Keuzes, verwarring, bomen en bos

1
Hallo allemaal,

Na mijn post om voor te stellen dan nu de eerste echte post.

Ik heb op dit moment een volautomaat van Siemens, voor die tijd had ik een goedkoop ESE apparaat. Het ESE appraat is toen vervangen omdat hij stuk was en op dat moment leek een volautomaar mij wel handig.

Handig is de volautomaat ook wel maar nu (een aantal jaar later) begint het een beetje te knagen, geval upgrade virus zullen we het maar even noemen. Ik weet echter helemaal niet waar ik naar toe wil en wat verstandig is, ik hoop dus dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Ik zal het natuurlijk niet zo open laten, ik snap ook wel dat daar niets mee te beginnen is dus ik zal proberen om zo veel mogelijk aan te geven wat ik nu mis en wat ik nu goed vindt etc.
Wat vindt ik nu goed/handig (niet op enige volgorde):
-Apparaat snel warm
-Koffie smaakt beter dan op mijn werk of bij vrienden
-Apparaat is makkelijk te onderhouden
-Apparaat is niet al te groot

Wat vind ik niet goed of mis ik:
-Het is niet mogelijk om tussendoor een kop decaf te zetten (of ik moet alle bonen er uit halen o.i.d.)
-Er is geen echte espresso mee te zetten
-Melk schuimen gaat wel maar niet echt goed
-De smaak van de koffie is niet zo constant en is ook niet helemaal naar mijn zin
-Nauwelijks controle over de hoeveelheid koffie per kop (alleen knopjes voor slap of sterk)

Stel dat ik wil upgraden wat zijn dan de vereisten:
-De smaak moet aanzienlijk beter zijn
-Espresso moet mogelijk zijn, en goed smaken natuurlijk
-Capuccino moet mogelijk en goed zijn (ook latte etc, voor mijn vrouw)
-Er moet iets mogelijk zijn in de zin van lungo o.i.d. voor als ik een keer geen zin heb in espresso
-Het moet mogelijk zijn om tussendoor decaf te maken
-Het apparaat moet geen schrikbarende invloed hebben op mijn energie rekening
-Het apparaat en de eventuele maler kunnen niet veel meer ruimte in nemen dan het apparaat dat ik nu heb.

Wat vraag ik dus:
Is een upgrade voor mij zinnig of ga ik toch niet vinden wat ik zoek? Zo ja, welke richting moet ik dan op gaan denken?

Een budget is nog niet bepaald, maar aangezien ik mij voor kan stellen dat het invloed heeft op het antwoord op mijn vraag kunnen jullie uitgaan van een budget tussen de 1000 en 2000 euro. Maar in mijn hoofd is het budget nogal afhankelijk van wat ik er voor terug krijg en rekbaar beide kanten op.
Verder ben ik best bereid een korte cursus of workshop te doen en meer tijd te steken in het bereiden van de koffie.

Alvast bedankt voor de hulp.

p.s. In bovenstaande spreek ik over een apparaat, maar dit kan natuurlijk ook een combinatie van maler en apparaat zijn.

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

2
Zonder machines e.d. te noemen, even wat overwegingen:
activ schreef:Wat vindt ik nu goed/handig (niet op enige volgorde):
-Apparaat snel warm
-Koffie smaakt beter dan op mijn werk of bij vrienden
-Apparaat is makkelijk te onderhouden
-Apparaat is niet al te groot
De betere machines zijn nou eenmaal niet snel warm; dit komt door de massa van de zetgroep die moet opwarmen. En dat is weer nodig voor temperatuurstabiliteit. De meeste E61-machines doen er goed aan om ca 45min op te warmen; de Bezzera zetgroep kan met ongeveer 30min opwarmen gebruikt worden geloof ik.
Dat is iets waar je eigenlijk niet omheen komt. Op zich niet zo'n groot probleem, je moet gewoon ff rekening houden met wanneer je koffie wilt, en evt. sochtends een tijdschakelaar gebruiken.

Niet al te groot? Tsja, wat versta je onder 'te groot'. Veel van de machines die hier aangeraden zullen worden, zijn nou eenmaal niet heeel klein. Sylvia's zijn niet heel groot, een aantal quickmills..

