Aanschaf: denk ik er uit te zijn, is het weer niet goed :-(

1
Goedemorgen u allen tesamen :mrgreen:

Na jaren doormodderen (geen tijd hebben), ben ik er dan eindelijk toe gekomen om eens iets te gaan kopen. Een verbazingwekkend eerlijke leverancier zei me: 'ik kan je zo een machine aansmeren van 4000 EUR, maar een machientje van 600 EUR is net zo goed'. Ik ben dus bij hem op de koffie geweest ( :D ) en hij heeft het me live gedemonstreerd: een Quickmill 820 geeft mij exact dezelfde smaak als de extreem dure (ik weet het merk niet meer) die hij er naast had staan. Uiteraard zei hij (zoals jullie ook allemaal zeggen): de maler is nog belangrijker dan de machine.

Goed, ik dacht er uit te zijn: dan neem ik dus de Mazzer Mini E ('de Rolls onder de malers', schijnt het, weet ik veel), en de Quickmill 820. Helaas kwam ik er qua prijs niet uit met deze aardige winkelier (het is bij mij ook crisis, niet alleen bij hun, dat moeten winkeliers wel een beetje begrijpen ;) ), dus moest ik door naar een ander die me dit spul zou kunnen leveren.

U raadt het al: de volgende vond Quickmill maar 'zo zo'. Het was 'niet slecht', maar qua onderdelen maar 'zo zo'. Ik moest het eerder zoeken bij Bezerra, of Rocket, enzovoorts. (Toevallig dat die dingen ook veel- en veel duurder zijn :mrgreen: ).

Dus nu ben ik er dus toch nog (even) niet uit. Wat moet ik nou doen? Ik wil gewoon een mooie espresso maken, en voor mijn vrouw latte machiato. Ik weet inmiddels dat ik qua maler een schijfmachine (dus geen messen) moet hebben (kapotslaan) en een laag toerental en hoog koppel (verbrandende bonen). Dus ik vermoed dat ik met de maler wel goed ben (of niet?). Voor de espressomachine zou ik iets met een '61 zetgroep' of zoiets moeten hebben (niet dat ik weet wat dat is en waarom dat zo belangrijk is). Wat ik als leek weet (denk) is dat zo'n machine met name een zeer constante druk moet hebben (waarmee het water door de koffie loopt), dito de temperatuur natuurlijk constant moet zijn, en dat hij vooral heel lang zonder gezeur mee moet gaan (ons 'Hollanders bin suunig :mrgreen: ). En in ieder geval dat laatste schijnt, zo lees ik overal, toch voor die Quikmill het geval te zijn: 20 jaar schijnt geen uitzondering te zijn.

Dus daarom mijn beleefde (en een beetje radeloze :oops: ) vraag: heeft winkelier 2 nou wel of niet gelijk dat de Quickmill 'maar zo zo' is? Ik heb 'm bij winkelier 1 geproefd, en dat ging prima, maar eerlijk is eerlijk: het was natuurlijk een momentopname, die niets zegt over het presteren op de lange termijn.

En de Mazzer Mini E, dat is dan toch wel een goede keuze? Of ook niet?

Ik ben u op voorhand reeds zeer erkentelijk voor de tijd die u wilt besteden aan mij beantwoorden :mrgreen:

Groetjes,

Re: Aanschaf: denk ik er uit te zijn, is het weer niet goed

2
Heb je al de Beginnershandleiding gelezen?

Op zich hebben beiden een beetje gelijk, denk ik. Met die QM kàn je goede espresso zetten, mits je maler en bonen ook goed zijn. De vergelijking die jij hebt geproefd zegt me dus niets, omdat ik niet weet hoe het daarmee stond. Baggerbonen smaken ook uit een topmachine bagger.
Ik denk wel dat op zich een topmachine makkelijker en veel vaker geweldige espresso's zet dan zo'n QM.

Maar goed, de QM kan dus goede espresso zetten, en ze schijnen ook best lang mee te gaan. Voor Latte Macchiato's vind ik hem echter minder geschikt, het ding is nu niet de beste opschuimer. Je moet het ding na het koffie zetten meen ik ook eerst opwarmen voor het stomen.

Wat dat betreft heeft verkoper 2 gelijk. Een degelijke E61 machine met warmtewisselaar zal veel beter in staat zijn om al die Latte's voor je vrouw te zetten. Deze apparaten stomen moeiteloos, direct en snel voldoende melk op.
En die machines zitten ook wel een klasse hoger qua temperatuurstabiliteit (drukstabiliteit mag je vergeten) en bouwkwaliteit (maar dat de QM "zo-zo" is vind ik echter niet correct).
En ze kosten ook wat meer. In mijn ogen zijn ze die meerprijs echter zonder meer waard.

Wat betreft de maler: de Mini E is een heel goede maler en gebouwd als een tank, en dat "E" maakt hem wat makkelijker. Ik vind hem echter niet goedkoop. Dat hele "Rolls-verhaal" wordt door vele merken en mensen te pas en vooral te onpas gebruikt. Niet naar luisteren.
Ik denk dat je voor minder geld eenzelfde maalresultaat kan bereiken met een ander maler. Die is dan niet Elektronisch, maar de maalschijven en motor zijn hetzelfde of beter.
Als je bovendien een 2-de hands horecamaler op de kop weet te tikken ben je voor een fractie van de prijs klaar. Die bespaarde euro's kan je dan mooi steken in een E61 machine.

Conclusie: de Qm is best oké, maar met name door die Latte's zou ik je hem niet aanraden. De MiniE is prima, maar het kan goedkoper. En nogmaals: lees die handleiding door, daar staat alles nog eens omschreven en uitgelegd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Een tweedehands horecamaler is de allergoedkoopste oplossing. Niet altijd even mooi, wel praktisch onverwoestbaar. Of als het niet te groot mag zijn een Mahlkonig vario. Of als het wel groot mag zijn een quamar m80.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

6
Zo maar als vraag: wat zou dan volgens jou net zo goed als de Mazzer zijn, maar wel (een stuk) goedkoper?
Genoemde Quamar is een optie. Maar ook een Mazzer zonder die "E". Ik meen dat de Super Jolly goedkoper is dan de Mini E, maar wel groter en zwaarder (beter?).
Ik vind de elektronische varianten dus eigenlijk nogal duur (ja, de Mini E heeft grotere maalschijven dan de gewone). Je kan er de maaltijd mee instellen, en daarmee dus ook de dosering. Maar als je de maalfijnheid-instelling verandert -wat regelmatig zal moeten gebeuren- verandert daarmee ook meteen de dosering. Ikzelf vind het nut van dat elektronische dus maar beperkt.

Maar het allergoedkoopst is een 2-de hands horecamaler. En dat zou ook best een Mazzer kunnen zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
U bent allebei weer vriendelijk bedankt voor uw hulp :D

Qua budget: de helft van de helft :mrgreen:

Nee, serieus: zo'n QM met zo'n Mazzer zou al op 1200 EUR (2600 gulden...) komen. Dat is veel. Anderzijds: de gewone koffie uit de supermarkt is gewoon echt he-le-maal niet te zuipen zo slecht (ik meen echt dat je nog beter water uit de sloot op kunt warmen om dat zonder verdere toevoeging dan maar te drinken; slootwater is nog beter dan die pakken DE uit de supermarkt denk ik dus). De vrouw heeft zo'n Nespressoding, en ik krijg daar 's ochtends mijn 1e Latte mee. Dat is ook bedroevend slecht (overigens is het wel grappig als je, zoals ik hebt gedaan, eens kijkt op welke temperatuur die dingen werken, hoeveel koffie er in zit, en wat de doorlooptijd is. Geen wonder, dacht ik, dat die rotzooi nergens naar smaakt).

