Door een steentje in de koffie is de maalinrichting van mijn volautomatische koffiemachine niet meer goed. De maalstenen zijn bot geworden waardoor koffie niet meer gemalen wordt. Reparatiekosten voor een nieuwe maalinrichting: EUR 177,- incl. arbeidsloon en incl. BTW. Deze kosten vallen niet onder de garantie van de machine. Ook het claimen van de kosten bij de koffiebonen producent is niet gelukt.
Wat ik me nu afvraag: is dit wellicht te claimen bij m'n inboedelverzekering of is dat een rare gedachte? Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Verzekerd voor schade door steentje in koffie?
2Ik vind dat de koffie producent hier verantwoordelijk is, maar die zal zeggen dat zij nooit kunnen controleren of jij er niet zelf een steentje bij hebt gegooid om gratis een nieuwe maalinrichting te krijgen.
Laat het type steen bepalen door een ehm.. steenoloog . Dat kan alleen (zonder dat t veel kost) als je er een kent en als die het meteen kan zien. Als dat een steen is die hier niet voorkomt maar wel in de streek waar de koffie vandaan komt heb je een aardige zaak... Maar dat is misschien te veel gedoe.
Laat het type steen bepalen door een ehm.. steenoloog . Dat kan alleen (zonder dat t veel kost) als je er een kent en als die het meteen kan zien. Als dat een steen is die hier niet voorkomt maar wel in de streek waar de koffie vandaan komt heb je een aardige zaak... Maar dat is misschien te veel gedoe.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60
3Ik vermoed toch dat je met lege handen staat. Het is bekend dat koffiebonen (ik meen vooral uit Yemen en Ethiopië) wel eens steentjes kunnen bevatten, en dat het dus "bedrijfsrisico" is. Ook de verzekering zal wel zoiets zeggen, hoewel ik me afvraag hoe het zit als jij je koffie, met steentje, in andermans machine gooit,... zou het dan onder je aansprakelijkheidsverzekering vallen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Tja, het is nu de tweede keer dat ik een steentje in de koffie heb. Vorige keer ging het goed en kon ik tijdig het steentje uit de maalinrichting verwijderen. Deze keer zat het steentje al te diep om er nog bij te kunnen en had het steentje de maalinrichting al te veel beschadigd.
Nu gebeurde het bij koffie van Caffe New York. Vorige keer bij Mocambo . Gewoon goede koffie en dus niet bij goedkope meuk. Dus blijkbaar is het gewoonweg pech en is het dus gewoon "bedrijfsrisico".
Hoe vaak gebeurt het jullie? Bij mij dus al 2 keer op zo'n 7.000 bakjes....
Nu gebeurde het bij koffie van Caffe New York. Vorige keer bij Mocambo . Gewoon goede koffie en dus niet bij goedkope meuk. Dus blijkbaar is het gewoonweg pech en is het dus gewoon "bedrijfsrisico".
Hoe vaak gebeurt het jullie? Bij mij dus al 2 keer op zo'n 7.000 bakjes....
5Ik denk dat ik het 1x heb gehad, maar zeker weet ik het niet. In elk geval maalde mijn maler gewoon door, er was alleen even een vreemd geluid.
Nu ik zelf mijn bonen rooster is de kans op een steentje natuurlijk nagenoeg nihil, en ben ik het ook nog niet tegen gekomen.
Nu ik zelf mijn bonen rooster is de kans op een steentje natuurlijk nagenoeg nihil, en ben ik het ook nog niet tegen gekomen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Mag ik opmerken dat ik het bedrag nogal hoog vind? Een molen voor huishoudelijk gebruik kost als onderdeel ca. 50 euro. Half uur arbeid zeg 25 euro en BTW erbij kom je niet aan 100 euro...
En die motor kan het echt wel aan hoor, het zijn vaak alleen je schijven die bot raken. Die kosten de helft van een molen.
Het komt zo weinig voor dat er steentjes in de koffie zitten (of je moet echt de goedkoopste koffie hebben gebruikt die je kon vinden). Vaker is het een stukje hout of een pit want als die meegebrand worden met de koffie worden die knetterhard (steenhard )
Ik denk dat wanneer je je richt tot de consumentenbond dat er nog wel eens een andere uitkomst zou kunnen komen. Een molen is namelijk een onderdeel dat zo geconstrueerd zou moeten zijn dat het een slipkoppeling heeft om doorbranden van de motor te voorkomen. Tevens weet de producent bij het fabriceren van een molen dat de gevaren bestaan van een onregelmatigheid in de koffie.
Probeer het gewoon eens als je lid bent!
En die motor kan het echt wel aan hoor, het zijn vaak alleen je schijven die bot raken. Die kosten de helft van een molen.
Het komt zo weinig voor dat er steentjes in de koffie zitten (of je moet echt de goedkoopste koffie hebben gebruikt die je kon vinden). Vaker is het een stukje hout of een pit want als die meegebrand worden met de koffie worden die knetterhard (steenhard )
Ik denk dat wanneer je je richt tot de consumentenbond dat er nog wel eens een andere uitkomst zou kunnen komen. Een molen is namelijk een onderdeel dat zo geconstrueerd zou moeten zijn dat het een slipkoppeling heeft om doorbranden van de motor te voorkomen. Tevens weet de producent bij het fabriceren van een molen dat de gevaren bestaan van een onregelmatigheid in de koffie.
Probeer het gewoon eens als je lid bent!
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
7Nathalie, ik geloof dat je een inbouwmachine hebt. Maar dat type grijpt bij een steentje in; de beveiliging raakt los en je krijgt een luid ratelende molen die niet verder maalt.
In 99% van de gevallen kun je de bovensteen verwijderen en de boel schoonmaken, de molen achteruitdraaien en dan ´klikt´ie weer in de beveiliging. Een molen heb ik bij dit soort systemen pas 1x vervangen en ik heb er al heel wat gezien. Pas na 30.000 gaat slijtage echt een rol spelen, meestal vervang je dan om economische redenen niets meer, zodat ze vaak doorhobbelen tot 50.000. Molens van dit type (140W) zijn groot, ongeveer 2x groter dan gebruikelijk en behoorlijk duur. Ex btw praat je over ca. 90 euro compleet met vertragingskast en stenen.
Ik kan natuurlijk niet overzien wat er bij jou in de molen precies gebeurt is. Waarschijnlijk heb je een monteur aan huis gehad en dat werkt qua prijs niet mee.
In 99% van de gevallen kun je de bovensteen verwijderen en de boel schoonmaken, de molen achteruitdraaien en dan ´klikt´ie weer in de beveiliging. Een molen heb ik bij dit soort systemen pas 1x vervangen en ik heb er al heel wat gezien. Pas na 30.000 gaat slijtage echt een rol spelen, meestal vervang je dan om economische redenen niets meer, zodat ze vaak doorhobbelen tot 50.000. Molens van dit type (140W) zijn groot, ongeveer 2x groter dan gebruikelijk en behoorlijk duur. Ex btw praat je over ca. 90 euro compleet met vertragingskast en stenen.
Ik kan natuurlijk niet overzien wat er bij jou in de molen precies gebeurt is. Waarschijnlijk heb je een monteur aan huis gehad en dat werkt qua prijs niet mee.
Er gaat niets boven morgen.