lungo bitterder dan espresso

1
Hoi lui,

Door teveel gegoogle kom je in t bos terecht waar je de bomen niet meer kunt onderscheiden...

1 Van de vraagjes die ik snel wil oplossen is de volgende..

Ik lees vaker dat een espresso bitterder ( en zuurder?) wordt als de doorlooptijd te lang is...en/of wanneer de temperatuur te hoog zou worden.

Moet ik daaruit concluderen dat een lungo in principe altijd bitterder smaakt dan een espresso? Ervan uitgaande dan alle andere variabelen gelijk blijven.. :geek:

Mzzl,Kez

Re: lungo bitterder dan espresso

3
Goede vraag! Ik maak nooit lungo's dus kan er eigenlijk niet op antwoorden. Verdunnen met heet water doe ik wel als ik een gast heb die geen espresso wil, maar dan is het even de kwestie of je het een lungo wilt noemen of een americano.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

5
Nou, ik heb eigenlijk 15 tot 20 jaar altijd lungo's gemaakt met mijn brasilia lady. Nooit gemerkt dat die bittere waar leverde; maar ik ben dan wrs ook niet superkritisch.
Aangezien de lady nu al 2 jaar op een beurt staat te wachten maar ik geen tijd heb om hem weg te brengen ben ik op zoek naar iets nieuws.
En al googlend kom je dan dit soort stellingen tegen.
Een americano is overigens geen optie... ;)

7
bobbee schreef: wo 23 nov 2022, 15:48 Het ligt zoals altijd aan de koffieboon.
Tsjah, t ligt uiteraard altijd van alles aan bonen, malers en barista's. :)
Maar moet ik uit deze opmerking concluderen dat jij van mening bent dat de ene boon beter tegen langdurig verhitten kan dan de andere?

@ Bobbee, Ik ben niet van plan om een espresso te gaan verdunnen met gekookt water. Zou wel kunnen uiteraard maar teveel energie..

Ik ga ervan uit dat ze in de doorsnee kroeg met een fatsoenlijk apparaat gewoon dezelfde bonen, maling en hoeveelheid gebruiken voor zowel een espresso als een normale koffie; en dat is zo ongeveer hoe we m thuis ook (willen) drinken...

8
kezke schreef: wo 23 nov 2022, 14:56 Hoi lui,

Door teveel gegoogle kom je in t bos terecht waar je de bomen niet meer kunt onderscheiden...

1 Van de vraagjes die ik snel wil oplossen is de volgende..

Ik lees vaker dat een espresso bitterder ( en zuurder?) wordt als de doorlooptijd te lang is...en/of wanneer de temperatuur te hoog zou worden.

Moet ik daaruit concluderen dat een lungo in principe altijd bitterder smaakt dan een espresso? Ervan uitgaande dan alle andere variabelen gelijk blijven.. :geek:

Mzzl,Kez
Nee volgens mij mag je die conclusie niet trekken ,daar heet water geen smaak toevoegt
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

9
kezke schreef: wo 23 nov 2022, 16:01 Ik ga ervan uit dat ze in de doorsnee kroeg met een fatsoenlijk apparaat gewoon dezelfde bonen, maling en hoeveelheid gebruiken voor zowel een espresso als een normale koffie; en dat is zo ongeveer hoe we m thuis ook (willen) drinken...
Ik ben nog geen enkele kroeg tegen gekomen waar ze lekkere koffie serveren, smaken allemaal te bitter.

Wil je dezelfde koffie drinken als in de kroeg moet je dus gewoon een espresso maken en die laten doorlopen tot een lungo (dubbel zo veel water). Wil je een lekkere lungo, ga je grover moeten malen en de doorlooptijd respecteren.
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064