Nou moe!

1
Zoals sommige forumleden misschien nog weten heb ik twee jaar geleden voor mijn moeder een Nespresso apparaat gekocht. Ik vond de resultaten niet om over naar huis te schrijven (maar wel op het forum). Blijkbaar vond ik Nespresso vies.
Toen ik echter ook wel eens een acceptabel kopje espresso uit zo'n Nespresso apparaat kreeg (bij anderen), ben ik toch maar eens gaan meten. Niet zo lang geleden heb ik hier gepost dat het water uit de uitloop (na voorverwarmen en spoelen) niet hoger kwam dan 68C. Veel te laag natuurlijk, en waarschijnlijk reden voor de vieze nespresso uit mijn moeder's apparaat.

Ik heb de support van Nespresso hierover gecontacteerd en had daar vanochtend een gesprek met een alleraardigste Belg (hij zat in Brussel) die ruim de tijd voor me nam.
Het water van de machine zou ergens tussen de 83-89 C moeten zitten en ze zouden de machine gratis ophalen en repareren, inclusief leentoestel. Ware het niet dat de garantie op het apparaat net 2 weken was verlopen...
Nu ben ik allereerst zelf verantwoordelijk, maar ook toen ik vertelde dat het vanaf dag 1 vies was en de goede man kon zien dat er niet meer dan 250 kopjes met de machine waren gezet, was er geen coulance. De reparatie gaat gewoon €55 kosten. Dus uiteindelijk kon ik maar beter een nieuw toestel kopen en dan genieten van 2 jaar garantie, samen met een Club-tegoed van €50...

Hij vertelde dat hij me graag had geholpen, maar dat ze een boete zouden krijgen als ze dit toch onder garantie zouden verhelpen; het mocht gewoon van de wet niet. Het stomme is dat ze in België wettelijk 3 jaar garantie moeten geven, en in Spanje zelfs 4 jaar. Maar omdat ik in Nederland woon pis ik net -2 weken- naast de pot.

Misschien ligt het aan mij, maar ik voel me hier toch een beetje vreemd over.... "ze mogen niet aan coulance doen...".

Vind het hoe dan ook teleurstellend!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Nou moe!

2
Ik geloof er helemaal niks van dat hen bij wet verboden wordt buiten de garantieperiode garantie te geven.
Dus coulance bestaat geheel niet in België, of gebeurt alleen door criminele organisaties? :P

Schandalig, voor een bedrijf met dergelijke prijzen en imago verwacht je veel meer.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Nou moe!

3
Spironski schreef: Misschien ligt het aan mij, maar ik voel me hier toch een beetje vreemd over.... "ze mogen niet aan coulance doen...".
Je wordt gewoon verneukt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Nou moe!

4
Je zou het zelfs kunnen eisen :)

http://www.consuwijzer.nl/dsresource?ob ... 7&type=pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Je hebt dus buiten de garantie om nog steeds recht op een goed product.

In het wetboek:

Boek 7. Bijzondere overeenkomsten

Artikel 17

1
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

3
Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.

4
Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden.

5
De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.

6
Bij koop van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat de zaak daaraan behoeft te beantwoorden..
Dus zelfs buiten de garantieperiode heb je als consument recht op vergoeding van (een deel van) de reparatiekosten, kijkende naar algemeen verwachtte levensduur (stel 10,000 kopjes) .

Zo heeftBCC bijv op hun site:
Recht op een goed product

Wanneer u een product koopt, heeft u altijd recht op een product van goede kwaliteit, dat geschikt is voor normaal gebruik. Het merk, de prijs en de toelichting van uw verkoopadviseur en de reclame-uitingen van de fabrikant bepalen wat u van uw aankoop mag verwachten.

Vertoont een product nadat u het gekocht heeft binnen 6 maanden een defect, dan hoeft u niet te bewijzen dat het product bij aankoop niet in orde was. Na 6 maanden dient u dit wel te bewijzen.

...


Herstel of vervanging. Moet ik hieraan meebetalen?
Wanneer een defect buiten uw schuld om is ontstaan geldt het volgende: Als het defect zich binnen 2 jaar na aankoop voordoet hoeft u geen kosten te betalen bij reparatie of vervanging. Na 2 jaar, kan het zijn dat u een deel van de herstel- of vervangingskosten moet betalen wanneer bijvoorbeeld de reparatie, de levensduur van het product verlengt. Is het defect ontstaan doordat u dit zelf heeft veroorzaakt? Bijvoorbeeld doordat u het product niet volgens de gebruiksaanwijzing heeft gebruikt? Dan betaalt u zelf de onderzoek -, voorrij - en reparatiekosten.

Re: Nou moe!

6
Ik heb de support van Nespresso nog eens geschreven en hen gewezen op wat jullie schrijven. Eens kijken of ze een reactie hebben en of de Club werkelijk zo goed zorgt voor z'n leden...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Nou moe!

7
En die reactie kwam vanmiddag:

Hartelijk dank voor uw bericht aan de Nespresso Club.

Als reactie op uw vraag betreffende uw machine, willen wij u graag onderstaande informatie verschaffen.

Daar de gegarandeerde levensduur van Nespresso machines twee jaar is, bieden wij u in deze periode garantie. Wij gaan er dan ook vanuit dat wanneer onze leden een euvel ondervinden aan een machine, dat zij onmiddellijk met ons contact opnemen.

Het standaard tarief wat wij rekenen voor het repareren van uw type machine is €89.00. Mijn collega heeft u hierbij een tegemoetkoming gedaan door uitzonderdelijk een reparatie aan te bieden voor €55.00 euro. Helaas kunnen wij u niet verder tegemoetkomen.

Daar uw tevredenheid heel belangrijk is voor Nespresso, hopen wij u met dit antwoord van dienst te zijn geweest.


Dat van die tegemoetkoming van €55 had ik blijkbaar niet verstaan/begrepen. Maar het blijft bot vangen, jammer. Dus die laatste zin... :evil:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Nou moe!

9
Ik heb het er toch niet bij laten zitten :mrgreen: .
Ik ben een tijdje geleden naar de winkel gegaan waar ik het apparaat heb gekocht en heb mijn verhaal gehouden. Ook zij vonden het wel errug kinderachtig dat we geen service meer kregen na die twee weken overschrijding. De dame van de winkel wilde wel iets proberen bij de Nespresso vertegenwoordiger, maar dan moest ik even dat verhaal "op papier" zetten.
Dat heb ik dus gedaan, inclusief de vermelding dat ik moderator ben op één van de grootste Nederlandse koffie forums, en dat de reactie van Nespresso hier niet goed was gevallen. En dat blijkt dan te helpen!

Nu staat er dus wèl een leentoestel bij mijn moeder (met gratis halen/brengen) in afwachting van reparatie van haar eigen toestel. Ik heb er ook al een kopje uit gehad, en het verschil in temperatuur en smaak is overduidelijk.

Jammer dat het zo moest, maar ze komen uiteindelijk dus toch over de brug met hun service.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Nou moe!

10
Spironski schreef:(...) Dat heb ik dus gedaan, inclusief de vermelding dat ik moderator ben op één van de grootste Nederlandse koffie forums, en dat de reactie van Nespresso hier niet goed was gevallen. En dat blijkt dan te helpen!
Het beruchte Youp van 't Hek-effect! ;)
Inderdaad jammer dat het op deze manier moet, maar goed dat er nu toch iets gebeurt.