Branden met Buisman

1
Een beetje vreemde titel nietwaar? Ik zal het even toelichten.

Van de week kreeg ik van een bekende vers gebrande bonen, die hij uit Belgie had meegenomen.
Gebrand op 10-8-2012, de ene een Espresso melange, zonder nadere aanduiding ...de ander een melange van Arabica bonen, uit Centraal-Amerika. Ze branden voornamelijk voor de horeca, maar particulieren kunnen er ook terecht.

Ik probeerde gisteren voor het eerst de 'Espresso melange', maar vond m niet lekker, er zit ook een apart luchtje aan dat ik niet kon thuisbrengen.
Vandaag dus de Centraal-Amerikaanse melange geprobeerd, die bevalt een stuk beter, maar ook aan deze melange ruik ik iets hetzelfde luchtje, wel een stuk minder.

Ik heb er lang over zitten nadenken, maar een beetje een soort 'Buisman' luchtje, ja dat zegt de jongeren hier waarschijnlijk niks, maar enig idee? Worden er bij branders toevoegingen gebruikt? Iemand?

Re: Branden met Buisman

2
Zouden ze dit nog gebruiken dan :shock: is dit uberhaupt nog te verkrijgen ?
Is wel echt iets van vroegers :lol: kan me nog herinneren dat mijn opa en vader het gebruikten,zo,n klein blauw busje.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

4
Zal wel de "nodige" goedkope Arabica uit Rio Minas (brazilië) inzitten? Heeft onmiskenbaar geurtje en smaakje. Zijn ze in Oostblokregio gek op. Van toevoegingen heb ik nog nooit vernomen, alhoewel, in Egypte voegen ze soms granen toe.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

5
Was Buisman niet cichorei? Dat goedje dat ze in WOII gebruikten om zichzelf te doen geloven dat ze koffie dronken, en waarnaar sommige mensen een beetje terug verlangden toen er al lang weer echte koffie was te krijgen? Mijn moeder had ook nog zo'n klein blauw busje en "verrijkte" daar dan haar koffie mee. Dacht ze.

Laatst meende ik ook iets van cichorei te ruiken in de koffie van Backyard, maar dat was toch een goede koffie, waren we met z'n allen eens. Ik vond het ook niet meteen verkeerd smaken. Maar dat was dan ook niet meer dan een "hint van...".
Hoe dan ook: ik geloof dat die Backyard boontjes erg goed en zuiver waren, maar ook daar dus iets van cichorei (wat mij betreft).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Buisman is dan geen cichorei maar gebrande glucose en melasse, lees ik, maar voor de rest gaat het verhaal wel redelijk op. Een overblijfsel uit schaarste-tijden dat nadien nog wordt gewaardeerd:
In tijden van koffie- en theeschaarste, zoals gedurende het continentaal stelsel dat was ingesteld door Napoleon, was koffiecichorei een veel gebruikte vervanger. Toen koffie weer in ruime mate op de markt kwam bleef men cichorei gebruiken als toevoeging, omdat koffie duur was en men aan de smaak gewend was. Een smaak verbeterende toevoeging werd gevonden in koffijstroop. Dit product maakte koffie pittiger en donkerder, zodat ze sterker leek en men met minder koffiebonen toe kon.
Maar gebrande suikers (die glucose en melasse in Buisman) zijn natuurlijk niet helemaal vreemd aan gebrande koffieboontjes. Ook daar zitten gebrande suikers in, nietwaar?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Nou kan ik jullie vertellen dat ik, voor ik over ging op de Senseo en later de Schaerer, ik altijd een schepje Buisman in het filter deed voor een extra smaakversterker. Eigenlijk net zo iets als, zout bij de aardappels. Als je het gewend bent, is dat de smaak die je wilt behouden. Het is bij verschillende grootgrutters nog te verkrijgen, maar wordt wel steeds zeldzamer. Inmiddels gebruik ik het dus niet meer, maar er is helemaal niets verkeerds aan om het alsnog te gebruiken.
Arie.

9
Het luchtje eraan icm de smaak, maakt dat ik toch zou willen weten wat zoiets veroorzaakt. Ik heb toch de nodige kilo's koffiebonen door mijn diverse malers gehad, maar dan zou ik bwv spreken nog liever Illy bonen uit een blik gebruiken.
De lucht staat me zodanig tegen dat ik m nauwelijks door mijn strot krijg en aangezien het toch een gerenommeerde brander schijnt te zijn [al weten we dat zoiets ook niet al teveel zegt] wil ik die niet meteen door het slijk halen.

De enige tip dusver is dus van die Rio Minas bonen.
Het grootste deel zal toch wel in de Kliko belanden vrees ik.