Reduceer en waterstop voor Profitek Drive

1
Beste forumleden,

Afgelopen vrijdag een hagelnieuwe Profitek Drive en een G-iota VS one dose koffiemolen opgehaald bij de espressowinkel in Arnhem.
Wat een rijkdom, ook de koffiemolen is snel, stil en versplt door de balg boven op het toestel geen grammetje aan koffie (ik denk zelfs geen tiende gram na weging van de output).
Prettige ervaring met de espressowinkel en veel info gehad. Zowel Bram, Koost als zijn collega krijgen van mij een dikke plus voor de prettige gesprekken.
Het praktijkdeel viel even naast de boot omdat het wat laat werd en ik meteen met de spullen in de auto naar huis ben gereden maar ik werd vooral uitgenodigd om vragen te stellen.
Dat zal ik ook zeker gaan doen! Gelukkig had het U buisje zeker zijn toegevoegde waarde - ondanks de meer dat irritante reclame en het volg gedrag van goegel :oops: .
De aanschaf deed effe au! in de beurs maar vandaag hebben we al een paar redelijke bakjes cappucino (95% van ons koffiemenu) gedronken met een veel mildere en vollere smaak dan onze - vandaag op marktplaats verkochte - Nivona Caferomatica 825 ooit zal kunnen leveren.

Klein detail waar ik wel even van schrok en waar ik graag even een uitdrukkelijke waarschuwing voor had gehad: 3-4 bar voordruk is NIET gezond voor het apparaat :roll:
Op tijd achter gekomen en preventief de kraan onder het apparaat maar op standje "tank" gezet. Ik ben echter klaar met tanken vullen...

Nu wil ik een reduceer in de waterleiding plaatsen maar wie o wie heeft deze liggen in de regio Arnhem?
Ook komt er een 12V DC klep die onder spanning het water doorlaat en bij lekkagedetectie (sensor onder het apparaat plus wat elektronica) zowel de waterleiding als het espresso apparaat geheel van de spanning afgooit.
Ook wil ik een drukbewaking in dezelfde leiding plaatsen die bij drukval ook de 230V naar het apparaat onderbreekt.
Zo zal de Fluid-O-Tech rotatiepomp noot zonder water komen te staan.

Wie van jullie heeft dit soort maatregelen al eens genomen?
Beter goed gekopieerd dan slecht ontworpen denk ik maar zo maar mocht dit nog niet vaak gedaan zijn, dan wil ik graag mijn opzet delen zodat eenieder van jullie die zijn espressomachine op de waterleiding heeft aangesloten hier wat aan heeft.

Re: Reduceer en waterstop voor Profitek Drive

2
Met een waterstop heb ik geen ervaring, vind het ook een beetje overdreven maar goed, je kunt nooit te voorzichtig zijn.
Met een reduceertoestel heb ik wel ervaring, ik maak gebruik van onderstaande Raminex. Het is wel even gedoe met een paar verloopjes om op het juiste schroefdraad uit te komen, maar allicht kun je met een beetje zoeken ook een andere configuratie vinden die beter past.
https://www.sanispecials.nl/p/222586/Ra ... 312-402000

Re: Reduceer en waterstop voor Profitek Drive

3
Pti schreef: ma 21 okt 2024, 00:07 Met een waterstop heb ik geen ervaring, vind het ook een beetje overdreven maar goed, je kunt nooit te voorzichtig zijn.
Met een reduceertoestel heb ik wel ervaring, ik maak gebruik van onderstaande Raminex. Het is wel even gedoe met een paar verloopjes om op het juiste schroefdraad uit te komen, maar allicht kun je met een beetje zoeken ook een andere configuratie vinden die beter past.
https://www.sanispecials.nl/p/222586/Ra ... 312-402000
Dank voor je tip!
Ik heb er ook eentje gevonden van Watts met een tweetal 12 of 3/4 duims buitendraad aansluiting.
Ik heb alle leidingen naar het apparaat in 6mm kunststof en kan met een paar makkelijke klik-in koppelingen (sommige 3D printers gebruiken deze voor de Belden tube waar het filament doorheen wordt geduwd) hier twee verloopjes op maken.

Dat waterstop deel is - indien gecombineerd met een drukschakelaar - meteen een goede beveiliging tegen het drooglopen van je pomp.
Ik ga als eerste maar eens beginnen met de reduceer, wel prettig om niet telkens de tank eruit te moeten friemelen als hij ververst/hervuld moet worden.

Re: Reduceer en waterstop voor Profitek Drive

5
Vreemd dat je aan een machine met vaste wateraansluiting nog extra reduceerverloopjes moet toevoegen. Hoe kom je aan een waterdruk van 3-4bar. Standaard is deze toch 1,5-2 bar?
Ik heb ook een rotatiepomp en heb er alleen een waterstop tussen zitten die na 3 liter of zo de boel stopt bij een lekkage.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Re: Reduceer en waterstop voor Profitek Drive

6
HanR schreef: ma 21 okt 2024, 10:55 De 3/4 aansluitingen zijn bedoeld voor (volgensmij) bijbehorende koppelingsets van Watts. Kun je mooi verlopen naar het door jou gebruikte 6mm steekfitting systeem.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Weet jij onder welke naam/typenummer dit soort koppelingen waar verkrijgbaar zijn?
Erg leuk spul om mee te werken en wordt ook gebruikt voor de belden tube van o.a. de Ultimaker 2+ printers.

Re: Reduceer en waterstop voor Profitek Drive

7
Barista74 schreef: ma 21 okt 2024, 13:07 Vreemd dat je aan een machine met vaste wateraansluiting nog extra reduceerverloopjes moet toevoegen. Hoe kom je aan een waterdruk van 3-4bar. Standaard is deze toch 1,5-2 bar?
Ik heb ook een rotatiepomp en heb er alleen een waterstop tussen zitten die na 3 liter of zo de boel stopt bij een lekkage.
Hier in Elst hebben we gewoon 3-4 bar (afhankelijk van het tijdstip) op de kraan staan. de manual geeft max 2 bar aan dus: reduceren.