Re: Blenden

2
Ik begrijp je vraag niet helemaal? Een blender is niet iets wat koffiebranders gebruiken, denk ik.

Maar ik blend thuis regelmatig mijn koffie. Ik gooi zachte bonen bij zachte, en harde bij harde, aangezien iedere boon eigenlijk z'n eigen brandprofiel heeft. Dan branden en daarna door elkaar gooien, beetje oneerbiedig gezegd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Excuus voor de onduidelijke vraag ik probeer het even uit te leggen:

Ik brand meestal single origine en heb dus niks met blend/melanges te maken.

Maar nu wil ik het toch een x proberen om een lekkere blend te creëeren.

Na het branden wil ik ze dus bij elkaar mengen maar hoe krijgen jullie dit goed verdeeld?

Tnx alvast

5
velvetvinnie schreef:ik schud het altijd even goed door elkaar.. :lol:
Haha hoelang doe je dit dan?
En dat werkt goed genoeg?

Omdat ze bij branderijen dit vaak een kwartier lang in een blend bak doen

(Het gaat bij mij om +/ 750gr) dat is natuurlijk wat anders dan +/- 100kg

8
Ikzelf roer het altijd even goed door met een grote lepel. De mogelijke variaties in verdeling zijn volgens mij kleiner dan de variaties in de omstandigheden bij het zetten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Op sweetmarias staan enkele blends vermeld die zeker de moeite waard zijn uit te proberen.
Op deze website kan je ook de voor- en nadelen lezen van de blend als blend te roosteren of elke single origine separaat en dan mengen.
Good roasting luck!