Bosch Benvenuto B30 probleem, graag advies!!

1
Dag koffieliefhebbers,

Ik hoop dat iemand een wijze raad heeft ;)
Wat is het geval:
Wij bezitten een Bosch Benvenuto B30, ruim 20.00 kopjes koffie gezet en altijd goed onderhouden (ontkalken, cleanen en zetgroep schoonhouden, slangetjes schoon)
Hij heeft nooit een servicebeurt ondergaan, binnenkant ziet er goed uit.
Het begon met een pieptoon bij het zetten (wanneer er druk op de zetgroep gezet wordt)
De laatste tijd de volgende problemen:
-Vaak geen koffie (loopt lekbak in)
-danwel zeer slappe koffie (veel koffie/ water in opvangbak koffiedrap)
-heel soms goede koffie.

Ik heb gespeeld met de maalgraad, mocht niet baten....

Over het algemeen heeft de machine verder geen kuren, geeft heet water af en stoompijp werkt naar behoren.
Ik weet niet goed wat te doen, wil eigenlijk geen nieuwe kopen........

Ik zit zelf te denken aan het vervangen van de zetgroep (ongeveer €80,-)

Graag jullie input!!
Alvast bedankt!

Bart

Re: Bosch Benvenuto B30 probleem, graag advies!!

2
Klinkt als een verstopte uitloop. Heb ik met mijn Siemens ook eens gehad. Dan gaat alle of een groot deel van de koffie de lekbak in. Blijft allemaal plastic rommel en dat is toch best storingsgevoelig...
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

3
Dank je voor de reactie!

Het slangetje van de uitloop (buitenkant machine, waar koffie uitkomt) heb ik regelmatig schoongemaakt en loopt goed door. Ook de uitloop vanuit de zetgroep loopt goed door. Het stuk tussen zetgroep en de uitloop naar buiten weet ik niet. Als deze verstopt zou zijn, zou ik eigenlijk nooit koffie moeten krijgen en dat is niet het geval (soms goede koffie, dan weer geen koffie of zeer slappe koffie) ........Ik hoop eigenlijk dat de zetgroep versleten is :? dan valt het mee.

Nog meer ideeen?

4
ik heb geen ervaring met de bosch, wel met Jura.
in een dergelijk geval lijken de zetgroep dichten wel goed, maar ik vermoed ook het afvoerventiel.
bij de jura weet ik hoe dat werkt, bij Bosch niet.

ik zou toch eens onderaan de zetgroep kijken, of het afvoermechanisme wel goed loopt. ik vermoed dat hij deels openstaat.

kan je de werking zien tijdens het koffiezetten?bij mij kan ik de lekbak weghalen en dan simuleren dat de bak erin zit met een stokje. ik kan dan goed de zetgroep in de gaten houden tijdens het koffie zetten, je ziet dan vanzelf of de koffie tijdens het zetten al eerder er uit komt

succes en ik hoop dat het wat toevoegd