Bezzera BZ07 DE (Dozer Electronic) is dat wat?

1
Ik zou graag wat meer factoren van het espresso maken onder controle willen houden om op die manier een consistenter resultaat te hebben. Onlangs heb ik gespeeld met een La Marzocco met doseermechanisme en toen dacht ik ... Dat wil ik ook! Aangezien de La Marzoccho buiten mijn budget valt kijk ik naar alternatieven. De Bezzera BZ07 DE (Dozer Electronic) zou ook een volumetrische <...> instellingsmogelijkheid hebben.

Mijn vraag: wie is er bekend met de BZ07DE en wie vind er wat van? Is namelijk een machientje die wel binnen mijn budget valt.

http://www.bezzera.it/index.php?option= ... 56&lang=en

Re: Bezzera BZ07 DE (Dozer Electronic) is dat wat?

2
De Bezzera is een goede machine maar volumetrisch doseren ga je niks aan hebben bij het maken van espresso. Is alleen maar meer electronica wat kapot kan gaan. De espresso is klaar wanneer je het laatste uit de bonen hebt gehaald en dat is niet goed volumetrisch te bepalen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

4
cremalover schreef:Ik snap er niks van.Wat heeft een doseermechanisme of electronische doser met een espressomachine te maken?
Wat Erik82 bseschrijft is wat mijn bedoeling is. Gewoon de hieveelheid water doseren (en dus NIET de doorlooptijd want dat zou idd! Niet het gewenste effect geven.) Zoals gezegd blijkt het bij de genoemde Marzocco meer dan uitstekend te werken want het levert perfecte espresso's op. Betreft een winkel uit de nederlandse koffie top10. Dus ze moeten wel iets goed doen... Ook de italiaan bij ons in de straat werkt met een soortgelijk systeem en ook dat levert prima espresso's op.

Mijn vraag dus: mag ik van de Bezzera BZ07DE een zelfde effect verwachten?

5
Ik heb jaren Electronisch-Volumetrisch espresso's gemaakt tot tevredenheid en zowel Crema als FransG als vele anderen waaronder ikzelf, maken nog steeds Volumetrische expresso's, wij werken met een Pistonmachine en dan is dat een gegeven. :mrgreen:

Ik heb er geen problemen mee!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

7
Zit niet elke dag op het forum, dus een late reactie op jouw vraag helaas...

Zelf in het bezit van de BZ07DE en tot nu toe tevreden.
Waarom? Alle voordelen van de doseerfunctie zijn te gebruiken, maar omdat je deze niet hoeft te gebruiken kan je net zoveel experimenteren en proberen om het maximale uit het boontje te halen als ieder ander....

In de praktijk gebruiken we de doseerfunctie zeer regelmatig, zeg maar dagelijks.
Mijn man altijd, omdat hij sneller tevreden is en het instellen van de maler etc. aan mij overlaat :-)
Hij gebruikt 1 van de doseerknoppen die hij kan instellen zoals hij wil.
De andere doseerknop gebruik ikzelf wanneer ik in de ochtend een grote bak latte maak, het komt dan iets minder nauw door de plens opgeschuimde melk die ik er door heen schenk.... Erg handig dat ik terwijl de koffie al loopt, ik melk kan pakken en beginnen met opschuimen.
Die knop stel ik zelf in op de beste verhouding maling/doorlooptijd. Resultaat is vrij consistent, omdat ik de maling toch aanpas aan het boontje, het weer, etc....
En wanneer ik de tijd maak om een mooie espresso te zetten, gebruik ik gewoon de manuele knop.

Als je het extra budget hebt om van een gewoon Bezzera model te investeren in de BZ07DE zou ik het wel doen, vooral als je huisgenoten hebt die ook makkelijk een kopje moeten kunnen zetten.
Bezzera BZ07de / Eureka Mignon