Domobar thermostaat vervangen

1
Sinds september heb ik een mooie Domobar enkele boiler, en na het nodige onderhoud wilde ik de thermostaat vervangen, wat is gelukt!
Echter, ik kwam erachter dat ik hiervoor het beste de boiler eruit kon halen omdat dit wel een stuk makkelijker is met het losdraaien van de thermostaat buis en ik dacht dat de boiler toch wel een keer grondig ontkalkt kon worden voor aangezien ik de machine 2e hands heb aangeschaft.
Ik heb helaas geen ervaring met koffiemachines maar ik ben wel handig dus ik dacht dat lukt me zelf wel. Helaas,... maar hopelijk wel met jullie hulp.

Nu alles weer in elkaar zit kom blijkt dat de vbm op 2 plekken lekt, namelijk bij de aansluitingen links en rechts die naar de e61 groep gaan. Ik heb alles met gas tape aangesloten maar verder geen rubbers of pakkingen, locktight gebruikt omdat ik niet precies weet welke dan vervangen moeten worden of waar er locktight tussen moet.
Zie de foto's voor de lekkage, aangegeven met de blauwe pijltjes

Re: Domobar thermostaat vervangen

3
De koppelingen waar je lekkage hebt zijn bolconisch. Ze zouden zelf moeten afdichten op de nippels aan de ketel.
Twee dingen moeten wel kloppen:
1. De vlakken moeten glad en onbeschadigd zijn:
2. De pijpen moeten recht (spanningsloos) voor de nippels aan de ketel staan voordat je je vastdraait.

Als er nog kalk aan de vlakken zit helpt een schuurpapiertje (400).
Als er groeven in zitten als gevolg van corrosie, dan helpt vloeibare pakking.
Loxeal 18-10 is een geschikte. Die vilt lekker en hardt niet uit.

Oh ja. Ga als de sodemieter de plootliggende stekkertjes aan de stoom/maximaalthermostaat isoleren!

Re: Domobar thermostaat vervangen

4
Even het oude topic weer te voren halen. Bedankt voor de reactie. Nadat ik de machine later nogmaals uit elkaar heb gehaald, krijg ik de linker (boiler naar zetgroep) bolvormige met geen mogelijkheid niet meer lekkend. Niet met schuren, en de vloeibare pakking. Zijn er andere opties om dit te redden, of betekend dit boiler/leiding vervangen?

Re: Domobar thermostaat vervangen

6
Het is gelukt hoor door de leiding te vervangen, De bolling van de oude zag er nog goed uit, maar toen ik de nieuwe der naast hield viel meteen op dat de bolkop in zijn geheel een paar millimeter gekrompen was. Vanavond weer genieten van een heerlijk kopje espresso. Bedankt voor de reactie!