Kwam er net achter dat omgevingstemperatuur toch een flink effect heeft om mijn koffie-zet routine. Als ik mijn espresso apparaat een tijd aan heb staan heeft de broeikop normaal een constante temperatuur van zo'n 94,5-95 C.
Nu woon ik in een oud huis met een onverwarmde keuken, en deze laatste koude dagen is het daar slechts zo'n graad of 12C! En met de Erics thermometer kan ik nu zien dat mijn broeikop niet warmer wordt dan zo'n 92,7-93C, dat is een volle 2 graden koeler. De koelflush is dan ook een stukkie korter de laatste dagen.
Dat verschil is nog groter dan het afkoelende effect dat de portafilter heeft als je deze in de groep laat zitten (zo'n 1,5C). Opgeteld zou dat een verschil in je temperatuur kunnen opleveren van 3,5 C bij verder gelijkblijvende omstandigheden. Toch niet onaanzienlijk.
Als ik die Erics niet had gehad zou ik gewoon alles zijn blijven doen zoals ik het altijd doe, maar dan had ik er qua temperatuur toch naast hebben gezeten. Dus als jullie in dezelfde omstandigheden zitten (maar ja, hoeveel zouden dat er nog zijn?): doe je voordeel met mijn ervaring van de afgelopen dagen...
Omgevingstemperatuur
1La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder