Hallo allemaal!
Ik ga toch maar even een klein voorsteltopic, alleen "lurken" vind ik namelijk nooit zo fraai op fora.
Een aantal jaren geleden ben ik om duurzaamheidsredenen gaan kijken of ik geen Nespresso-cupjes kon vinden die niet van biologisch afbreekbare materialen gemaakt waren, en daarna of ik misschien ergens een navulbaar cupje kon vinden. Inmiddels is dat wel op de markt, destijds vond ik enkel een heel dubieus product op Aliexpress of een soortgelijke site. Je kan je dan afvragen waar het op slaat om je cupjes na te willen vullen als er ook al machines bestaan met een grotere navulbare cup die nog betere espresso zet ook: een pistonmachine.
Na een paar avonden googlen kocht ik een goedkope Graef Pivalla (via Marktplaats, nieuw maar waterschade aan de doos), een handmatige molen en sloeg aan het proberen. De koffie was al een stuk beter dan wat ik van Nespresso gewend was en ik heb me daar een behoorlijke tijd best wel mee vermaakt, maar nu de machine kuren begon te vertonen en ik toch al een tijd wist dat het echt nog wel wat beter kon vond ik het tijd voor de volgende stap. Ik heb nog even een poging gedaan om vriendjes te worden met een tweedehands La Pavoni Europiccola, maar merkte dat ik toch telkens teruggreep naar m'n haperende Graef, dus die is via hetzelfde kanaal weer vertrokken.
Op de wensenlijst stonden o.a.:
- korte opwarmtijd (de Graef heeft een thermoblock en is dus snel, het hoeft niet zo snel maar 40 min. wachten zie ik niet zitten en de hele dag aan laten evenmin);
- 58mm portafilter (om eens te kunnen spelen met een naked filter, VST cup, en meer koffienerdspul);
- PID (één brander hier uit de buurt laat de bonen relatief licht, de koffie daar is altijd erg lekker en ze adviseren een hoge temperatuur);
- mogelijkheid om de druk te regelen (want ik las op allerlei plaatsen dat de druk standaard vaak te hoog is en mensen hun apparaat modificeren om die omlaag te krijgen naar ~9 bar);
Een hevelmachine leek me het allerleukst, maar dan wel een wat zwaardere machine en met een prettiger workflow dan de La Pavoni. De tweedehands Profitec Pro 700 hier op het forum vond ik ook erg aantrekkelijk, maar ik vond de stap naar zo'n "endgame machine" toch net te groot; een eerlijke prijs voor die machine is boven het beoogd budget, en ik durfde het i.v.m. geen garantie toch niet helemaal aan. De verkoper kwam zeer betrouwbaar en behulpzaam over, over hem niets dan goeds, het was puur m'n eigen gevoel dat in dit geval dwars zat.
Gezien ik de keren dat ik de afgelopen jaren iets met melk gedaan heb op twee handen kan tellen, twijfelde ik uiteindelijk tussen de ECM Puristika en de Profitec GO; de keus tussen écht geen opgeschuimde melk, of wel de mogelijkheid maar met wat moeite. Allebei vond ik ze niet écht mooi; bij de ECM stoorde het losse reservoir me, bij de Profitec het gebrek aan "gewoon" zilver.
Oddball choice was de Flair 58, leuk ding maar waarschijnlijk zou dat toch ook te "fiddly" worden.
Uiteindelijk kwam het eind vorige week allemaal in een stroomversnelling; inmiddels staat er een rode Profitec GO op mijn aanrecht (kleurkeuze was een bijdrage van m'n ukkie!), samen met een Bellezza Piccola 60 Titanio koffiemolen!
Vandaag bronwater gehaald (het water is hier hard, hiervoor moet ik ook nog even een wat duurzamere oplossing vinden), wat pogingen gedaan om de molen en de koffiemachine goed ingesteld te krijgen, en m'n eerste koffie gezet.
Resultaat: Niet te hachelen. Ik ga nog even lezen, het komt nog wel goed
Re: Voorstellen - dynamicafeine
3Mooi welkomstverhaal, daar heb je de tijd voor genomen. Dan komt het met die koffie ook wel goed.
En graag foto's!
En graag foto's!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
4Welkom hier en veel plezier.
Let wel, bronwater is niet per definitie "schoon" van mineralen en kunnen zeer veel kalkafzetting creëren.
Enige water uit fles zou die van Volvic zijn. Heb je al gekeken naar de zakjes ontkalker die je in het reservoir legt?
S'avonds water vullen en het zakje zorgt ervoor dat de volgende ochtend dat water vrij is van kalk die je machine zou kunnen aantasten.
Let wel, bronwater is niet per definitie "schoon" van mineralen en kunnen zeer veel kalkafzetting creëren.
Enige water uit fles zou die van Volvic zijn. Heb je al gekeken naar de zakjes ontkalker die je in het reservoir legt?
S'avonds water vullen en het zakje zorgt ervoor dat de volgende ochtend dat water vrij is van kalk die je machine zou kunnen aantasten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
5Welkom!
OSCAR Bilt harszakjes zijn prima en deze zijn o.a. te bestellen bij HanR op het forum.
Het meeste bronwater heeft ook teveel mineralen. Volvic is wel geschikt maar in NL nauwelijks te vinden in de winkels.
OSCAR Bilt harszakjes zijn prima en deze zijn o.a. te bestellen bij HanR op het forum.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
6Dank voor de tips! Ik had het water wel bekeken, zou rond de 2,4 dH moeten zitten (ruim onder de 4,5 die Profitec voorschrijft).
Zal die zakjes zeker even bekijken, want dat lijkt me fijner werken.
Zal die zakjes zeker even bekijken, want dat lijkt me fijner werken.
7welk merk water precies?dynamicafeine schreef: di 20 dec 2022, 11:21 Ik had het water wel bekeken, zou rond de 2,4 dH moeten zitten
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
8Bar Le Duc.
Inmiddels trouwens wat OSCAR Bilt 150 besteld. Niet via forumlid, maar via een webshop waar ik sowieso al wat andere dingen wilde aanschaffen
9Kalk is niet het enige mineraal dat in bronwater zit. Bronwater is vaak juist zo lekker omdat het rijk is aan mineralen (de Engelsen noemen bronwater ook vaak 'mineral water'). Die mineralen bepalen voor een groot deel ook het smaakverschil tussen bijvoorbeeld Spa of Evian en Bar le Duc. Het is dus niet automatisch geschikt voor espressomachines al verschilt dat per merk.
Eigenlijk is Nederlands kraanwater al perfect, op een klein beetje teveel kalk na. Je wilt ook niet helemaal naar nul, maar 3-4 DH schijnt perfect te zijn (bij mij uit de kraan komt 7-8 DH). De hardheid kun je vaak gewoon vinden bij je waterbedrijf die ieder kwartaal verplicht is cijfers te publiceren. Deze komen bij mij ook gewoon overeen met wat er uit de kraan stroomt.
Leuk trouwens dat je IT manager bent op Dynamics gebied. Komt wel erg dichtbij zo .
Eigenlijk is Nederlands kraanwater al perfect, op een klein beetje teveel kalk na. Je wilt ook niet helemaal naar nul, maar 3-4 DH schijnt perfect te zijn (bij mij uit de kraan komt 7-8 DH). De hardheid kun je vaak gewoon vinden bij je waterbedrijf die ieder kwartaal verplicht is cijfers te publiceren. Deze komen bij mij ook gewoon overeen met wat er uit de kraan stroomt.
Leuk trouwens dat je IT manager bent op Dynamics gebied. Komt wel erg dichtbij zo .
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
10viewtopic.php?t=10443#p107110