Beste espresso apparaat ooit

1
Gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd wat jullie het beste espresso apparaat ooit vinden en waarom natuurlijk. En naar mijn idee kun je alleen bepalen hoe goed iets is door het te gebruiken, dus graag alleen posten waar je daadwerkelijk ervaring mee hebt. Maar het hoeft niet iets haalbaars te zijn, dus als je een ooit met een Slayer hebt gespeeld en dat was helemaal geweldig is dat een prima antwoord.

Hopelijk vinden jullie dit ook een leuk discussie onderwerp.

Re: Beste espresso apparaat ooit

3
Voor mij ook makkelijke keuze..

Ik begon met een DeLonghi in 1996, vijf jaar later kwam de Saeco Aroma Inox. Na 8 jaar trouwe dienst vervangen door een Solis Master Espresso, wat een downgrade en in feite miskoop bleek te zijn. Toch bijna 3 jaar volgehouden (waarin 2x terug ter reparatie :x). Het was dus hierna hoog tijd om meteen twéé stappen vooruit te zetten, via een Expobar Office Leva. Sinds 4 maanden blinkend in de keuken en heb ´m al aardig in de vingers.

Aldus mijn top 5:
1. Expobar
2. Saeco
3. Handpresso :)
4. Solis
5. DeLonghi
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

4
Feitelijk is de vraag dus niet zozeer wat we het beste apparaat vinden, maar wat het beste apparaat is waarmee we ooit hebben gewerkt?

Verdorie, ik heb in Seattle een keertje met een prof apparaat gewerkt, maar ben vergeten wat het nu ook weer was... Weet dan wel weer dat de koffie een "Java" was, en erg lekker. :?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Wat bedoel je met beste?
De kwaliteit (degelijkheid,design etc ) van de machine of de machine die de beste koffie produceert?

Ik heb koffie gemaakt met machines van tegen de 10000 e en de koffie viel me tegen.Daarentegen heb ik koffie uit apparaatjes van 300 e gedronken en die was helemaal top.

Feitelijk is de beste machine voor een thuisbarista de goedkoopste die een top espresso maakt.
In mijn geval was dat de Ponte Vecchio Export.Laat dat ook nog eens qua design iets niet alledaags zijn. :mrgreen:

Combineer je die met een Eureka mignon heb je een sieraad op het aanrecht dat weinig plaats inneemt en geweldige koffies bereidt.

Voor mij dus de ......trommeltrommel.......Ponte Vecchio Export!!!!! :mrgreen:

Ik heb er drie gehad.Iedere keer als ik hem verkocht heb ik na verloop van tijd weer een nieuwe gekocht. :lol:

Uiteraard heeft het ding ook wat nadeeltjes .Klein boilertje en maakt geen dubbels.Voor meerdere mensen koffie bereiden werkt niet.

Daarom de lelijke Lusso2.Lelijk maat twee groepen en 3 liter boiler.Met een home made constructie waardoor hij op het waternet aangesloten kan worden heb je de ideale machine.

7
cremalover schreef:Daarom de lelijke Lusso2. Lelijk maar twee groepen en 3 liter boiler.
Ik denk dat m'n "lelijke Lusso2" m'n beste zou kunnen worden, als ik dit degelijke kleine ding, misschien de "VW Kever" onder de espressomachines, goed onder de knie krijg. De afgelopen week probeer ik beide groepen te gebruiken, dus 7g in elke filterdrager, uit de eerste groep 15ml persen, dan kopje door naar de tweede groep, de volgende 15ml erin. Dit omdat ik minder succes heb met de 'Fellini move'.

Voorlopig komt m'n beste koffie uit mijn Rocket, al vind ik de espresso uit de La Pavoni's af en toe ook heel erg lekker.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Ja, die Pavoni's kunnen geweldig zijn, maar met al hun oververhittingsperikelen vind ik niet dat je het "het beste apparaat ooit" zou kunnen noemen.
Tenzij alles daarvoor bagger was, natuurlijk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
cremalover schreef:Wat bedoel je met beste?
De kwaliteit (degelijkheid,design etc ) van de machine of de machine die de beste koffie produceert?
Dat is wat mij betreft een deel van de discussie, en zal deels persoonlijk zijn.

Ik heb er ook over gedacht om niet de beperking op te leggen dat je hem zelf gebruikt moet hebben, maar dan wordt het allemaal zo ongefundeerd. Dan krijg je dat een machine waar er maar 1 van is en die niemand ooit gebruikt heeft de beste zou zijn volgens de 1 of andere kenner.

10
Spironski schreef:Ja, die Pavoni's kunnen geweldig zijn, maar met al hun oververhittingsperikelen vind ik niet dat je het "het beste apparaat ooit" zou kunnen noemen.
Tenzij alles daarvoor bagger was, natuurlijk.
Kan ik inkomen, maar met de koelvinnen erop is er geen oververhitting meer in het spel, alleen de watervoorraad in de ketel is de limiet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino