Afgelopen twee weken op Sicilië geweest. Ik was natuurlijk heel benieuwd naar de koffie... Er vielen me twee dingen op:
- De espresso's zouden hier volgens mij ristretto heten: een heeeeel klein beetje, met heel veel smaak. Lekker, waar je ook kwam. Al kan ik me dit ook herinneren uit Milaan.
- De cappuccino's vielen me eerlijk gezegd wat tegen. Je proeft dat de gebruikte koffie heerlijk is, maar het schuim was bijna overal erg bubbelig, nergens een echt lekkere volle cappu gehad. Dat kan zelfs ik inmiddels wel wat beter...
Re: Sicilië
2Maar wordt cappuccino daar wel serieus genomen en ook niet een beetje als kinderdrankje gezien? "Echte mannen" drinken er toch espresso?- De cappuccino's vielen me eerlijk gezegd wat tegen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Dit komt van Lonely Planet:
More of a sugar-spiked espresso than a milky cappuccino, Sicily will reward you with an intense bittersweet experience rather than anything lightweight and frothy.
4Dat zou best wel eens kunnen. Maar een zoet broodje met een pure café was m'n maag toch iets te heftig...Spironski schreef:Maar wordt cappuccino daar wel serieus genomen en ook niet een beetje als kinderdrankje gezien? "Echte mannen" drinken er toch espresso?
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl
5Hoi Simon,
Ik kom zelf regelmatig in Sicilië en het klopt inderdaad dat de espresso daar het volume van een ristretto heeft. Hoe dieper (zuidelijker) je in Italië gaat, hoe minder de hoeveelheid water in de espresso. Als reden hiervoor wordt gegeven de weersomstandigheden. De functie van koffie is anders in koude dan in warme landen. In koude landen wordt het tevens gebruikt als warme drank, terwijl in warme landen de koffie gedronken wordt om de smaak en wellicht de cafeïne. De functie van 'warme drank' is in het warme zuiden van Italië niet aanwezig, vandaar de mindere hoeveelheid water. Deze theorie heb ik niet zelf verzonnen, maar komt van de locals.
Ik kom zelf regelmatig in Sicilië en het klopt inderdaad dat de espresso daar het volume van een ristretto heeft. Hoe dieper (zuidelijker) je in Italië gaat, hoe minder de hoeveelheid water in de espresso. Als reden hiervoor wordt gegeven de weersomstandigheden. De functie van koffie is anders in koude dan in warme landen. In koude landen wordt het tevens gebruikt als warme drank, terwijl in warme landen de koffie gedronken wordt om de smaak en wellicht de cafeïne. De functie van 'warme drank' is in het warme zuiden van Italië niet aanwezig, vandaar de mindere hoeveelheid water. Deze theorie heb ik niet zelf verzonnen, maar komt van de locals.
6Je hebt gelijk over de cappuccino op Sicilië, de enige cappu die lekker was, was een tentje bijna boven op de etna, haha! Maar de espresso's zijn super.Simon schreef:Afgelopen twee weken op Sicilië geweest. Ik was natuurlijk heel benieuwd naar de koffie... Er vielen me twee dingen op:
- De espresso's zouden hier volgens mij ristretto heten: een heeeeel klein beetje, met heel veel smaak. Lekker, waar je ook kwam. Al kan ik me dit ook herinneren uit Milaan.
- De cappuccino's vielen me eerlijk gezegd wat tegen. Je proeft dat de gebruikte koffie heerlijk is, maar het schuim was bijna overal erg bubbelig, nergens een echt lekkere volle cappu gehad. Dat kan zelfs ik inmiddels wel wat beter...