Siemens EQ5; Bittere koffie

1
Hallo Iedereen,

Al enkele jaren stond er een volautomaat op mijn verlanglijstje na jaren filterkoffie te hebben gedronken van de DE. Op de verschillende locaties waar ik werk hebben we altijd verse bonen koffie uit een espresso machine en dat smaakt toch echt een stuk beter. :)

Gisteren heb ik dus een Siemens EQ5 TE503201RW gekocht bij de lokale MediaMarkt. We kregen er gratis twee blikken koffie bij van Illy, met een rood deksel en op het blikje zelf staat "Espresso". Deze koffie komt echter ontzettend bitter uit het apparaat. Zelfs na het verlagen van de kooktemperatuur en het grover instellen van de malingsgraad; die staat nu op het grofste maar het blijft bitter smaken.

Als ik een Espresso zet dan is de doorlooptijd vanaf het moment dat de pomp aangaat wel ongeveer zo'n 25 seconden na wat instellen maar dan is ook de koffie nog steeds bitter.

Gisteren ook nog even snel een zak bonen bij de supermarkt gekocht van DE, Aroma Rood maar daarmee heb ik hetzelfde probleem. Als iemand me weer op weg kan helpen zou dat fijn zijn :)

Re: Siemens EQ5; Bittere koffie

4
Vanmiddag bij de Kaldi een proefpakket gekocht om eens wat mee te stoeien. Ik kon de koffie daar ter plekke proeven uit een Siemens automaat uit dezelfde serie. Daar smaakte het prima, bij mij nog steeds bitter :shock:

Ik denk dat ik even een weekendje moet stoeien om het apparaat onder de knie te krijgen, bij de Kaldi smaakte het ook dus dan moet dat bij mij ook kunnen. Wellicht ga ik er nog even langs om de instellingen te vergelijken... :)

5
Misschien ver gezocht, maar het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de bonen uit de siemens bij kaldi wel vers zijn en de bonen die jij hebt gekocht niet. Tenzij ze terplekke uit dezelfde zak/koker zijn gehaald en de ene hoeveelheid in de siemens en de andere in de door jou aangeschafte zak. Overigens, maar dat heb ik al eerder hier vermeld wat mij niet door iedereen in dank werd afgenomen, vind ik de bonen van SL over het algemeen van belabberde kwaliteit. In ieder geval niet te vergelijken met (verse!) bonen van blanche dael, fascino, dbc, koffielab etc
Laatst gewijzigd door Thomaserati op wo 09 mei 2012, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

7
Oude koffie smaakt wel vlakker, sneller zurig, en de zachte romigheid en volheid zijn er af. Wat overblijft kan dan wel als bitter worden ervaren, omdat die niet meer wordt aangevuld door de verdwenen smaakjes.

Maar afgezien van de voor de hand liggende oorzaak -oude boontjes- weet ik zo niet de oplossing. Ik dacht toch dat het probleem van superauto's nu juist vaak was dat ze te koud water gebruikten, in plaats van te heet. Dus lijkt me stug dat het daardoor zou komen. Nieuwigheid wellicht?

Anders toch maar eens het deel over smaakdefecten lezen in de inleiding voor beginners.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Ik ga inderdaad nog maar eens andere koffie proberen. Vreemd van de Kaldi koffie vind ik dat er nergens een datum op de verpakking staat. Zelfs niet een "THT" datum. Dan maar ergens online een vers pak bonen bestellen.

Ik heb die handleiding voor beginners wel doorgelezen en ook alles geprobeerd wat daar staat maar dat bied geen soelaas. Heb het apparaat ook al meerdere keren schoongemaakt (de zetgroep). De temperatuur van de koffie lijkt wel goed te zijn, het komt uiteindelijk ongeveer met een temperatuur van 75c in het kopje. In het apparaat kan ik niet meten.

In elk geval al hartelijk dank voor de reacties! :)

9
Welkom Bastiaan!

Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb net als jij, sinds kort een Siemens EQ5. Een TE503209RW om precies te zijn. Hetzelfde apparaat in een andere kleur. Ik ben, ook net als jij, begonnen met matige bonen. Wel van een ander merk. Bij mij was de koffie juist te zuur. Dat heb ik opgelost door de malingsgraad op zn grofst te zetten en de temperatuur op zn hoogst. Ik zou je aanraden om de maling op zn fijnst te zetten, dan komen er meer zuren vrij uit je koffie, die de bitterheid opheffen. Qua temperatuur zou ik je hoe dan ook aan willen raden om die op zn hoogst te zetten. Anders is je koffie niet echt lekker heet als je hem zet, en snel koud. Verder warm ik mijn kopjes voor met stoom uit de machine, nog een aanrader.

Ik kreeg net als jij het goede advies om voor vers gebrande bonen te gaan. Ik heb mezelf een beetje ingelezen op koffiepraat en daarna bij http://www.fascino-coffee.net het espresso proefpakket 1 besteld. Ik heb ook een proefpakket van lambo-koffie.nl overwogen, die brander staat ook goed bekend en is iets goedkoper maar dat komt voor mij hierna.

Veel succes! En houd ons op de hoogte ;)

10
MarcoRoza schreef:Verder warm ik mijn kopjes voor met stoom uit de machine, nog een aanrader.
Nog handiger is ze te verwarmen met heet water uit de machine!
Kopje vullen, ff laten staan en presto! :D
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30