt of gestoomd. Zou ik echt mijden daarom.
Jura had ooit een machine waarbij de koffie pucks onder de zetgroep in een bakje vielen, die lagen daar dan lekker uit te walmen onder restjes koffie op de zetgroep en wat doet warme vochtige lucht met koffie : schimmel! Vandaar dat ik Jura niet zo hoog heb zitten maar hoe ze het nu doen weet ik niet, maar dat de zetgroep er niet uit kan zonder schroevendraaier weet ik wel zeker.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
bobbee schreef: ma 03 jan 2022, 23:46 Ik zou een Delonghi kiezen omdat je de zetgroep er zo uit kunt pakken en schoonmaken. Dat kan bij een Jura niet en ik krijg dan last van trekjes want ik kan niet beoordelen of het ding wel schoon is en dat moet ik kunnen. Bij de Delonghi is de zetgroep ook een mooi degelijk blok, Saeco kan ook maar is een heel ander soort zetgroep, vind ik wat fragieler over komen. Krups kan er ook niet uit, die adverteren dat de zetgroep schoongespoeld wordt of gestoomd. Zou ik echt mijden daarom.
Jura had ooit een machine waarbij de koffie pucks onder de zetgroep in een bakje vielen, die lagen daar dan lekker uit te walmen onder restjes koffie op de zetgroep en wat doet warme vochtige lucht met koffie : schimmel! Vandaar dat ik Jura niet zo hoog heb zitten maar hoe ze het nu doen weet ik niet, maar dat de zetgroep er niet uit kan zonder schroevendraaier weet ik wel zeker.

Heleboel hele duidelijke argumenten Bob, waarvoor mijn dank. Ik krijg zelf (en ik weet mijn vader ook) wel een beetje kriebels van een zetgroep die niet te reinigen is.

Is er nog een verschil in types Delonghi waar ik rekening mee zou moeten houden? Of werkt het bij die apparaten allemaal hetzelfde?
Current gear:

9
Ik heb weinig kennis van volautomaten, maar wat mij bijgebleven is (ook uit horeca machines): kies voor iets met een zelf, of via spoelcyclus te reinigen, melksysteem met een pijpje. Nooit iets met plastic slangen of cappucinatore. Alles met randjes, verloopjes en onbereikbare plekken wordt schimmelzooi.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

10
Hier een verkooppraatje over de nieuwe DeLonghi machines.

https://youtu.be/6NnGDxDQ2U8

Al met al lijkt mij zo'n apparaat een prima keus voor iemand als je vader zonder dat denigrerend te bedoelen. Moge duidelijk zijn dat ik voor een losse machine en maler kies maar dat wilt niet iedereen.
Mijn buurman heb ik vorig jaar ook ren DeLonghi laten lopen en is er steeds gelukkig mee.

Zou nu dus zo'n nieuw model pakken. Wil je ook melk kunnen foramen?

https://www.coolblue.nl/product/896310/ ... 81-tb.html

Beetje zoeken en shoppen op typenummer en je kan vast nog een goede aanbieding vinden.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!