alsnog tevreden met de Lelit Victoria :-)

1
Na veel te hebben geklaagd op dit forum over te zure koffie is nu toch alles in kannen en kruiken. Of beter, in koffiekopjes. Want na een moeizame start werkt alles goed en lukt het al iets beter om goede koffie te zetten. Er was wel echt wat loos. Ik denk achteraf dat dat kwam door teveel schoonmaakmiddel en onvoldoende nareiniging/back flushes. Sindsdien heel voorzichtig met afmeten van Umex Cafiza poeder, en heel goed naspoelen. Is het echt nodig dit zo vaak te doen, die reiniging? Verder een paar dingen die ik graag deel:

- een filmpje op youtube leerde dat gemiddeld 11,5 gram koffie in een single-shot mandje heel goede resultaten kan opleveren. Dat geprobeerd en indd zeer tevreden. Dat is fijn want maakt het mogelijk ook enkele bakjes goed te kunnen zetten.
- al eerder gezegd, maar een heel goedkoop espressomachientje als de Delonghi naast de Lelit werkt fantastisch als melkopschuimer waardoor een dual boiler (voor mij) niet nodig is. Het is klein en daardoor in paar minuten opgewarmd. En echt wel voldoende stoomkracht voor twee (meer ook wel) capuccinootjes. Ben benieuwd hoe anderen dit zien. Ook handig als back-up want resultaat is niet slecht.

Re: alsnog tevreden met de Lelit Victoria :-)

2
Fijn om ook de goede feedback te krijgen, goed dat het nu lukt.

Toe ik nog een E61 machine had die je moest backflushen deed ik het eens in de week. Met een half theelepeltje Cafiza. En ik spoelde zeker 10x na. Je kunt zeker teveel Cafiza gebruiken, de ontvettende werking kan slecht zijn voor je machine. De E61 groep werkt het beste als hij een beetje soepel loopt.

Enkele mandjes zijn notoir lastig om mee te werken. Als je koffiegebruik het toestaat zou ik dubbele shots zetten met 16-20 gram koffie per shot.

Ik heb eigenlijk nooit een machine gehad met te weinig stoomkracht. Wel teveel... Melk is moeilijk van het plafond te krijgen, weet ik inmiddels...
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: alsnog tevreden met de Lelit Victoria :-)

3
koffiebert schreef:
20240711_124007.jpg
Na veel te hebben geklaagd op dit forum over te zure koffie is nu toch alles in kannen en kruiken. Of beter, in koffiekopjes. Want na een moeizame start werkt alles goed en lukt het al iets beter om goede koffie te zetten. Er was wel echt wat loos. Ik denk achteraf dat dat kwam door teveel schoonmaakmiddel en onvoldoende nareiniging/back flushes. Sindsdien heel voorzichtig met afmeten van Umex Cafiza poeder, en heel goed naspoelen. Is het echt nodig dit zo vaak te doen, die reiniging? Verder een paar dingen die ik graag deel:

- een filmpje op youtube leerde dat gemiddeld 11,5 gram koffie in een single-shot mandje heel goede resultaten kan opleveren. Dat geprobeerd en indd zeer tevreden. Dat is fijn want maakt het mogelijk ook enkele bakjes goed te kunnen zetten.
- al eerder gezegd, maar een heel goedkoop espressomachientje als de Delonghi naast de Lelit werkt fantastisch als melkopschuimer waardoor een dual boiler (voor mij) niet nodig is. Het is klein en daardoor in paar minuten opgewarmd. En echt wel voldoende stoomkracht voor twee (meer ook wel) capuccinootjes. Ben benieuwd hoe anderen dit zien. Ook handig als back-up want resultaat is niet slecht.
Je kunt ook gewoon met water backflushen dus zonder poeder. Doe je dat na iedere paar extracties of iedere dag voordat je de machine uitzet dan heb je dat poeder niet vaak nodig. Eigenlijk niet want het blijft schoon en het beetje koffievet zorgt voor smering.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’