Een tijdje geleden ben ik in de wereld gestapt van zelf koffie branden. Van mijn vrouw heb ik een tijd geleden een proefpakket groene bonen gekregen, waar ik mee aan het prutsen ben geweest met variërend succes.
Als eerst ben ik begonnen in een wok, maar hier al snel mee opgehouden omdat het niet egaal werd en het kaf scheiden een behoorlijke klus was.
Vervolgens heb ik bedacht om een drum te bestellen en een hitte pistool te gebruiken die ik nog had liggen. Met wat geknutsel had ik een draaispit gemaakt waarvan ik de snelheid zelf in kon stellen.

Ook hierbij had ik helaas niet het succes wat ik had gehoopt. Niet egaal bruin, weinig controle en alle hitte vervloog eigenlijk direct waardoor ik ook minstens een half uur bezig was.
Toen dacht ik, ik heb een bbq!

Probleem blijft echter dat er zeer weinig controle is. Er zit wel een thermometer in het deksel, maar als ik even wil zien wat er gebeurt ben ik gelijk weer veel warmte kwijt. Daarnaast heb ik gelezen dat het belangrijk is om te hitte niet té direct op de bonen te hebben, wat hierbij waarschijnlijk wel het geval is. Ik zou nog een plaat speksteen kunnen kopen en die als barrière gebruiken, met als voordeel dat ik misschien meer controle heb, maar gasflessen zijn duur

Nu is mijn idee om een toaster oven te gebruiken, zoiets als deze https://www.bol.com/nl/nl/p/elektrische ... oductTitle. Zoals jullie misschien al hebben geraden ben ik (nu nog) niet bereid om er heel veel geld aan uit te geven, en stiekem wil mijn vrouw ook graag zo'n oven. Deze oven kan een maximale temperatuur van 250 graden bereiken, dus in principe genoeg voor een 2e crack. Jullie als ervaren mensen, zien jullie hier heil in?