Checkpunten Mahlkonig Vario

1
Vraagje :?: , ik heb een 2dehandse Mahlkonig Vario op de kop weten te tikken. Nu ga ik die aankomend weekend ophalen, maar zou graag willen weten welke punten ik moet controleren om zeker te weten dat ik geen miskoop doe. Nog een vraag, mochten de maalschijven moeten worden vernieuwd, is dat makkelijk te doen (ik ben redelijk handig)?

Re: Checkpunten Mahlkonig Vario

2
Hoi Paul,

Ik heb zelf ook een Mahlkönig Vario home - tot grote tevredenheid. Om te beginnen, welke versie wordt er te koop aangeboden? Dit is te herkennen aan de indicatiestrepen naast de rechter "instelhendel". Bij de oudere is dit espresso - filter - press. Bij de nieuwere heb je gewoon een indicatie van 1-10.

Bij de Vario home is de motor niet rechtstreeks op de maalschijven aangesloten, maar wordt dit gedaan doormiddel van een poelie. Ik zelf heb de eerste versie en heb toen een keer de poelie en aandrijfband moeten vervangen. (niet moeilijk en zeker niet duur - € 12).
Dit schijnt niet meer nodig te zijn bij de tweede versie omdat deze al een gietijzeren poelie heeft, waar hij bij de eerste versie van plastic was en deze kon smelten als er bijvoorbeeld een steentje tussen je maalschijven kwam te zitten en hij niet meedraaide. De motor bleef wel doordraaien waardoor de wrijving van de rubberen band het plastic deed smelten. Dit is in het eerste model bewust van plastic gemaakt om te voorkomen dat je je maalschijven molt. Echter, heb ik gelezen dat er alsnog een beveiligingsmechanisme is ingebouwd dat de maler uitschakelt als hij vastloopt, dus was die plastic poelie overbodig.
ECM Mechanika III (+ Erics E61 thermometer) | Mahlkönig K30 ES | Macap MXD | Moccamaster

Re: Checkpunten Mahlkonig Vario

4
Ik heb ook de oudere versie en bevalt prima. Heb zelfs mijn Mazzer SuperJolly verkocht. Ik vind deze gewoon praktischer voor thuis. (Al is het al vanwege de retentie die zeer gering is.) Mijn poelie is nog niet gebroken en ik gebruik hem al eum.... Ik geloof 3 jaar. De bovenste maalschijf kun je er heel makkelijk afdraaien. Gewoon de hopper optillen (linksom) en met een beetje kracht de schijf losdraaien (rechtsom). Het zit met met drie 'palletjes' in de maler vastgeklikt. Bij het terugplaatsen hoef je dan niet eens de maler opnieuw in te stellen! Is namelijk gelijk weer hetzelfde. Als de maler goed schoon is dan kost je dit niet veel moeite. Mocht de fijnste maalstand niet fijn genoeg zijn, wat soms voorkomt, geen zorgen, dit is geen probleem. Vlak achter de uitloop zit een klein imbusboutje waarmee je dit kunt bijstellen. Doe dit wel met beleid, je zou de maalschijven kunnen beschadigen als je hem te fijn instelt natuurlijk. Verder kan ik niet veel dingen verzinnen waaraan je een miskoop zou kunnen doen. Als de maalschijf beschadigd of versleten lijkt is vervangen zeker een optie. Kost op deze site 84 pond http://www.coffeehit.co.uk/mahlkonig-va ... amic-burrs maar je kunt ook eens bellen met ESW voor hun prijs http://www.specialtycoffee.nl/contact/contact/. Niet moeilijk, zes schroefjes en klaar. Succes!

P.s. Wat betaal je nou voor een tweedehandse Vario? Als je dat wilt delen natuurlijk.