Goedemiddag,
Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een koffiemaler. Na veel speurwerk zit ik nog met een aantal vragen.
Over een doser lees ik verschillende berichten. Sommigen zijn zeer te spreken over een doser, terwijl ik toch ook vaak lees dat mensen die een maler met een doser hebben, toch weer doserless willen.
Waarom zou ik juist wel of niet voor een doser kiezen?
Daarnaast lees ik veel over de Vario, Major/Super Jolly en de Macap M4.
Wat zijn de positieve en negatieve punten van deze malers?
Ik begrijp dat ik uiteindelijk zelf een keuze moet maken, maar zou toch graag wat advies willen krijgen.
Re: Doser of doserless
2Er is al redelijk wat over geschreven, als je de zoekfunctie gebruikt kun je er veel over lezen. Kort gezegd, doserless is leuk als het werkt zonder klontjes en ellende en dat doet het vaak niet. Doser doet het meestal zonder klontjes en statische lading, dat is fijn, maar je moet wel de hele tijd dat hendeltje over halen wat veel werk is voor sommigen.
Bijmij maakt doser of doserless eigenlijk geen klap uit omdat ik sowieso het tunneltje moet leegvegen waar 10x meer tijd in gaat zitten dan het leegtsjakken van de doser.
Bijmij maakt doser of doserless eigenlijk geen klap uit omdat ik sowieso het tunneltje moet leegvegen waar 10x meer tijd in gaat zitten dan het leegtsjakken van de doser.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
3Ik heb beide gehad en zag het voordeel niet van doserless.De maalmond moet je in beide evallen uitborstelen en de trec hter moest ik ook schoonmaken.Vond achteraf de doser uitvoering handiger.
4Dat gevoel heb ik nu ook ,sinds ik die Mc heb bevalt die doser me steeds meer.
Borstelen moet je toch zoals je al aangeeft,alleen nu hoef ik alleen het uitloop kanaal te borstelen en niet ook nog de trechter,tenminste als je zoals wij geen ouwe meuk koffie wil drinken.
Het heeft allebei z,n charme,s.
Borstelen moet je toch zoals je al aangeeft,alleen nu hoef ik alleen het uitloop kanaal te borstelen en niet ook nog de trechter,tenminste als je zoals wij geen ouwe meuk koffie wil drinken.
Het heeft allebei z,n charme,s.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje
5Zelf heb ik een mazzer super jolly en met doser heb je nog steeds klonten. Een super molen maar zoals elke molen ook zijn nadelen. Ik veeg ook de maalmond schoon en de doser. Werkt super met een kwast van de bouwmarkt. Doserless zou leuk zijn maar als je een doser gewend bent gaat het allemaal ook goed.
Mijn procedure is bonen malen, maler stoppen en maalmond leeghalen. Met een kwast het gedeelte waar de hopper op rust schoonvegen. Dan weer de molen aan om die restjes te malen. Vervolgens doser legen en dan de maalmond om vervolgens met een kwast de doser helemaal te legen. Dit doe ik in een porseleinen bakje en schep dit met een klein lepeltje in het filterbakje. Lijkt een hoop werk maar kost me nog geen minuut. Als ik het maalsel in een bakje heb roer ik het nog even goed door met een veiligheidsspeld voor de klonten.
Mijn procedure is bonen malen, maler stoppen en maalmond leeghalen. Met een kwast het gedeelte waar de hopper op rust schoonvegen. Dan weer de molen aan om die restjes te malen. Vervolgens doser legen en dan de maalmond om vervolgens met een kwast de doser helemaal te legen. Dit doe ik in een porseleinen bakje en schep dit met een klein lepeltje in het filterbakje. Lijkt een hoop werk maar kost me nog geen minuut. Als ik het maalsel in een bakje heb roer ik het nog even goed door met een veiligheidsspeld voor de klonten.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
6Waarom borstel je de maalmond uit?cremalover schreef:Ik heb beide gehad en zag het voordeel niet van doserless.De maalmond moet je in beide evallen uitborstelen en de trec hter moest ik ook schoonmaken.Vond achteraf de doser uitvoering handiger.
Is de 6th wave aan het voorbereiden
7Voor dat kleine beetje maalsel wat in de mond achterblijft en dat de smaak nadelig zou kunnen beïnvloeden,
persoonlijk merk ik er niet veel van er gaan genoeg koppen op een dag doorheen, alleen 's morgens gooi ik een 1 kops maling weg.
persoonlijk merk ik er niet veel van er gaan genoeg koppen op een dag doorheen, alleen 's morgens gooi ik een 1 kops maling weg.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
8Kan je toch ook gewoon wegmalen? Je moet er sowiezo voor zorgen dat je een doserles met weinig retentie hebt.
9Zal dan toch wel liggen aan de koffie die je gebruikt,Bij Malabar helemaal.
Heb nu 3 verschillende soorten geprobeerd,maar allemaal hopen ze zich op in het uitloop kanaal.
Als kwast gebruik ik een tandeborstel die ik door warmte een haakse hoek heb gegeven.
Heb nu 3 verschillende soorten geprobeerd,maar allemaal hopen ze zich op in het uitloop kanaal.
Als kwast gebruik ik een tandeborstel die ik door warmte een haakse hoek heb gegeven.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje
10Ligt ook aan de molen, zijn er die 10g achterhouden, sommige maar enkele grammen. Bij mijn molen valt de ophoping wel mee.