Daarentegen dan die espresso die ik bij de aardige winkelier gedronken heb (uit die QM/Mazzer), die proefde ik 's avonds nog (echt waar). Volle smaak, mooi stroperig. Als dat betekent daar dan 1200 EUR aan uit geven, dan moet dat maar. Al helemaal omdat het een van de weinige dingen is waar ik lol in kan hebben: goede koffie (en goed bier, dus ook niet die slappe flesjes uit de supermarkt).

Maar: als het betekent dat ik voor de machine nog een stapje verder moet om ook goede Latte (de vrouw drinkt die veel) te krijgen, dan is dat maar zo. Natuurlijk, ik wil niet richting de 3000 EUR (de bank geeft die extra hypotheek niet :mrgreen: ), maar als het zo is dat ik ipv de QM van 600 EUR er dan nog een paar honderd bij moet leggen om wel iets echt goeds te hebben, dan is dat maar zo. Immers, doe ik dat niet dan lig ik nog steeds te mopperen en heb ik eigenlijk 1200 EUR weggegooid. Dan beter zeg 1500 EUR uitgeven en wel happy zijn. Dan heb ik namelijk voor 300 EUR een goede installatie (dit is nog echt een economische manier van analyseren ook, trouwens (ik ben econoom) :mrgreen: ).

Zeer bedankt ook voor de opmerking over electronisch versus 'gewoon' Mazzer; dat moet ik nog even goed tot me door laten dringen wat dat nu echt betekent.

Qua 2e-hands uit de horeca: ik ben daar een beetje een rare in misschien, maar: waarom zou een horeca 'm weg doen tenzij hij niet goed is? Een nieuwe is duurder, dus hoe langer je als ondernemer zo'n ding kunt blijven gebruiken hoe beter. Dus ik ben daar altijd wat achterdochtig over. Nog los van dat ik niet zou weten waar ik een fatsoenlijke 2e-handse zou kunnen kopen (ja, ik ken natuurlijk marktplaats maar daar staat ook van alles op), en, belangrijker nog, hoe ik kan beoordelen of zo'n 2e-hands ding uberhaubt nog goed is (ik ben een beginner, geen idee waar ik op moet letten, op dit gebied kunnen ze me maar zo een kat in de zak aansmeren).

Nogmaals: heel vriendelijk bedankt voor jullie zinvolle commentaren; ik heb er echt iets aan ;)

8
Vanwanten schreef:
Qua 2e-hands uit de horeca: ik ben daar een beetje een rare in misschien, maar: waarom zou een horeca 'm weg doen tenzij hij niet goed is? Een nieuwe is duurder, dus hoe langer je als ondernemer zo'n ding kunt blijven gebruiken hoe beter. Dus ik ben daar altijd wat achterdochtig over. Nog los van dat ik niet zou weten waar ik een fatsoenlijke 2e-handse zou kunnen kopen (ja, ik ken natuurlijk marktplaats maar daar staat ook van alles op), en, belangrijker nog, hoe ik kan beoordelen of zo'n 2e-hands ding uberhaubt nog goed is (ik ben een beginner, geen idee waar ik op moet letten, op dit gebied kunnen ze me maar zo een kat in de zak aansmeren).

Nogmaals: heel vriendelijk bedankt voor jullie zinvolle commentaren; ik heb er echt iets aan ;)
Omdat !
Horeca bedrijven laten vaak hun oor hangen naar aanbieders van Koffiebonen en worden wat ze denken Gesponsord met en nieuwe machine en met bijbehorende maler(s), die oude wordt dus geloosd.
Daarom!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

9
@3aan schreef: Omdat !
Horeca bedrijven laten vaak hun oor hangen naar aanbieders van Koffiebonen en worden wat ze denken Gesponsord met en nieuwe machine en met bijbehorende maler(s), die oude wordt dus geloosd.
Daarom!
Ook u bent vriendelijk bedankt voor uw uitdrukkelijke ( :mrgreen: ) toevoeging.

