Re: Philips Baristina

5
“voor de thuisbarista”. Ben je een barista als je met één druk op de knop “snel een aromatische espresso of koffie wil zetten zonder troep in de keuken?”
Maar misschien biedt dit apparaat wel een drinkbaar alternatief voor bijv. een Senseo of zelfs Nespresso. Misschien eerst maar eens proeven alvorens te oordelen. Aan mij is het in ieder geval niet besteed.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

7
In het straatje van Senseo en Nespresso is dit best een interessante ontwikkeling toch. In de volautomaat is het wegwerken van de gebruikte puck na de extractie de lastige handeling. Je moest een weten wat een schimmel en ranzige zooi er soms aan de binnenkant van zo'n volautomatische zetgroep zit. Bij deze machine is dat het stukje dat handmatig gaat én het geeft je de vrijheid voor goede koffiebonen te kiezen ipv pads of cupjes. Natuurlijk is het niets voor ons, als puristen maar wie weet zit er voor minder veeleisende mensen wat muziek in, zeker met zo'n pressurized portafilter redelijk vergevingsgezind.

Ik heb vrienden/familie die niet opzoek zijn naar een nieuwe hobby maar wél goede koffie willen altijd de phillips grind&brew serie aangeraden. Dat zijn van die filterkoffie machines die on demand malen en dus gewoon filterkoffie zetten en daar komt echt een hele acceptabele bak uit, dikwijls veel beter dan een lungo uit een volautomaat.

8
Het is vast niets voor koffie hobbyisten, maar als je een volautomaat hebt of had dan is dit misschien wel een aardige optie.
Die volautomaten in deze prijsklasse gaan ook maar een jaar of 3 mee hoor ik zo om mij heen, en het schoonmaken moet kennelijk ook serieus genomen worden.

Hier beweegt de filterdrager van rechts waar de gemalen koffie er in valt en aangestampt wordt automatisch naar links waarna het water er doorheen gaat.

En het is ook veel milieuvriendelijker dan cup oplossingen met bijna hetzelfde gemak.

Als ie als ambassadeurs aanbieding voorbij komt in de Philips shop probeer ik hem misschien wel.

10
Ik zie inderdaad ook als voordeel: Veel minder schoonmaakwerk. De koffie gaat niet door een zetgroep heen of wat dan ook. De machine raakt niet zo vervuild. Het schoonmaakwerk zit in het handvat, maar die klik je los en spoel je af onder de kraan. De doelgroep is dan ook; Mensen die met zo min mogelijk moeite lekkere koffie willen drinken. Het zal qua onderhoud en schoonmaken wel ongeveer gelijk zijn aan een senseo, nou kan me wel voorstellen dat de koffie beter smaakt uit deze nieuwe baristina dan uit de senseo.

Ik ga 'm ook niet nieuw kopen, maar ben wel nieuwsgierig naar de koffie. Ik drink eigenlijk nooit espresso's, lungo's. Maar de laagdrempeligheid van dit ding maakt me wel nieuwsgierig.

Geinig filmpje!

Fascinerend dat er goede koffie uit de philips grind en brew komt. Heb deze machine vaak overwogen, maar omdat ik de enige koffiedrinker thuis ben vind ik het onhandig en onnodig dan steeds met zo'n grote kan in de weer te zijn voor 300 ml koffie maximaal. Verder twijfelde ik erg over de kwaliteit van de molen.

Omdat ik geen espresso drinker ben viel een volautomaat ook wel af. Ookal zijn er veel mooie apparaten. Ik zet nu koffie mbv een losse maler baratza encore esp (de nieuwste), een schattige melitta aromaboy (want 300 ml is de max precies genoeg voor mij) , en een kalitta wave 155 glas versie met kalitta filters. Het oorspronkelijk filtermandje is cone-shaped, de kelitta is een flat bottom. Ooit ergens gelezen dat een flat bottom brewer koffie maakt met een wat zoeter smaakprofiel. Daarom de kelitta wave er onder geknald. En tot nu toe klopt dat wel aardig ja. Zelf handmatig zetten met de V60 of de kelitta leidde altijd tot wisselende resultaten. (enfin volledig offtopic)