Ze zijn doorgaans wel makkelijk te onderhouden, en of de koffie beter smaakt dan bij je vrienden is afhankelijk van jouzelf ;-)
Wat vind ik niet goed of mis ik:
-Het is niet mogelijk om tussendoor een kop decaf te zetten (of ik moet alle bonen er uit halen o.i.d.)
-Er is geen echte espresso mee te zetten
-Melk schuimen gaat wel maar niet echt goed
-De smaak van de koffie is niet zo constant en is ook niet helemaal naar mijn zin
-Nauwelijks controle over de hoeveelheid koffie per kop (alleen knopjes voor slap of sterk)
Allemaal op te lossen door een losse maler + machine te kopen
Stel dat ik wil upgraden wat zijn dan de vereisten:
-De smaak moet aanzienlijk beter zijn
-Espresso moet mogelijk zijn, en goed smaken natuurlijk
-Capuccino moet mogelijk en goed zijn (ook latte etc, voor mijn vrouw)
-Er moet iets mogelijk zijn in de zin van lungo o.i.d. voor als ik een keer geen zin heb in espresso
-Het moet mogelijk zijn om tussendoor decaf te maken
-Het apparaat moet geen schrikbarende invloed hebben op mijn energie rekening
-Het apparaat en de eventuele maler kunnen niet veel meer ruimte in nemen dan het apparaat dat ik nu heb.
En bij dat laatste punt gaat het mis: als je een halfautomaat koopt, is een maler een vereiste. En een halfautomaat en maler nemen gewoon wat meer ruimte in dan één volautomaat.
Overigens: een Lungo zetten kan, maar is niet zaligmakend.

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

3
De enige eisen die ik zie waar je echt iets mee kan, zijn dat het apparaat klein moet zijn, melk moet kunnen opschuimen en snel warm moet zijn.
Qua apparaten kom je dan uit op de Ponte Vecchio Export, La Pavoni Europicolla en Olympia Cremina. Maler een Mahlkonig Vario.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

4
Bijna alles van wat TS anders wil, valt op te lossen met de aanschaf van een semi-automaat met losse maler. En als je een Bezzera maler naaste een Bezzera 07 zet, valt de ruimte die dat inneemt ook nog heel erg mee. De kwaliteit van de koffie kan dan met grote stappen vooruit, melkdrankjes geen probleem, vele jarenlang plezier.

Het enige is dat hij zich wel even zal moeten zetten tot het aanleren van hoe met de nieuwe apparatuur om te gaan. Maar ook als dat in kannen en kruiken is, blijft het altijd meer werk dan het indrukken van die ene knop op een volautomaat.

Volgens mij ligt daar toch de crux: hoeveel moeite wil je doen voor je espresso?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

5
activ schreef: -Het is niet mogelijk om tussendoor een kop decaf te zetten (of ik moet alle bonen er uit halen o.i.d.)
Niet om af te doen aan je overweging een nieuw apparaat / nieuwe setup te kopen, dat zal vast op een aantal punten verbetering geven, maar welk model Siemens heb je nu?
De meeste hebben wel een ingang voor gemalen koffie. Met een handmalertje kan je dan eenvoudig een portie decaf maken.
:)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

6
Spironski schreef:Bijna alles van wat TS anders wil, valt op te lossen met de aanschaf van een semi-automaat met losse maler. En als je een Bezzera maler naaste een Bezzera 07 zet, valt de ruimte die dat inneemt ook nog heel erg mee.
Ja, maar de Bez is langzaam warm. Duurt echt een half uur ofzo. En inderdaad, als je een heel strak dagritme hebt, dan kun je een timertje eraan hangen. Anders moet je een uur vantevoren bedenken dat je ooit nog wel eens koffie wil gaan drinken.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

8
Ja, maar de Bez is langzaam warm. Duurt echt een half uur ofzo.
Daarom schreef ik ook dat bijna alles viel op te lossen... ;) . Nu geloof ik wel dat de Bez geforceerd (theedoek) in 20 minuten volledig op temp kan zijn, maar ik weet niet in hoeverre dat alsnog te lang is voor TS. Zo'n volautomaat met al dat plastic blijft altijd sneller, dat is waar.

De PV export is inderdaad een mooi apparaatje, maar is die wel handig als je -zeg- meer dan vier cappuccino's wil maken? Het tankje zal dan toch weer van de druk af moeten en bijgevuld? De Lusso is dan een erg mooi alternatief.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