Point taken, en in sommige situaties zal dit ook zeker het geval zijn dat je er dan nog iets mee kunt. Maar wilt u uw gedachten eens met die van mij wisselen?
- Ik ben een (relatief) *grote* keten. Ik krijg nieuwe machines cadeau, en op kantoor zit een 'manager' die zegt 'dump de oude rotzooi maar'. Dat zou de situatie zijn die u zegt. Maar, in de ketens zie ik sowieso al nooit een 2e-hands fatsoenlijke machine staan. Niet omdat ik in de keuken kijk, maar wel omdat ik weet hoe hun slootwater smaakt --- dat kan helemaal nooit uit fatsoenlijke machines gekomen zijn :D
- Ik ben een kleine winkel/horeca, een freak, een fanaat zoals wij koffieliefhebbers. De bonenboer probeert me om te kopen met een nieuwe machine, ook een goede. Hij is gratisch, dus uiteraard zeg ik 'dank u vriendelijk wel' en neem het ding in ontvangst. Maar ik zal mijn 'oude rotzooi' niet dumpen. In de 1e plaats omdat het in mijn geval waarschijnlijk geen 'rotzooi' is maar wel een fatsoenlijke machine, in de 2e plaats omdat ik er toch nooit voor terug krijg wat ik er - duur - voor betaald heb, en in de 3e plaats omdat, gelet op 2, ik het ding liever op de plank laat staan als reserve mocht een andere kapot gaan. Ik weet namelijk dat het ding degelijk is.

Dus, aldus redenerend, verwacht ik nog steeds hetzij junk (de grote ketens), hetzij een kapot ding (de kleine horeca) 2e-hands te kunnen kopen.

Waarbij dan nog steeds blijft: ik ben de leek die helemaal niet kan beoordelen of die 2e-hands Mazzer of wat dan ook goed of slecht is. Zet hem aan, komt er herrie uit, en vallen de bonen er onder in korrels uit, dan zal ik denken dat hij goed is. Jullie kenners gaan daarentegen dingen bekijken waarvan ik nog niet eens weet dat ze belangrijk zijn voor de maler ( :mrgreen: ).

10
Vanwanten schreef:
- Ik ben een (relatief) *grote* keten. Ik krijg nieuwe machines cadeau, en op kantoor zit een 'manager' die zegt 'dump de oude rotzooi maar'. Dat zou de situatie zijn die u zegt. Maar, in de ketens zie ik sowieso al nooit een 2e-hands fatsoenlijke machine staan. Niet omdat ik in de keuken kijk, maar wel omdat ik weet hoe hun slootwater smaakt --- dat kan helemaal nooit uit fatsoenlijke machines gekomen zijn :D
Dat slootwater wordt niet veroorzaakt door inferieure apparatuur. Dat is meestal dik in orde, zij het gesponsord door deze of gene. Die slootwaterbakken wordt veroorzaakt door slechte bediening (ongetraind personeel), slechte maling (espresso en 'gewone' koffie zelfde maling, of gewoon helemaal verkeerd afgesteld) en vaak oude bonen (of oud geleverd of ze liggen al uren gemalen te wachten in de doser). Dus daar zou ik je niet blind op staren.

Wat misschien wel kan helpen; kijk eens naar de malers die hier (en bij de collega's op Thuisbarista) te koop worden aangeboden. Van een forumlid kun je met een gerust hart wat kopen.

Daarnaast is nieuw natuurlijk altijd een goede optie. Ben zelf begonnen met een horeca maler (een groot en lomp ding, maar wel goed) en heb nu al weer een aantal jaar een Mahlkonig vario staan. Nieuw gekocht.

Overigens verwacht ik dat je met een Mahlkonig ook een hele goede stap zet. Als je dan je oorspronkelijke budget van 1200 in ogenschouw neemt blijft er nog een mooie 800 euro (met iets ruimte om op te rekken) over voor een machine. Wellicht is de Expobar Brewtus die hier op het forum staat wat voor je? Dan ben je onder de 1200 euro klaar en hou je nog wat over voor aanvullende spulletjes (tamper, naked poratfilter, uitklopbak, reinigingsmaterialen etc).
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton