Allereerst hartelijk dank voor de tips. Met bovenstaande tips en de informatie van de
coffee faq, ben ik tot de volgende conclusies gekomen:
1. Koffie gezet met de cafetière smaakt gewoon anders/voller dan filterkoffie.
2. Met de Moccamaster KBT741 kan ik de vollere koffiesmaak van een cafetière benaderen. Het is een kwestie van een goede maalgraad en hoeveelheid koffie en, zoals hierboven aangegeven, de truc om het filterhuis eerst vol(ler) te laten lopen en deze dan pas open te zetten.
Om het verhaal voor het nageslacht compleet te maken, ik maal de Mocha Limu (gehaald bij Simon Levelt) op stand 25 van de Baratza Virtuoso en gebruik 45 gram gemalen koffie voor 6 koppen koffie (3/4 liter). Het filterhuis laat ik eerst vol(ler) lopen, roer deze dan door en zet hem dan open op de halve stand. Soms roer ik daarna nog even om te voorkomen dat er teveel koffie aan de rand van het goudfilter blijft hangen.
Ik denk dat bovenstaande wel makkelijker kan, dus zonder roeren van de koffie en het dicht/open zetten van het filterhuis, maar ik ben nog op zoek naar de balans tussen smaak en gemak.
Welnu, hoe ben ik tot bovenstaande gekomen? Ik ben door de coffee faq te weten gekomen dat als koffie waterig en bitter smaakt,
1. er te weinig koffie gebruikt is en
2. deze te lang in contact gestaan heeft met het water.
Het 1e punt komt makkelijk voor bij de Moccamaster. Bij 6 koppen zie ik dat de koffie bij de rand van het filter veel droger is dan de rest van de koffie. Het advies om het water eerst even in het filterhuis te laten staan, daarna door te roeren en dan het filterhuis pas open te zetten, kan dit verhelpen.
Het 2e punt kan twee oorzaken hebben:
a. het water kan niet snel genoeg weg lopen door de instelling op het filterhuis van de Moccamaster KBT741.
b. het water kan niet snel genoeg door de te fijn gemalen koffie.
Ik had zelf al snel die schakelaar op "vol open" gezet omdat ik de koffie dan minder bitter vond smaken. Wat betreft de maalgraad, hoe grover de koffie, hoe sneller het water doorloopt. Maar als het water te snel doorloopt, zal deze minder smaak uit de boon opnemen. Dus dat was een kwestie van proberen.
Nogmaals bedankt iedereen!
Met vriendelijke groeten, Pieter.