De wereld van wijn

1
Naast mijn steeds groter wordende passie voor koffie, heb ik al tijden een grote passie voor wijn.

Wijn is voor mij een ontdekkingsreis langs de verschillende terroirs van de wijnhuizen door heel de wereld. Wijn heeft, net als koffie, meerdere lagen in de smaak en elk glas brengt weer nieuwe sensaties met zich mee.

Zelf hou ik enorm van de zuid-afrikaanse shiraz en syrah, maar ook een Amarone, Barolo of een argentijnse Malbec kan ik zeker waarderen. Een vleugje eikenhout, citrus vruchten, noten, chocolade en zelfs een cappuccino smaak is terug te vinden in de wijnen. (Voor degene die de 'koffie' smaak eens willen proberen is er bijvoorbeeld de cappuccino pinotage te koop)

Houden jullie ook van wijn? Wellicht leuk om wat wijnen te bespreken en zo inspiratie op te doen?
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,
Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak

Re: De wereld van wijn

3
Oh absoluut kan ik een goede wijn waarderen. Maar ik heb het idee dat die wereld nog groter en complexer is dan die van koffie...?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: De wereld van wijn

4
Interessant draadje dit!
Het eerste wat me te binnen schoot was dit:
Many wine connoisseurs might balk at this statement but coffee actually has more flavour notes than wine. Many people’s faces drops when I tell them that statement (especially my French friends!). Coffee has more aromatic and flavour compounds than wine. It’s a fact that many sommeliers might not want to admit but coffee is much more complex than people perceive it to be. The reason for the common misconception is that the majority of the coffee that people drink is either instant, or low in quality. In wine terms it would be like drinking very cheap wine that has the potential to give you a pretty terrible hangover the next day.
bron: http://lyndonscoffee.com/coffee-versus-wine/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het verschil is zoiets als 500 voor koffie versus 300 voor wijn.

Ik had dit al eens vernomen en heb zelfs begin dit jaar -géén grap- een Française die -ook géén grap- een presentatie over "Le Nez Du Café" (de aroma box met 36 geuren die in koffie te herkennen zijn gerelateerd aan het SCAA smaakwiel) hield nog eens fijntjes hiervan op de hoogte gebracht.. Het deed haar prachtige wenkbrauwen nog steeds flink fronsen :lol:

Nog wat andere mooie artikelen over coffee&wine:

http://www.scaa.org/chronicle/2012/07/0 ... like-wine/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://legacy.sweetmarias.com/WineVsCoffee.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb me zelf heel recent voorgenomen om de ondergrens van de prijs een fles wijn wat omhoog te gaan schroeven, van rond de 5 naar rond de 9 a 10 euro. Dat is vaak al een wereld van verschil, zowel des avonds als bij het ontwaken..

Een bijzondere ´koffiewijn´ is de Zuid-Afrikaanse Diemersfontein Pinotage http://www.diemersfontein.co.za/index.p ... &Itemid=75" onclick="window.open(this.href);return false;. Écht een gebrande koffiegeur in de neus!!

Een grappige, maar óók goede variant is de zgn. Barista Pinotage http://www.baristawine.co.za/wines.php?wine_id=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Beiden goed verkrijgbaar in NL
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Re: De wereld van wijn

5
Ik houd niet zo van (goedkopere) Pinotage, die koffiegeur gaat al snel richting verbrand rubber :mrgreen: .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: De wereld van wijn

6
Ik heb de laatste tijd wel pret van een app, "Vivino". Daarmee scan je in de supermarkt een wijn-etiket en dan lees je wat anderen daarvan vonden. Bespaart je miskopen. Gaandeweg leert de app je voorkeuren kennen en wordt het nog makkelijker even snel flessen te vergelijken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: De wereld van wijn

8
Hier ook geïnstalleerd. Een goede wijn kan ik zeker waarderen maar daar laat ik me bij de betere slijter meestal over voorlichten. Aangezien ik al genoeg tijd kwijt ben in het me verdiepen in koffie en speciale bieren heb ik weinig tijd dit ook nog eens voor wijn te doen. Van speciaal bier zijn nog meer soorten dan van wijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: De wereld van wijn

9
Leuk idd Vivino. Kan nog wel wat meer gebruikerservaringen gebruiken. Ik krijg alleen nu wel telkens aanbiedingen van steevast > 15 euro de fles, beginnen met 1 doos. Doe me dan maar die malloten u kent ze wel van "Sodeknetter"
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Re: De wereld van wijn

10
Die aanbiedingen, daar heb ik ook niets aan. Misschien hebben mensen die in een afgelegen gebied wonen daar plezier van. In een stad zijn er genoeg adressen om ze zelf te halen.

In een goeie speciaalzaak kunnen de mensen je ook goed adviseren, maar ik heb vaak geen zin in die gesprekken en dan is het wel makkelijk, bij de Jumbo even een etiket scannen en lezen of dat wat zou kunnen zijn, een smaak-indruk.

Ik geef na het poepen thuis (ik tikte volgens mij 'proeven' maar de corrector maakte er wat anders van) ook een korte mening via die app zodat ik makkelijk terug kan kijken wat ik ook alweer eerder eens had en of dat was was. Ik heb wel m'n naam en foto aangepast zodat men niet via Google kan vinden wat ik door de jaren heen zoal heb geproefd, dan lijkt het net alsof ik een drankorgel ben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino