Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

1
Allereerst dank aan de hele community, wat een schat aan info is hier te vinden! Ik ben al een paar dagen aan het sponzen hier en elders omdat ik het hoog tijd vind om mijn koffie op een hoger niveau te brengen.

Mijn huidige situatie:
- Voorgemalen DE 4|Select, zo'n zilveren pakje (dat is een milde branding 100% arabica volgens pakje)
- Een stokoude 2-kops dripper van Philips.
- Paar extra maatregelen om doorlooptijd te verlengen: ijswater gebruiken en de doorloop 2 maal een minuut stoppen (met de hand opgieten is misschien wel minder werk haha).

Tja, sommigen hebben nu misschien een kotszakje nodig. Maar ik moet bekennen: ik geniet er elke keer weer van! 2 grote (zwarte) kopjes per dag. Dus waarom beter willen? Niet omdat het moet maar omdat het kan. Dat is voor mij wel een beetje gevaarlijk want als ik iets ga uitzoeken verzuip ik erin. Voor het simpelste ding "moet" ik eerst expert worden voor ik iets kan beslissen. Autist zeker? Yup klopt :D . Zo'n "bubbel" heeft z'n praktische nadelen maar ik heb er wel lol in hoor. M'n huidige koffiezetter is aan het desintegreren dus dat leek me een goeie aanleiding.

Na enkele dagen studie ben ik wel een berg wijzer geworden. Enige wat je onmogelijk lukt via internet is training van de papillen. Dus ik ben wel benieuwd of ik straks, als ik mijn bankrekening heb geplunderd, ook daadwerkelijk meer geniet van mijn twee dagelijkse bakkies pleur!

Aanvankelijk was ik me vooral aan het oriënteren op espresso (dat staat immers al 20 jaar op m'n verlangenlijst). Echter na vele vele omzwervingen heb ik besloten dat voorlopig uit te stellen en alleen te gaan voor langzame koffie.Twee redenen: Een maler die optimaal is voor beide bestaat niet (nou ja, behalve dan een EKK43 misschien en die dubbele K is géén typfout). Ten tweede: ik wil graag veel parameters in de hand hebben en dan kom je automatisch in een erg dure prijsklasse terecht. Daar komt nog bij: 2 koppen per dag en ik woon hier alleen. Beetje overkill. Voor nu wil ik optimale filterkoffie en dan is alleen de maler een grote investering en de rest valt mee. Dan kan ik altijd nog tzt besluiten ook de espressowereld te betreden (en dan ook maar es een baristacursus te volgen).

De maler:

Ik mik hiermee erg hoog voor een beginneling met ongetrainde papillen, jullie zullen me wel voor gek verklaren: ik heb m'n zinnen gezet op de G-iota met meteen ook maar de SSP MP (omdat de Italmill niet geweldig schijnt te zijn voor filterkoffie). Aanvankelijk was ik op zoek naar de Niche Zero maar die was nergens te krijgen en al zoekende leerde ik steeds meer over conical vs flat burrs, enz enz. En omdat ik een espressomachine voorlopig heb laten vallen, blijft er meer budget over voor de maler. Ik denk dat een goeie maler gewoon niet te onderschatten is. Heb me ook al verdiept in de vele modificaties en ga daar ook zeker mee aan de slag (maar niet vanaf dag 1). Misschien dat ik hier iemand tegenkom met een 3D-printer..... Vooral de anti-popcorn en de indicator ring lijken me fijn.

Zetten:

Dat wil ik gaan doen met de AeroPress. Na uitgebreid lezen en Youtube kijken, denk ik dat deze methode eigenlijk alles in zich heeft om superieur te zijn aan alle andere zetmethoden. Ja, ja, ja, ik weet het: over smaak valt niet te twisten. Maar ik kijk er ook een beetje met een technisch oog naar: met dit ding heb je maximale controle over de extractie. Bij opgiet methodes (V60, Chemex, Kalita, enz) zullen parameters (vooral temperatuur) veel meer schommelen en zelfs ongelijk zijn binnen het koffieprutje. Bovendien is de AeroPress erg makkelijk en snel te bedienen.

Daarnaast schaf ik een temperatuur geregelde ketel aan en een weegschaal (een goedkope maar ik vermoed prima). That's it.

De spullen voor het zetten heb ik vandaag besteld. De G-iota nog niet, heb nog piep klein beetje twijfel. Bv over leverbaarheid van onderdelen. En waarom het zo stil is geworden op het desbetreffende topic op deze site. Misschien heb ik de "next big thing" gemist :)

En dan moet ik natuurlijk nog een fijne boon gaan uitzoeken... Dat zal om te beginnen een medium gebrande zijn.
En maar hopen dat m'n papillen straks niet gaan roepen dat m'n voorgemalen DE met de oude Philips dripper lekkerder was..... Gewenning kan erg verneukeratief zijn.

Ik ga wel MP in de gaten houden, mocht ik nou een mooie Rancilio Silvia tegenkomen voor een hele vriendelijke prijs, dan ga ik die misschien toch wel nemen. Voor "erbij".

Dolf, uit Haarlem.

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

5
Zo’n philips heb ik ook nog staan :). Wordt soms gebruikt voor de visite. Ik heb hem in gifgroen met oranje kopjes :). Denk dat dat het verouderingsmonster wegjaagd. Mijn vader heeft er vervolgens mij ook nog een staan in beige.

Aeropress is een fijn ding. Goed om mee te beginnen inderdaad.
Als je toch wilt focussen op filterkoffie, is een commandante dan geen betere optie?
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

6
Gifgroen met oranje, die zal nog wat ouder zijn dan de mijne denk ik.

Comandante keihard overwogen inderdaad. Die zal het voor filterkoffie winnen van de G-iota met de originele burrs. Maar toen zag ik een keer een filmpje van iemand die 10 gram maalde. Dat duurde best lang. Voor 15 gram zit je al dik over een minuut. En voor 30 gram.... Ga eens 70 seconden zo'n slingerbeweging maken met je hand in de lucht. Dat deed ik dus. Dan is 70 seconden lang hoor. Elke keer weer. En als ik bezoek heb.... Ik zou het wel gedaan hebben als het echt superieur is maar de Comandante verliest het van de SSP MP burrs, afgaande op tests die ik tegenkom (al zal vast niet iedereen het daarmee eens zijn). En toen was de kogel door de kerk, dan maar die hoge uitgave doen voor veel meer gemak en een nog beter koppie koffie.

8
O jij hebt em, cool. Ja leuk, maar niet stiekem extra snel draaien hè?

Ik heb zelfs een moment overwogen om een G-iota met SSP HU (voor espresso) én een Comandante (voor filter) aan te schaffen. Dat was wel het moment dat ik dacht: dit wordt gekkenwerk. Zowel in praktisch als in budgettair opzicht. Toen dus maar besloten om het hele espresso idee voorlopig overboord te zetten. Al blijft het wel kriebelen als ik iets leuks voorbij zie komen op mp....

10
Dat valt nog best mee. Kwestie van draaitechniek misschien. Hangt trouwens ook sterk af van de maalgraad. Misschien was dat filmpje een fijne maalgraad, dat weet ik niet meer.
Maar ja, ik weet het niet, bij de gedachte dat ik een keer of duizend per jaar sta te draaien aan die slinger, ik word daar gewoon niet zo blij van.
Het verbaast me eigenlijk dat Comandante ondertussen geen elektrische versie heeft uitgebracht van dit mega succesvolle ding.