4
door Ypuh
Als je dan toch voor zo'n type brander kiest, waarom dan niet gewoon de Ikawa?
Ik ben afgehaakt omdat ze de nieuwe Ikawa Home 100g versie enkel nog verkopen met een soort subscription model. Om deze brander aan te kunnen sturen heb je een App nodig (geldt ook voor de Aillio Bullet trouwens, maar daar zit geen verdienmodel achter).
Om profielen aan te kunnen passen moet je 'extra' betalen, zo'n €30 per maand. Het hele idee daar achter is dat je groene bonen uit de UK bij Ikawa koopt (=duurder dan gebrande bonen in NL) en de door hun aangeboden brandprofielen afspeelt. In mijn beleving is daar niks aan. Enerzijds het betalen voor de App-functionaliteiten die eerst gratis waren, anderzijds het subscription-model van bonen die je als een soort afbakbroodjes besteld. De Ikawa Pro kan wel alles maar is ook 4x de prijs.
De Bullet is een stuk vrijer, maar alle software/data/profielen etc. staan allemaal wel in hun cloud en je hebt ook internetverbinding nodig om daar gebruik van te maken. Ik weet niet of je de Bullet ook met andere software kunt bedienen, maar in theorie kunnen zij hetzelfde doen. Roest zit een beetje op diezelfde lijn. Om die reden heb ik zelf ook bewust voor een Artisan-brander gekozen, al had ik een Bullet ook wel aangedurfd.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.