koffiemolen op kantoor voor filterkoffie

1
Thuis gebruik ik tot tevredenheid een Mazzer Major Man in combinatie met een MoccaMaster.

Op kantoor hebben we een Bravilor Mondo 2 voor filterkoffie.
https://www.bravilor.com/nl-nl/product/mondo-2/199
Daarvoor ben ik nu op zoek naar een geschikte bonenmaler die
in weinig tijd met weinig lawaai koffie maalt en eenvoudig in
gebruik is; een Mazzer Major lijkt mij geschikt.
Maar hoe gaat het eenvoudig vullen van het grote ronde filter
van de Bravilor met een passende hoeveelheid gemalen koffie
voor een volle kan koffie?

Dat laatste vind ik lastig. Ik weet niet hoe dat eenvoudig in het gebruik
is voor collega’s en stagiaires en hoop dat jullie mij hierin kunnen
helpen.
Laatst gewijzigd door architect op vr 28 jun 2024, 05:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: koffiemolen voor filterkoffie Bravilor Mondo op kantoor

2
het zou ideaal zijn als je de gewenste gewicht aan gemalen koffie kon opgeven - knop indrukken - en klaar.
Mijn collega kwam met de volgende opties :
- Melitta Calibra
- Baratza Sette 270 Wi
- Baratza Vario W+
Deze lijken handig in die zin dat je het gewenste gewicht aan koffie kunt invoeren.

Voor een hogere kwaliteit van snelheid/geluidsproductie/gelijkmatighed maling zou ik best meer willen betalen.
70-80gram is wat we nu gebruiken voor de Bravilor Mundo 2.

Re: koffiemolen op kantoor voor filterkoffie

3
Wat ik me afvraag in deze situatie is wat voor bonen er in de molen gaan. Misschien is het beter om wekelijks gewoon goede gemalen filterkoffie te kopen bij een lokale brander, dan een molen neer te zetten en daar de koffie van de makro in te doen. Ik denk dat het geluid van deze kleine molentjes best irritant kan zijn en dat je lang moet wachten als je de laatste koffie opmaakt en jij degene bent die 100 gram koffie moet malen voor de volgende batch.

Dus mijn vragen zijn: wat is je budget, hoeveel mensen drinken er koffie en vooral wat voor koffiebonen gebruik je?
Misschien kan je beter een shopgrinder aanschaffen, die snel kan malen. Maar dat is wel aan de prijs.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Re: koffiemolen op kantoor voor filterkoffie

4
Barista74 schreef: vr 28 jun 2024, 07:08 Wat ik me afvraag in deze situatie is wat voor bonen er in de molen gaan. Misschien is het beter om wekelijks gewoon goede gemalen filterkoffie te kopen bij een lokale brander, dan een molen neer te zetten en daar de koffie van de makro in te doen. Ik denk dat het geluid van deze kleine molentjes best irritant kan zijn en dat je lang moet wachten als je de laatste koffie opmaakt en jij degene bent die 100 gram koffie moet malen voor de volgende batch.

Dus mijn vragen zijn: wat is je budget, hoeveel mensen drinken er koffie en vooral wat voor koffiebonen gebruik je?
Misschien kan je beter een shopgrinder aanschaffen, die snel kan malen. Maar dat is wel aan de prijs.
De twee eerder aangeraden Baratza's zijn handig omdat ze bakken hebben voor grotere doses koffie. Maar ze maken beiden wel een takkenherrie, met name de Sette is bekend om zijn harde én irritante geluid. Vanuit het oogpunt van geluid denk ik dat een Eureka Atom 75 een idee zou kunnen zijn, die zijn heel stil. En als je de portafilter vork er af schroeft denk ik dat de filterhouder er direct onder past. En met een inregeling van de dosis op tijd denk ik dat je voor batch brew precies genoeg bent.
Londinium R - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: koffiemolen op kantoor voor filterkoffie

5
De Baratza's komen inderdaad sowieso niet door de lawaai test, die zijn ondragelijk, dan kun je véél beter naar Eureka kijken.

Maar voordat er hier allemaal espresso malers worden aangeraden voor filterkoffie, is budget wel even een belangrijk ding. Als je knappe koffiebonen gebruikt, zou het zonde zijn een espressomaler te gebruiken, te veel fines dus verstopte filters, modderig koffiebed en bittere, wrange smaken als gevolg.

De beter opties zijn, een professionele filtermaler (een bulk maler) zoals een mahlkonig of ditting, als het budget dat toelaat. Zo niet, kijk dan gewoon naar een simpel malertje dat echt bedoeld is voor filterkoffie óf zoek een tweedehands horeca maler waarvoor filter-georiënteerde maalschijven te koop zijn en vervang de maalschijven.
VWB de Eureka Atom, dat is een optie, maar een olympus (als je die nog kunt vinden) of helios zijn betere keuzes, je betaald dan geen premium voor de small form factor van de atom die je eigenlijk niet nodig hebt, en qua specs zijn de malers hetzelfde.

Grind by weight is wel een lastige, die optie is, zeker voor filtermolens gewoon erg schaars. Ik zou een paar potjes kopen en daar gewoon van te voren afgewogen porties koffiebonen in klaarzetten.