9
Wat een hoop reacties zeg, geweldig.

Even wat antwoorden, opmerkingen en nieuwe vragen op basis van de berg informatie die ik nu gehad heb van jullie. Ik ben net ook even wat winkels binnen gelopen om een beetje te orienteren wat er te koop is en om even in het echt de maat in te schatten.
De betere machines zijn nou eenmaal niet snel warm; dit komt door de massa van de zetgroep die moet opwarmen. En dat is weer nodig voor temperatuurstabiliteit. De meeste E61-machines doen er goed aan om ca 45min op te warmen; de Bezzera zetgroep kan met ongeveer 30min opwarmen gebruikt worden geloof ik.
Oke, dat is helder. Ik zou dan met wat domotica daar wel een oplossing voor kunnen verzinnen, maar als ik dat zo hoor vraag ik me wel af wat het stroom verbtruik van zo een ding is als hij "niets" staat te doen. Iemand daar een idee over?
Niet al te groot? Tsja, wat versta je onder 'te groot'. Veel van de machines die hier aangeraden zullen worden, zijn nou eenmaal niet heeel klein.
Laten we zeggen dat de halfautomaat zelf niet groter moet zijn dan de volautomaat, de maler vindt ik wel een plek voor. Ik heb net even een meetlat gepakt en tot 30 cm breed moet te doen zijn. (exclusief maler dus)
De enige eisen die ik zie waar je echt iets mee kan, zijn dat het apparaat klein moet zijn, melk moet kunnen opschuimen en snel warm moet zijn.
Qua apparaten kom je dan uit op de Ponte Vecchio Export, La Pavoni Europicolla en Olympia Cremina. Maler een Mahlkonig Vario.
Oke, misschien had ik het stukje klein moeten nuanceren, laten we het er maar op houden dat ik voor de maler wel een plek vindt en dat de halfautomaat dan net zo groot mag zijn als de volautomaat. De Mahlkoning vario ziet er echt super uit. De automaten zelf valt mij op dat ze allemaal hendel machines zijn, is dat niet moeilijker? Was dat omdat ze aanmerkelijk kleiner zijn? (Zo ja, wat dan als het net zo groot als de volautomaat mag zijn)
Het enige is dat hij zich wel even zal moeten zetten tot het aanleren van hoe met de nieuwe apparatuur om te gaan. Maar ook als dat in kannen en kruiken is, blijft het altijd meer werk dan het indrukken van die ene knop op een volautomaat.
Volgens mij ligt daar toch de crux: hoeveel moeite wil je doen voor je espresso?
Ik ben zeker bereid om een workshop te volgende en tijd te reserveren om het te leren. Daarna neem ik aan dat er met een paar minuten werk wel een een kop koffie kan staan en dat is prima. Een beetje moeite is dus niet erg, zeker omdat het ook een bepaalde hobby factor heeft.
Niet om af te doen aan je overweging een nieuw apparaat / nieuwe setup te kopen, dat zal vast op een aantal punten verbetering geven, maar welk model Siemens heb je nu?
De meeste hebben wel een ingang voor gemalen koffie. Met een handmalertje kan je dan eenvoudig een portie decaf maken.


Had ik al gecontroleerd en er is geen invoer voor losse koffie op het ding aanwezig, wel bedankt voor de tip.
Quickmill 820?
Ik zie dat die niet zo duur is en heel snel warm, dat doet mij afvragen waar dan de concessie in zit.

Dan aan het eind maar even een anecdote, om zelf ook nog iets toe te voegen.
Ik zat net met mijn vrouw tussen het winkelen door even bij bagles and beans om uit te rusten. Wij hadden beide een capucino besteld en raakte zo aan de praat er over. Dus ik zeg: Zou het niet lekker zijn om thuis ook zo een capucino te kunnen maken?
Mijn vrouw: Ja, dan zou ik ook wel thuis koffie drinken (Doet ze nu nooit) maar moet je kijken wat een groot apparaat ze hebben er voor.
Ik: Ja, maar hier moeten ze snel veel achter elkaar kunnen tappen en wij thuis niet. Verder ziet het er naar uit alsof deze dames niet specifieke scholing hebben gehad dus als die het kunnen moeten wij het ook wel voor elkaar gaan krijgen.
Vrouw: Ja, dat is ook weer zo. Dan lijkt het mij wel wat.

Ik hoop dat ik geen onzin verkocht heb, maar de capucino die de jonge dame voor ons gemaakt heeft was echt lekker en dat zou thuis super zijn.

Allemaal enorm bedankt voor de reacties zo ver, ik heb er echt veel aan.

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

10
activ schreef:De automaten zelf valt mij op dat ze allemaal hendel machines zijn, is dat niet moeilijker?
Zijn geen automaten, maar hefboommachines zijn niet per se moeilijker dan andere machines. Wel anders. De PV's worden beoordeeld als erg makkelijk, de La Pavonis als veeleisend. De verscheidenheid in ontwerp en dus ook gebruik in hefboommachines is vele malen groter dan bij de elektrische pompmachines, al worden ze op dit forum vaak op een hoopje gegooid en beoordeeld als 'moeilijk', wat totaal niet waar is.
Was dat omdat ze aanmerkelijk kleiner zijn?
Ja.
Zo ja, wat dan als het net zo groot als de volautomaat mag zijn
Bezzera Strega, afhankelijk van je hoogte. De Strega is nu het hipste apparaat wat je kan hebben.
Ik zat net met mijn vrouw tussen het winkelen door even bij bagles and beans om uit te rusten. Wij hadden beide een capucino besteld en raakte zo aan de praat er over. Dus ik zeg: Zou het niet lekker zijn om thuis ook zo een capucino te kunnen maken?
Mijn vrouw: Ja, dan zou ik ook wel thuis koffie drinken (Doet ze nu nooit) maar moet je kijken wat een groot apparaat ze hebben er voor.
Ja, bij de bagels en beans hebben ze een Kees van der Westen Idrocompresso staan. Met hefboomgroepen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit